شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مزيت هاي كسب و كارهاي كوچك بر برندهاي بزرگ در حوزه روابط عمومي
شنبه، 26 مرداد 1398 - 11:38 کد خبر:39864
در اين مقاله هدف اصلي من بررسي برخي از مزيت هاي كسب و كارهاي كوچك نسبت به برندهاي بزرگ در زمينه روابط عمومي و شيوه هاي كسب موفقيت آنهاست. در ادامه تحت سه بخش جداگانه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| حوزه روابط عمومي و توسعه رسانه اي فقط مخصوص برندهاي بزرگ با بودجه هاي كلان نيست. به عنوان يك كسب و كار كوچك شما فرصت هاي بسيار زيادي به منظور فعاليت در حوزه روابط عمومي و كسب موفقيت داريد. كليد موفقيت در روابط عمومي شناخت درست مخاطب هدف و تلاش براي تعامل نزديك با آنهاست. به اين ترتيب كسب و كارهاي كوچك توانايي ايجاد كنترل بر روي پيام هاي توليدي و ارائه مناسب آنها به مخاطب براي تعامل بيشتر را خواهند داشت.

وقتي صحبت از برندهاي بزرگ و مشهور مي شود، بدون ترديد بودجه آنها براي حوزه روابط عمومي و به طور كلي تمام بخش هاي كسب و كار بسيار بيشتر خواهد بود. همچنين آنها شهرت و حمايت بيشتر مشتريان را نيز در كنار خود دارند. نقطه ضعف كسب و كارهاي كوچك درست در همين بخش قرار دارد، با اين حال چنين امري به معناي ناتواني كامل كسب و كارهاي كوچك در زمينه فعاليت موفقيت‎آميز در حوزه روابط عمومي نيست. يكي از ضرورت هاي موفقيت در روابط عمومي به عنوان كسب و كار كوچك تحقق سريع ايده هاست. برندهاي بزرگ به دليل بودجه و تيم مجرب توانايي كاهش شديد فاصله زماني ميان ايده‎پردازي تا تحقق آن را دارند، با اين حال تحقق چنين امري معمولا براي كسب و كارهاي كوچك با دشواري هاي بسيار زيادي مواجه است.

يكي از مزيت هاي اساسي كسب و كارهاي كوچك در مقايسه با برندهاي بزرگ امكان امتحان الگوهاي روابط عمومي بسيار متنوع به منظور يافتن نمونه مناسب است. اين امر معمولا براي برندهاي بزرگ امكانپذير نيست. آنها بايد شيوه قبلي خود را با دقت حفظ و به‎روز رساني كنند. هرگونه تغيير و تحول ناگهاني در شيوه كار برندهاي بزرگ موجب ايجاد نارضايتي در مشتريان مي شود. كسب و كارهاي كوچك به دليل سطح محدودتر مشتريان با چنين مشكلي مواجه نيستند، بنابراين امتحان الگوهاي مختلف به منظور يافتن شيوه منحصر به فرد و مخصوص برندمان ايده جذابي خواهد بود. در اين مقاله هدف اصلي من بررسي برخي از مزيت هاي كسب و كارهاي كوچك نسبت به برندهاي بزرگ در زمينه روابط عمومي و شيوه هاي كسب موفقيت آنهاست. در ادامه تحت سه بخش جداگانه به بررسي بيشتر اين موضوع خواهيم پرداخت.

1. استفاده از ابزارهاي مناسب براي يافتن فرصت مطلوب
گاهي اوقات كسب و كارهاي كوچك داستان هاي جذاب يا آخرين اطلاعات موردنياز براي تعامل با مشتريان را در اختيار ندارند. بسياري از مديران اين امر را فاجعه اي جبران‎ناپذير تلقي مي كنند. به نظر من عدم اطلاع اين امر پايان دنيا نيست. همچنان امكان تاثيرگذاري بر روي رسانه ها و شكلدهي به روابط عمومي برندمان به شيوه اي مطلوب وجود خواهد داشت. به طور مشابه اغلب كسب و كارهاي كوچك بودجه و تيم روابط عمومي بزرگي در اختيار ندارند. اين امر از طريق تلاش براي ارائه بهترين توضيحات در مورد محصولات مان در سايت رسمي شركت و رصد مداوم آخرين اخبار حوزه كسب و كارمان از طريق رسانه ها قابل جبران خواهد بود.

خوشبختانه امروزه روابط عمومي حوزه اي بسيار انعطاف‎پذير به نظر مي رسد. وجود ابزارهاي مختلف در اين زمينه كار كسب و كارهاي كوچك براي رقابت با برندهاي بزرگ و بهره‎مندي از سهم مناسب در اين بازار را ساده‎تر از هر زمان ديگري كرده است. به اين ترتيب ديگر هيچ بهانه اي براي فعاليت بي‎كيفيت در اين حوزه وجود ندارد.

امروزه ابزارهاي بسيار متنوع و كاربردي در زمينه روابط عمومي وجود دارد، با اين حساب دست ما در انتخاب ابزار مناسب بسيار باز خواهد بود. وقتي ما از ابزارهاي مناسب استفاده كنيم، امكان انجام كارهاي مختلف در زماني كمتر فراهم مي شود. يكي از مزيت هاي نسل جديد ابزارهاي حوزه روابط عمومي بهره‎مندي از هوش مصنوعي است. اين امر موجب انجام بسياي از كارهاي زمانبر در اين حوزه به صورت كاملا هوشمند و سريع مي شود. در ابتداي مقاله به مشكل كسب و كارهاي كوچك در زمينه اجراي سريع ايده ها اشاره كردم. بخشي از مشكل فوق با استفاده از اين ابزارها رفع خواهد شد.

يكي از ابزارهاي مناسب در زمينه روابط عمومي گوگل ترندز تاكتيك نام دارد. اين ابزار شركت گوگل توانايي جمع‎آوري اطلاعات مختلف و طبقه‎بندي آنها براساس نياز شركت ها را دارد. البته خدمات اين ابزار حرفه اي فقط مخصوص بخش روابط عمومي نيست، بنابراين با استفاده از آن امكان پيگيري چندين كار مختلف به صورت همزمان وجود خواهد داشت.

اكنون داده هاي موردنياز شركت ها در زمينه هاي مختلف همه جا وجود دارد. ديگر برندها مشكلي در زمينه دسترسي به داده هاي موردنيازشان ندارند، با اين حال چالش اصلي تحليل درست داده ها و تبديل شان به اطلاعات كاربردي است. در اين زمينه بسياري از شركت ها به ويژه كسب و كارهاي كوچك دچار مشكل هستند. راهكار پيشنهادي من در اين زمينه علاوه بر استفاده از ابزارهاي كمكي مانند گوگل، همكاري با افراد متخصص در اين زمينه است. به اين ترتيب اطلاعات كاربردي و موردنياز ما به سرعت فراهم خواهد شد.

مارك تامسون، مسئول بخش روابط عمومي شركت PayKickStart، اظهار نظر جالبي در زمينه روابط شركت ها با خبرنگارها دارد: «گاهي اوقات همكاري با خبرنگارها موجب شهرت هرچه بيشتر كسب و كارهاي كوچك در زمينه روابط عمومي مي شود. اين امر نيازمند بيان محتواي مورد انتظار خبرنگارها و تركيب آن با كليدواژه هاي مدنظر برندمان است. من هميشه به هنگام مصاحبه با خبرنگارها به سراغ ترندهاي برتر در گوگل مي روم. اين امر فرصت آگاهي از خواسته هاي خبرنگاران را به من مي دهد.» همانطور كه مارك اشاره مي كند، آگاهي از مطالب موردنظر خبرنگارها در مصاحبه تاثيرگذاري خاصي دارد. اين امر موجب ترغيب خبرگزاري هاي هرچه بيشتر به منظور مصاحبه با ما خواهد شد. به اين ترتيب شهرت برند ما افزايش چشمگيري خواهد داشت.

يكي از نكات مهم پيش از مصاحبه با خبرگزاري ها پيش‎بيني نحوه واكنش و پاسخ به پرسش ها از سوي ماست. در اين زمينه مشورت با كارشناس هاي حوزه روابط عمومي تاثير انكارناپذيري بر روي كيفيت مصاحبه مان خواهد داشت.

2. اهميت روابط مطلوب با رسانه ها
به عنوان يك كسب و كار كوچك از هر فرصتي در زمينه افزايش شهرت و آگاهي پيرامون برندمان بايد نهايت استفاده را برد. يكي از بهترين فرصت ها براي توسعه روابط عمومي كسب و كارهاي كوچك افزايش ارتباط و تعامل دوجانبه با رسانه هاست. در بخش قبلي اندكي در مورد ضرورت رابطه مطلوب به خبرگزاري ها صحبت كرديم، با اين حال حوزه رسانه‎اي بسيار بزرگتر از اين حرف هاست. به نظر من در رابطه با رسانه ها دو اشتباه بزرگ از سوي كسب و كارهاي كوچك روي مي دهد. اجازه دهيد به بررسي هر كدام از اين اشتباه ها بپردازيم.

خبرنگارها زوايه ديد منحصر به فردي دارند. به اين ترتيب سوژه هاي مورد علاقه شان با تصور عمومي اندكي متفاوت است. در بيشتر مواقع رسانه ها و خبرنگارهاي آنها به شركت هاي علاقه مند در زمينه انجام تحقيقات كاربردي در مورد مشتريان شان چراغ سبز نشان مي دهند اين امر به دليل پيگيري هرچه جدي تر كسب و كار از سوي چنين برندهايي است. همچنين مخاطب نيز تمايل بيشتري به مطالعه مقاله پيرامون اين برندها خواهد داشت.

هدف اصلي در اين بخش تامل بيشتر در مورد رابطه برندمان با خبرنگارهاست. متاسفانه بسياري از كسب و كارهاي كوچك نسبت به اهميت رابطه مناسب با خبرنگارها بي‏توجه هستند. در نتيجه صحبت زيادي در مورد آنها در خبرگزاري هاي رسمي و محلي نمي شود. پيش‎نياز اصلي تعامل مناسب با خبرنگارها شناخت درست سليقه شان است. به اين ترتيب بايد زمان بيشتري براي شناخت آنها اختصاص دهيم.

روياي هر كسب و كاري پوشش رسانه‎اي مناسب فعاليتش است، با اين حال اين امر هميشه امكانپذير نيست. در برخي از كسب و كارها مانند B2B تحقق اين امر با مشكلات بسيار زيادي مواجه است. به اين ترتيب در حوزه B2B به منظور دستيابي به پوشش رسانه‎اي مطلوب بايد رقابت سنگيني با ساير رقبا داشت.
يكي از مشكلات اصلي رسانه ها در زمينه پوشش رسانه اي كسب و كارها عدم شناخت درست شركت ها از حوزه رسانه اي است. به اين ترتيب در عمل همكاري ميان اين دو بخش بسيار دشوار مي شود. اگر شركت ما اطلاعات مناسبي در اين زمينه داشته باشد، رسانه ها توجه ويژه اي به ما خواهند كرد. به هر حال تلاش براي تبديل نقطه شعف اغلب رقبا به نقطه قوت مان مزيت بالايي به بار مي آورد.

3. طراحي تقويم كاري
دو توصيه قبلي بايد در قالب يك برنامه دقيق و هدفمند پيگيري شود. به اين ترتيب تدوين تقويم مناسب در زمينه پيگيري اهداف ضروري خواهد بود. مزيت اصلي طراحي تقويم امكان پيگيري مداوم اهداف و اطلاع دقيق از ميزان پيشرفت هر پروژه است. امروزه استفاده از تكنولوژي هاي نوين طراحي تقويم را با الگوي سنتي اش كاملا متفاوت كرده است. به اين ترتيب ديگر خبري از طراحي دستي تقويم ها نيست. اكنون تقويم هاي هوشمند امكان دسترسي شمار بالايي از كاربران را به اطلاعات موجود در آنها فراهم مي كند. به اين ترتيب برندها فرصت اطلاع‎رساني در قالب تقويم شان را نيز خواهند داشت.

يكي از مهم ترين اقدامات هر برندي در زمينه طراحي تقويم كاربردي تلاش براي جمع آوري اطلاعات موردنياز است. در اين زمينه علاوه بر جمع‎آوري اطلاعات كاربردي بازار كسب و كار بايد به كارمندان نيز توجه داشت. در بسياري از موارد كارمندان ما منبع اطلاعاتي بسيار مهمي محسوب مي شوند. با همكاري آنها امكان طراحي تقويم كاربردي تر وجود خواهد داشت. نكته جالب در مورد طراحي تقويم كاري امكان استفاده مناسب از آن در زمينه بازاريابي و تبليغات است چرا كه يكي از كاربردهاي اساسي چنين تقويم هايي دسته‎بندي اطلاعات به صورت دقيق است.

با توجه به اطلاعات مورد بررسي در اين مقاله اكنون شما توانايي مناسبي در زمينه شروع فرآيند روابط عمومي كسب و كار كوچك تان خواهيد داشت. نكته مهم در اين ميان استفاده همزمان از توصيه هاي اين مقاله و بررسي مداوم ترندهاي برتر است. هماهنگي با ترندهاي تازه و دستاوردهاي جديد فناوري در حوزه روابط عمومي نقش مهمي در زمينه موفقيت برندها بازي مي كند. به اين ترتيب امكان رقابت با برندهاي بزرگ و كسب سهم مناسب از بازار كسب و كار براي شركت هاي كوچك فراهم خواهد شد.
 

نويسنده: داميتري دراگيلف
مترجم: علي آل‌‌علي
منبع: smallbiztrends
روزنامه فرصت امروز