شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چرا روابط عمومي نسبت به هر زمان ديگري حايز اهميت است؟
شنبه، 19 مرداد 1398 - 08:00 کد خبر:39779
كسب و كار روابط عمومي رونق دارد. يكي از دليل آن اين است كه روابط عمومي نسبت به هميشه مهمتر و با ارزش تر شده است.


 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||نويسنده| دوروتي كرنشاو |||مترجم|مريم ميرعبدالحق|| در پنج سال گذشته يا همين حدود، شاهد تغييرات چشمگيري در رسانه ها و چشم انداز فرهنگي بوده ايم كه بر روابط عمومي و بازاريابي تأثير مي گذارد. چالش هاي متخصصان روابط عمومي شامل چرخه خبري سريعتر از هميشه و آنچه به نظر مي رسد مشاجره سياسي و فرهنگي مداوم مي باشد.

 

اين امر را با كاهش اعتماد به دولت و مؤسسات خصوصي تركيب كنيد كه مي تواند محيط دشواري را ايجاد كند. چگونه به رسانه ها اتهام انتشار "اخبار جعلي" زده مي شود و فعاليت رسانه ها در محاصره است، چگونه مي توان از منظر رسانه حركت كرد؟


با اين حال كسب و كار روابط عمومي رونق دارد. يكي از دليل آن اين است كه روابط عمومي نسبت به هميشه مهمتر و با ارزش تر شده است.

اعتبار
طبق گزارش چشم انداز وضعيت رسانه ها، ۵۹ درصد از مصرف كنندگان ايالات متحده مي گويند كه به محتواي خبري مشكوك هستند و در بسترهاي اجتماعي، شك و ترديد بيشتر از چيزي است كه بايد باشد. اين خبر بد است، اما به اين معني است كه اعتبار رسانه ها و منابع اطلاعاتي از گذشته اهميت بيشتري پيدا كرده اند.


خبر خوب اين است كه به نظر مي رسد مردم براي نقش روزنامه نگاري ارزش قائل هستند و به سمت كانال هاي رسانه اي مي روند كه به آنها اعتماد دارند. روزنامه هاي خبري قديمي مانند نيويورك تايمز و واشنگتن پست از افزايش دو رقمي خبر داده اند و درآمد آگهي اخبار كابل نيز ۲۵ درصد افزايش يافته است.


متخصصان روابط عمومي مي دانند كه يك نام تجاري يا شهرت شخصي كه از طريق محتواي مجاز، سخنراني هاي اجرايي، بررسي كاربران قانوني و پروفايل رسانه ها ايجاد شده اند، اعتبار خود را از تاييد ضمني از شخص ثالث شناخته شده به دست مي آورند. هر بار اين موضوع باعث ارتقاي آنها مي شود.

روابط عمومي برگرفته (از بهينه سازي موتور جستجو) SEO
نقش روابط عمومي فراتر از پوشش رسانه هاي درآمدزا است، اما هنوز هم بخش اصلي بسياري از فعاليت هاي روابط عمومي به شمار مي رود. انتشارات تأسيس شده اي كه به يك نام تجاري مي پيوندند، به دليل قدرت دامنه آنها، ليست هاي جستجوي خود را افزايش مي دهند و از آن زمان كه گوگل تشخيص مي دهد كه نام هاي تجاري جزو "پيوندهاي ضمني" هستند، به شدت تلاش مي كنند تا آنها را بيشتر به سمت SEO هدايت كنند. هركسي كه يك برنامه بازاريابي محتوا را مديريت كرده باشد، محتواي با كيفيت و "هميشه سبز" را درك مي كند، مي تواند سال ها در آنجا باقي بماند، رتبه صفحه را بالا ببرد و ترافيك را براي يك نام تجاري يا كسب و كار جذب كند.

روابط عمومي تأثيرگذار است
فراتر از رسانه هاي درآمدزا، تاكتيك هاي معمولي روابط عمومي، روابط را ايجاد مي كنند، تأثيرگذاري را به كار مي گيرند و حتي به تغيير ادراك و رفتار عمومي كمك مي كنند. مهارت هاي روابط عمومي كه روزگاري منحصراً در روابط رسانه اي مورد استفاده قرار مي گرفت، به راحتي به مديريت جامعه اجتماعي ، روابط تأثيرگذار و بازاريابي محتوا منتقل مي شوند. گسترش روابط عمومي دهان به دهان يا مصطلح در بسترهاي رسانه هاي اجتماعي نه تنها مقرون به صرفه است، بلكه بسيار قابل رديابي و متقاعد كننده است.

روابط عمومي (تقريبا) در برابر مسدود كردن آگهي مصون است
هراس ناشر نسبت به مسدود كردن آگهي ها تا حد زيادي رو به كاهش است، اما تاثيرات مسدود كردن تلفن همراه با مهاجرت روزافزون گوشي هاي تلفن هاي همراه رو به افزايش است. من جزو كساني نيستم كه فكر مي كنند اين روند براي افراد روابط عمومي خوب است - زمان زيادي طول نمي كشد كه متوجه شويم، آنچه كه براي ارايه دهندگان محتواي ديجيتال بد است، براي صنعت ما نيز بد است. مسدود كردن آگهي ها، درآمد ناشران را در زماني كاهش مي دهد كه بيشترين نياز را به آن دارد. با اين حال، برنامه هاي روابط عمومي كه باعث ديده شدن از طريق محتواي درآمدزا و متعلق به آنها مي شوند، در زمان اختلال در بازاريابي ديجيتال ارزشمندتر از هميشه هستند.

روابط عمومي بيشتر از هميشه قابل اندازه گيري است
امروزه نتايج يك برنامه روابط عمومي به لطف تلاش هماهنگ صنعت و ابزارهاي ديجيتال بيشتر از قبل قابل اندازه گيري است. البته معيارها هميشه براساس برنامه ها متفاوت خواهد بود، اما حتي با وجود ابزارهاي ساده (و رايگان) مانند گرايش هاي گوگل و دسترسي به آنالايزر وب، ما اغلب مي توانيم تأثير محتواي به دست آمده و متعلق به آن و اشتراك اجتماعي را با دقت و صحت بالايي نشان دهيم. ما يك مشتري، يك سرويس تجاري ديجيتال داريم كه فهميده است سودآوري تجارت آنها تقريباً به طور كامل با نقاط قله در تحليل وب همراه است كه توسط رسانه هاي درآمدزا هدايت مي شوند.

اراده خوب ارزش دارد
چه چيزي بيشتر از شهرت يك برند (يا شخص) با ارزش است. بسياري از تحويل دادني هاي روابط عمومي با گذشت زمان در ايجاد شهرت قدرتمند هستند و تأثير آنها توسط رسانه هاي اجتماعي تسريع و تقويت مي شود. بررسي درخشان (يا مصاحبه ويدئويي كه باعث تاسف است) مي تواند در سكوهاي اجتماعي در زماني كه گفته مي شود "با شركت روابط عمومي تماس بگيريد" منفجر شود. بسيار سخت است كه برچسب قيمت را بر وفاداري مشتري يا درك مثبت گذاشت، اما در محيط رسانه اي غيرقابل پيش بيني امروز، اين كار مانند سرمايه گذاري پول در بانك است.

اما آيا اين يك مقياس است؟
كاري كه ما براي توليد رسانه هاي درآمدزا انجام مي دهيم هميشه، كارآمد نيست و به طور سنتي اندازه گيري آن سخت بوده است. اما بسياري از آژانس ها قابليت بازاريابي در محتوا، ايجاد محتواي ديجيتال و روزنامه نگاري برند را اضافه كرده اند كه مي توانند رسانه هاي درآمدزا را تقويت كنند يا از طريق محتواي قابل اشتراك به تأثير آن بيفزايند. اتوماسيون جمع آوري اطلاعات و تجزيه و تحليل داده ها را تغيير داده اند كه اغلب پيام رساني و محتواي برنامه هاي روابط عمومي را مطلع مي كند.
 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)