شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مايكروسافت قيمت گذاري سرويس هاي ابري و نرم افزاري را تغيير مي دهد
سه شنبه، 22 مرداد 1398 - 23:40 کد خبر:39830
مايكروسافت قيمت سرويس هاي خود را براي استفاده از پلتفرم هاي ابري ديگر افزايش داد؛ موضوعي كه با اعتراض رقبايي همچون گوگل و آمازون روبه رو شد.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مايكروسافت قيمت سرويس هاي خود را براي استفاده از پلتفرم هاي ابري ديگر افزايش داد؛ موضوعي كه با اعتراض رقبايي همچون گوگل و آمازون روبه رو شد.
 
 به گزارش زوميت، مايكروسافت سياست هاي جديدي براي قيمت گذاري سرويس هاي برون سپاري خود در نظر گرفته است. مديران ارشد گوگل كلاود و آمازون وب سرويس به صورت جدي مخالفت و اعتراض خود را به سياست هاي جديد اعلام كرده اند. ردموندي ها هم زمان با اعلام خبر رونمايي سرويس Azure Dedicated Host، افزايش قيمت را نيز در برخي سرويس هاي خود رسانه اي كردند. در بخشي از خبر مربوط با افزايش قيمت مي خوانيم:
 
 ما قوانين و قيمت هاي برون سپاري را براي مجوز نرم افزارهاي نصبي (on-premise) به روزرساني مي كنيم. هدف از چنين رويكردي، ايجاد تمايز بين برون سپاري نصبي و خدمات ابري است تا قوانين مجوزدهي يكساني در سرويس هاي ابري چندكاربره و اختصاصي داشته باشيم.
 
 از تاريخ يكم اكتبر ۲۰۱۹، مجوزهاي نصبي بدون Software Assurance و حقوق جابه جايي امكان نصب روي سرويس هاي ابري اختصاصي اين شركت ها را ندارند: مايكروسافت، علي بابا، آمازون (شامل VMware Cloud روي AWS) و گوگل.
 
 اين توضيحات نشان مي دهد اولين تأثير غيرعمدي تغيير قوانين، كاهش هزينه استفاده از سرويس هاي مايكروسافت روي پنل هاي ابري خود اين شركت خواهد بود. مديران رقيب هم با اشاره به همين تأثير، نگراني و اعتراض خود را بيان كرده اند. به عنوان مثال، رابرت انسلين، مدير بخش خدمات ابري گوگل، در توييتر نوشت: مايكروسافت از قيمت گذاري پيچيده و جلوگيري از فعاليت توزيع كننده گان ديگر استفاده مي كند. آنها در حال تكرار كارهاي دهه ۱۹۹۰ خود البته اين بار در فضاي ابري هستند.
 
 ورنر ووگلز، مدير فني AWS، هم اظهارنظر تندي درباره عملكرد ردموندي ها كرد: بازهم با رويكرد غيرعادلانه مايكروسافت مواجه شديم. آنها مجوزها را تغيير مي دهند تا مشتريان به استفاده از خدمات خودشان مجبور شوند. آنها ابتدا BYOL SQL Server را از RDS حذف كردند و اكنون به روزرساني ويندوز در AWS با مشكل مواجه مي شود. نمي توان به راحتي به شركتي اعتماد كرد كه قيمت ها را افزايش و قابليت هاي محصولات را كاهش مي دهد و انتخاب آزادانه را محدود مي كند.
 
 كارشناسان ديگر هم اعتراض هاي رسمي و شديدي به رويكرد جديد مايكروسافت كرده اند. به عنوان مثال، سندي كارتر مقاله اي در لينكدين نوشت كه با اين عنوان منتشر شد: «چرا AWS بهترين سرويس براي كارهاي ويندوزي محسوب مي شود و چگونه مايكروسافت با تغيير مجوزها، سعي مي كند شما را به استفاده از Azure مجبور كند؟» او روند جديد ردموندي ها را نوعي سوء استفاده از قدرت مي داند؛ روندي كه در ظاهر شايد تنها به صورت حذف حقوق برون سپاري به نظر برسد، اما درواقع، تلاش مي كنند دستگاه هاي كاربران و سرويس هاي ابري مدنظر آنها را نيز محدود كنند.
 
 به گزارش زوميت، مايكروسافت در پاسخ به اتهامات ادعا مي كند ارائه خدمات بيشتر و افزايش رقابت شديد در بازار، آنها را به افزايش قيمت مجبور مي كند. به هر حال شايد دنياي فناوري در آينده مايكروسافتي را با رويكردهاي قديمي انحصاري و رقابت ناعادلانه شاهد باشد كه در حوزه جديد رشدشان، يعني خدمات ابري، همان رويكردهاي قديمي مانند اجبار به نصب ويندوز را در پيش مي گيرد.