شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چالس هاي پيش روي برندهاي كوچك در مسير تعيين بودجه تبليغات و حوزه روابط عمومي
سه شنبه، 15 مرداد 1398 - 18:03 کد خبر:39741
در دنياي كسب و كار تبليغات و روابط عموميي از اهميت بالايي برخوردار است. اين امر به دليل ماهيت فعاليت تجاري است. اگر برند ما بهترين محصولات را نيز توليد كند، در صورت عدم آگاهي مخاطب از آن كمترين نتيجه اي براي ما به ثمر نخواهد آمد.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در دنياي كسب و كار تبليغات و روابط عموميي از اهميت بالايي برخوردار است. اين امر به دليل ماهيت فعاليت تجاري است. اگر برند ما بهترين محصولات را نيز توليد كند، در صورت عدم آگاهي مخاطب از آن كمترين نتيجه اي براي ما به ثمر نخواهد آمد.
 
 يكي از راهكارهاي رايج در دنياي كسب و كار فعاليت بازاريابي و تبليغاتي با هدف معرفي محصولات مختلف به مشتريان است. نكته مهم در اينجا ريسك بسيار بالاي اين فرآيند براي كسب و كارهاي كوچك است. اين امر در مورد حوزه روابط عمومي نيز به همين شكل است، بنابراين هدف اصلي من در مقاله پيش رو بررسي چالس هاي پيش روي برندهاي كوچك در مسير تعيين بودجه تبليغات و حوزه روابط عمومي است. پرسش اصلي در اينجا بسيار واضح است: بودجه مناسب براي تبليغات و روابط عمومي در كسب و كارهاي كوچك چقدر است؟ آيا كسب و كارهاي كوچك بايد بيشتر به روابط عمومي توجه كنند يا تبليغات؟ در ادامه تلاش اصلي من پاسخگويي به چنين پرسش هايي است.
 
 بودجه تبليغات روابط عمومي
 پيش از آنكه در مورد چگونگي تدوين بودجه كاري بحث كنم، اجازه دهيد بحث بسيار مهمي را مطرح كنم. تقابل هاي ميان بخش هاي مختلف در عرصه كسب و كار هرگز واقعيت ندارد. به عنوان مثال، اگر ما بهترين تبليغات را توليد كنيم، توجه بسيار زيادي به برندمان معطوف مي شود، با اين حال در صورت ناتواني در زمينه روابط عمومي تمام زحمات حوزه تبليغات بر باد خواهد رفت. درست به همين خاطر هرگونه فعاليت در دنياي كسب و كار نيازمند تركيب همگون ويژگي هاي برندمان است. در غير اين صورت در عمل با مشكلات بسيار زيادي مواجه خواهيم شد.
 
 تعيين بودجه
 وقتي نوبت به تبليغات و روابط عمومي مي رسد، معمولا به ميزاني كه هزينه كنيم، برداشت خواهيم كرد. براساس اظهارنظر كارون بيسلي، كارشناس حوزه بازاريابي، بسياري از كسب و كارها بين 2 تا 3درصد از سود خود را به تبليغات اختصاص مي دهند. در مورد تبليغ براي استارت آپ هاي تازه اين ميزان به 3 تا 5درصد افزايش مي يابد: «همه چيز بستگي به اندازه و توانايي برندها دارد. بر اين اساس هرچه يك برند بزرگ تر باشد، رقم بيشتري براي بازاريابي اختصاص خواهد داد.» به عنوان مثال، اگر برند شما در ابتداي دنياي كسب و كار است، اختصاص بودجه اي هرچه بيشتر براي عرصه تبليغات ارجحيت دارد. به اين ترتيب برند ما فرصت كافي براي ايجاد شهرت براي خود را خواهد داشت. به هر حال ما پيش از دستيابي به روياهاي كاري برندمان بايد به خوبي نام مان را سر زبان ها بيندازيم.
 
 حوزه روابط عمومي به طور كامل با عرصه تبليغات متفاوت است. حتي زماني كه نوبت به تعيين بودجه نيز مي رسد، اين تفاوت كاملا محسوس است. به صورت ايده آل عرصه تبليغات و روابط عمومي بايد بودجه هاي جداگانه داشته باشد. توصيه من در اينجا امتحان برخي از استراتژي هاي حوزه روابط عمومي به منظور يافتن الگوي مناسب براي كسب و كارمان است. نكته مهم در زمينه تعيين بودجه براي روابط عمومي آموزش كارمندان است. به اين ترتيب آنها در تعامل با مشتريان كيفيت بسيار بهتري از خود نشان خواهند داد. امروزه بسياري از برندها به دليل ناتواني در زمينه تعامل مناسب با مشتريان شان متحمل ضررهاي هنگفت مي شوند. به همين خاطر رعايت تعادل در زمينه سرمايه گذاري بر روي هر دو بخش تبليغات و روابط عمومي ضروري است.
 
 آيا اين شيوه كاربردي است؟
 بدون ترديد به هنگام مواجهه با هر شيوه اي براي ساماندهي كسب و كار پرسش هاي اساسي در مورد كاربرد آن شيوه مطرح مي شود. بهترين شيوه براي كسب اطمينان در مورد ثمربخشي و اثرگذاري يك شيوه ارزيابي نتايج است. به اين ترتيب در حوزه تبليغات بايد تاثير كمپين هاي مختلف بر روي مشتريان و آمارهاي فروش را بررسي كنيم. در مورد حوزه روابط عمومي ارزيابي نتايج استراتژي هاي گوناگون اندكي دشوارتر خواهد بود. برخي از برندها به منظور اطمينان از كيفيت مناسب روابط عمومي شان پس از تعامل با مشتريان به شيوه هاي گوناگون (نظير تماس تلفني) كيفيت خدمات را جويا مي شوند. به نظر من اين شيوه بهترين راهكار براي اطمينان از كيفيت روابط عمومي برندمان خواهد بود.
 
 به عنوان جمع بندي، بودجه بندي براي روابط عمومي و تبليغات يك بازي آزمون و خطاست. در اين ميان علي رغم ضرورت تعادل بايد به ماهيت كسب و كارمان نيز توجه داشته باشيم. برخي از برندها محصولات شان از طريق روابط عمومي قوي بهتر فروش مي رود. برخي ديگر نيز با سرمايه گذاري بهتر بر روي حوزه تبليغات موفقيت كسب مي كنند. نكته مهم در اين ميان شناخت درست ما از كسب و كارمان براي تعيين درست بودجه بندي خواهد بود.
 
 مترجم: علي آل علي, كولبي پفوند
 منبع: inc - روزنامه فرصت امروز