شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روش‌هاي مختلف كمپين روابط عمومي قطر
چهارشنبه، 19 تیر 1398 - 01:10 کد خبر:39293
كمپين روابط عمومي قطر روش‌هاي مختلفي داشته است. مقامات قطري اوايل ماه جاري ميلادي حدود سه هفته را صرف برگزاري نشست‌هايي با مقامات آمريكايي، كارشناسان پژوهشكده‌ها و دانشگاهيان از واشنگتن تا نيويورك كردند تا مقدمات ديدار امروز امير قطر از آمريكا را فراهم كنند. به گفته افراد آگاه، واكنش كاخ سفيد به ايران، جنگ يمن و برنامه صلح خاورميانه جارد كوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ از جمله موضوعات مورد بحث در اين نشست‌ها بودند.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| وبسايت خبري-تحليلي «ديلي بيست» همزمان با سفر امير قطر به واشنگتن، در گزارشي به بيان دلايل و انگيزه‌ها و اهداف اين سفر پرداخته و نوشته است: دو مقام آمريكايي و سه شخص آگاه از اقدامات قطر مي‌گويند، دوحه به ويژه در شش ماه گذشته، در راستاي كمپين روابط عمومي خود مقاماتي را به سراسر جهان فرستاده تا تصويري تازه از خود ارائه دهد و ارزش ژئوپوليتيك و قدرت اقتصادي خود را به واشنگتن نشان دهد.


طبق گزارش «مركز سياست‌هاي واكنشي»، قطر از آغاز سال ۲۰۱۷ دست كم ۲۴ ميليون دلار براي اقدامات لابي‌گرانه در خصوص آمريكا هزينه كرده است.


حسين ابيش، پژوهشگر ارشد «موسسه كشورهاي حوزه خليج فارس» در واشنگتن مي‌گويد: قطر تا به امروز همچنان در منطقه خليج فارس بسيار منزوي مانده است. آنان مجموعه‌اي از روش‌هاي كاربردي يافته‌اند كه با هزينه‌هايي به اين كشور اجازه مي‌دهد در برابر مشكلات پايداري كند اما تا زماني كه تغييري بزرگ‌تر يا ناآرامي‌هاي قابل توجه ديگري در منطقه يا سياست جديدي از سوي آمريكا بروز نكند، قطر در انزوا باقي خواهد ماند.


تميم بن حمد آل ثاني، امير قطر كه بهار گذشته از كاخ سفيد ديدار كرد، قرار است امروز، سه شنبه براي ديدار با دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريكا به كاخ سفيد برود؛ كسي كه در سال ۲۰۱۷ قطر را به تامين مالي تروريست‌ها و تهديد منطقه به دليل اتحاد با ايران متهم كرده بود. ديدار اين امير در حالي صورت مي‌گيرد كه واشنگتن در تلاش است تا رابطه بسيار شكننده‌اش با تهران را مديريت كند.


جاسم بن منصور آل ثاني، رايزن رسانه‌اي قطر در آمريكا اظهار كرد: ما پيشنهاد داده‌ايم كه در صورت تصميم آمريكا و ايران براي نشستن پاي ميز مذاكره، در مقام يك ميانجي مستقل و بي‌طرف عمل كنيم.


اين رايزن افزود، تميم بن حمد در جريان سفر خود با تعدادي از مقامات دولتي، قانونگذاران و مديران تجاري ديدار خواهد كرد.جاسم بن منصور آل ثاني ادامه داد: شراكت اقتصادي و سياسي قطر و آمريكا چندين دهه پايدار بوده است. همانطور كه امير سال گذشته گفت، قطر به دوبرابر كردن شراكت اقتصادي با آمريكا و رساندن آن به ۲۵۰ ميليارد دلار پايبند است.


كاخ سفيد و وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره اظهار نظري نكرده‌اند اما يك مقام ارشد دولت آمريكا گفته است: ما از اقداماتي كه نشان مي‌دهند، قطر متوجه است كه شراكت با آمريكا بهترين راه موفقيت و امنيت آنان در آينده است، استقبال مي‌كنيم.


كمپين روابط عمومي قطر روش‌هاي مختلفي داشته است. مقامات قطري اوايل ماه جاري ميلادي حدود سه هفته را صرف برگزاري نشست‌هايي با مقامات آمريكايي، كارشناسان پژوهشكده‌ها و دانشگاهيان از واشنگتن تا نيويورك كردند تا مقدمات ديدار امروز امير قطر از آمريكا را فراهم كنند. به گفته افراد آگاه، واكنش كاخ سفيد به ايران، جنگ يمن و برنامه صلح خاورميانه جارد كوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ از جمله موضوعات مورد بحث در اين نشست‌ها بودند.


قطر ماه گذشته ميلادي در كنفرانسي در بحرين كه براي رونمايي از برنامه صلح آمريكا برگزار شد، شركت كرد. اين كنفرانس قرار بود همه طرف‌ها از جمله فلسطين و اسرائيل را پاي ميز مذاكره بياورد تا درباره سرمايه‌گذاري اقتصادي در اين منطقه گفتگو شود اما فلسطينيان اين كنفرانس را بايكوت كردند و به نظر مي‌رسيد برخي افراد كه در اين نشست درباره اين سرمايه‌گذاري صحبت كردند، اطلاعات اوليه‌اي درباره منطقه نداشتند.


كوين هست، اقتصاددان ارشد سابق دولت ترامپ كه به خاطر سياست مالياتي‌اش معروف است، در اين كنفرانس درباره حقوق دارايي‌هاي فلسطينيان صحبت كرد.


رايزن رسانه‌اي قطر در آمريكا گفت: كوشنر در تازه‌ترين كارگاهي كه در منامه برگزار شد، تاييد كرد كه هيچ برنامه اقتصادي‌ نمي‌تواند بدون يك راهكار سياسي جامع سازنده باشد و به يك صلح پايدار بينجامد و ما با اين ارزيابي موافقيم. ما همچنين ابراز نگراني كرديم كه بدون حضور فلسطينيان دستيابي به راهكاري معنادار غيرممكن است. قطر به بهبود و موفقيت اقتصادي مردم فلسطين پايبند است.


مقامات آمريكايي‌ كه در برنامه‌ريزي و سياست‌هاي مربوط به اين كنفرانس حضور داشته‌اند به ديلي بيست گفتند، دولت ترامپ به خاطر حضور قطر در كنار كشورهايي كه در محاصره آن دست داشته‌اند، اين رويداد را يك موفقيت قلمداد كرد.


يك مقام ارشد آمريكايي اظهار كرد: اين به تنهايي يك پيروزي بزرگ است. اينكه تمام اين كشورها در يك اتاق واحد گردهم بيايند و قطر نيز سر اين ميز حضور داشته باشد، اهميت بسياري دارد و آمريكا باعث چنين اتفاقي شده است.


در همين حال لابي‌گران شركت حقوقي بين‌المللي «دبوويس اند پليمپتون» به نيابت از قطر اقداماتي انجام داده‌اند. گزارش شده است كه نمايندگان اين شركت پيش از سفر جان بولتون، مشاور امنيت ملي آمريكا به خاورميانه با او ديدار كرده‌اند.


قطر همچنين در آمريكا تبليغات كرده و يكي از تازه‌ترين موارد آن در ويژه‌نامه پوليتيكو منتشر شده است. در يكي از اين تبليغات آمده، «وزير امورخارجه وقت ترامپ: از قطر به خاطر حمايت ديرينه‌اش از آمريكا و ادامه تعهدش به امنيت منطقه‌اي متشكريم؛ تعهدي كه اشتراك‌گذاري اطلاعات و آموزش‌هاي مقابله با تروريسم را شامل مي‌شود.


طبق اسناد شركتي و اظهارات دو منبع آگاه، نيروهاي مسلح قطري در حال تكميل برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري در توسعه هواپيماهاي نظارتي در كاروليناي جنوبي هستند. مقامات دوحه از كاروليناي جنوبي كه شركت مكانيك پروازي «بارزان»، متعلق به مقامات قطري در آن به ثبت رسيده، ديدار و با مقامات دولتي و محلي و همچنين ليندسي گراهام، سناتور جمهوري‌خواه ملاقات كردند تا ايده سرمايه‌گذاري را ترويج دهند و براي اين پروژه حمايت به دست آورند.


اين سرمايه‌گذاري در زمينه هواپيما بخشي از كمپين قطر براي تقويت اتحادش با آمريكا است و همزمان با تلاش اين كشور براي سرمايه‌گذاري هنگفت نقدي در بخش‌هاي مختلفي در آمريكا از جمله در بخش املاك و فناوري صورت مي‌گيرد.


رييس صندوق دارايي‌هاي ملي اين كشور اوايل سال جاري ميلادي اظهار كرد، اداره سرمايه‌گذاري قطر در نظر دارد طي دو سال آينده سرمايه‌گذاري‌ها در آمريكا را به ۴۵ ميليارد دلار افرايش دهد.


سفر تميم بن حمد مي‌تواند نقطه عطفي در روابط آمريكا و قطر باشد.


افراد آگاه از برنامه‌ريزي‌ها براي اين ديدار مي‌گويند، احتمالاً موضوع اصلي گفتگوها ميان تميم، مقامات وابسته به او و مقامات آمريكايي از جمله دونالد ترامپ، مساله سرمايه‌گذاري باشد. البته فروش تسليحات نيز در دستور كار خواهد بود. پيش از ديدار تميم از واشنگتن در بهار گذشته، آمريكا تاييد كرد كه دوحه فروش گسترده‌اي از سيستم‌هاي تسليحاتي آمريكا داشته است. ماه گذشته ميلادي سناي آمريكا توقف فروش تسليحات به قطر را با ۵۷ راي در مقابل ۴۲ راي رد كرد. دو منبع آگاه از برنامه تميم در واشنگتن اظهار كردند، قطري‌ها همچنين به دنبال گفت‌وگو با مقامات آمريكايي درباره مبارزه با تروريسم و مسائل دفاعي هستند، از جمله توسعه پايگاه هوايي «العديد» در نزديكي دوحه و استراتژي مشترك براي مقابله با خليفه حفتر، فرمانده ارتش موسوم به «ارتش ملي ليبي».


مايك پامپئو، وزير امور خارجه آمريكا اوايل سال جاري ميلادي اظهار كرد، آمريكا ردپاي خود را در اين پايگاه گسترش خواهد داد و تاسيسات جديدي از جمله مراكز سرگرمي در آن مي‌سازد.


قطر در ماه آوريل خواستار وضع تحريم‌هاي تسليحاتي عليه حفتر شد و از نيروهايش خواست از مناطقي كه تصرف كرده‌اند، خارج شوند. حفتر و شبه‌نظاميانش درگير مبارزه‌اي خونين براي بركناري دولت ليبي هستند كه سازمان ملل آن را به رسميت مي‌شناسد. ترامپ در ماه آوريل حفتر را براي مبارزه با تروريسم در ليبي و حفظ منابع نفتي اين كشور تحسين كرد. دولت به رسميت شناخته شده ليبي از سوي سازمان ملل نيز اين هفته حفتر و نيروهايش را به بمب‌گذاري در يك اردوگاه مهاجران متهم كرد.


به گفته جاناتان كريستول، كارشناس تحقيقاتي دانشگاه آدلفي نيويورك، هدف اصلي قطر در ديدار از واشنگتن ساده است. اگر با ترامپ معامله مي‌كنيد كه سابقه‌اي طولاني در نشان دادن خود به عنوان آخرين طرف حاضر در اتاق دارد، بايد مطمئن شويد كه دست‌كم گاهي در اتاق حضور داريد و بايد وجود خود را به آنان يادآوري كنيد.»

منبع: روزنامه مردم سالاري