شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ۹ عبارتي كه افراد باهوش هرگز در مكالمه‌ها به‌كار نمي‌برند
جمعه، 27 فروردین 1400 - 09:27 کد خبر:39239
ديگران حرف‌هاي ما را بسيار متفاوت‌تر از آنچه منظور ماست،‌ تفسير مي‌كنند. وقتي شما بدون ملاحظه چيزي مي‌گوييد، حرف‌هاي‌تان منجر به ايجاد احساسي بد در سايرين مي‌شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ديگران حرف‌هاي ما را بسيار متفاوت‌تر از آنچه منظور ماست،‌ تفسير مي‌كنند. وقتي شما بدون ملاحظه چيزي مي‌گوييد، حرف‌هاي‌تان منجر به ايجاد احساسي بد در سايرين مي‌شود.

 

اين اشتباهات زماني اتفاق مي‌افتد كه ما در مورد چيزي كه اطلاعي از آن نداريم اظهار نظر مي‌‌كنيم. درك پيامدهاي حرف‌ها نياز به آگاهيِ اجتماعي دارد كه به معناي توانايي درك احساسات و موقعيت ساير افراد است. در اين نوشته شما با جملات منفي‌ آشنا مي‌شويد كه افراد باهوش هرگز در مكالمه‌ها به‌كار نمي‌برند


موسسه‌ تلنت اسمارت (TalentSmart) با آزمايشِ هوشِ عاطفيِ (EQ) بيش از يك ميليون نفر، كشف كرده كه آگاهي اجتماعي،‌ مهارتي است كه بسياري از افراد از آن بي‌بهره هستند. ما دچارِ كمبودِ آگاهيِ اجتماعي هستيم زيرا اغلب بر حرف‌هايي كه مي‌خواهيم در جوابِ سايرين بدهيم و تاثير حرف‌هاي ديگران روي خودمان تمركز داريم به همين دليل معمولا توجهي به ديدگاه ديگران نداريم. اين مسئله،‌ مشكل‌آفرين است زيرا آدم‌ها پيچيده هستند و شما نمي‌توانيد بدون توجه كامل به افراد، آنها را درك كنيد. خوبيِ آگاهيِ اجتماعي اين است كه مي‌توان تنها با اصلاحاتي اندك در گفتار، به طور عميقي روابط با افراد را بهبود بخشيد.

به اين دليل افرادي كه هوش هيجاني بالاتري دارند، مراقب هستند تا در محاورات خود از برخي اصطلاحات رايج خودداري كنند. در ادامه ۹ مورد از بدترين جملات منفي كه بايد از آنها اجتناب كنيد، بيان مي‌شود.

همچنين شما مي‌توانيد مقاله ترفندهايي كه شما را باهوش‌تر از آنچه هستيد نشان مي‌دهد، را نيز بخوانيد تا واقعا بتوانيد مثل نابغه‌ها رفتار كنيد.


۱. خسته به نظر مي‌رسي

افراد خسته،‌ از نظر ديگران اصلا جذاب نيستند. آنها اغلب چشماني گود‌افتاده و موهايي آشفته دارند،‌ تمركز ندارند و بدخُلق به نظر مي‌رسند. گفتن اين عبارت به افراد به اين معني است كه آنها ويژگي‌هاي مذكور را دارا مي‌باشند.

به جاي گفتن اين عبارت بگوييد: «همه چيز رو‌به‌راه است؟»

برخي افراد وقتي مي‌بينند كسي خسته و آشفته به نظر مي‌رسد، مي‌خواهند به او كمك كنند بنابراين مي‌پرسند آيا همه چيز خوب است يا نه. به جاي توجه به وضعيت ظاهري نامناسبِ فرد، تنها حالش را بپرسيد تا باب گفتگو باز شود و او بتواند احساسش را با شما در ميان بگذارد. مهم‌تر از هر چيز اين است كه از نظر او، شما فردي دلسوز و همراه خواهيد بود نه گستاخ و بي‌ملاحظه.


۲. واي! چقدر لاغر شدي
باز هم يك عبارت به ظاهر خوب كه در واقع نوعي تعارف است. اين جمله، اين حس را در فرد ايجاد مي‌كند كه مورد نقد قرار گرفته است. گفتن عبارت «چقدر لاغر شده‌اي» باعث مي‌شود طرف مقابل فكر كند كه قبلا چاق يا نامناسب به نظر مي‌رسيده است.

به جاي گفتن اين عبارت بگوييد: «عالي به نظر مي‌رسي.» اين عبارت خيلي خوب است. سعي كنيد به جاي مقايسه‌ي ظاهر فرد با گذشته‌اش،‌ تنها از ظاهر مناسب فعليِ او تعريف كنيد و به ظاهر قبلي‌اش اشاره نكنيد.


۳. لياقتت بيشتر از اينهاست
وقتي كسي از رابطه‌اي شخصي يا حرفه‌اي خارج شده است،‌ گفتن اين عبارت به اين معناست كه او انتخاب مناسبي نداشته و سليقه‌ي خوبي ندارد.

به جاي گفتن اين عبارت، به او بگوييد: «خودش ضرر كرده». اين عبارت نشان‌دهنده‌ي ديد خوش‌بينانه و مشتاقانه‌ي شماست و داراي لحن منتقدانه نيست.


۴. تو هميشه… يا تو هيچ‌وقت…
هيچ‌كس هميشه يا هرگز كاري را انجام نمي‌دهد. افراد خودشان را در يك بُعد يا موقعيت نمي‌بينند، بنابراين نبايد آنها را اين‌گونه توصيف كنيد. اين عبارات باعث مي‌شود افراد موضع دفاعي بگيرند و دلشان نخواد حرف شما را بشنوند. كه حالت خيلي بدي است، زيرا احتمالا شما وقتي اين عبارات را به كار مي‌بريد كه مي‌خواهيد چيز مهمي بگوييد و بحث راه بياندازيد.

به جاي اين عبارات به سادگي به اين نكته اشاره كنيد كه طرف مقابل چه كاري انجام داده كه به نظر شما اشتباه بوده. حقيقت را بگوييد. اگر تكرار اين رفتار،‌ واقعا مسئله‌ساز شده است مي‌توانيد بگوييد «به نظر مي‌رسد كه تو اغلب اين كار را انجام مي‌دهي» يا «متوجه شده‌ام كه تو اغلب اين كار را انجام مي‌دهي».


۵. نسبت به سن‌ات خيلي جوان به نظر مي‌رسي
عبارت «تو نسبت به» به عنوان يك توصيف‌كننده مي‌تواند توأمان هم مهربانانه هم بي‌ادبانه باشد. هيچ‌كس نمي‌خواهد تا دمِ مرگ مانند يك ورزشكار عالي به نظر برسد يا خيلي خوب باشد. افراد تنها مي‌خواهند سالم و متناسب باشند.

به جاي گفتن اين عبارت بگوييد: «فوق‌العاده به نظر مي‌رسي.»

اين عبارت معجزه مي‌كند. عبارات هوشمندانه نيازي به توصيف‌كننده ندارند.


۶. به تو گفته بودم كه…
ما گاهي بعضي چيزها را فراموش مي‌كنيم. به نظر مي‌رسد كه بيان اين عبارت و تكرار آن نوعي توهين تلقي مي‌شود و پذيرش آن براي افراد سخت است، مخصوصا افرادي كه واقعا مشتاق هستند تا ديدگاه شما را بدانند. تكرار اين جمله بيان‌گر آن است كه شما شخصيت متزلزلي داريد يا خود را بهتر از ديگران مي‌دانيد يا هر دو. افرادي كه از اين عبارت استفاده مي‌كنند واقعا چنين احساسي دارند.

به جاي اينكه اين عبارت را تكرار ‌كنيد، ببينيد چطور مي‌توانيد حرف‌هاي‌تان را به طور واضح‌تر و جالب‌تري منتقل كنيد. به اين ترتيب هيچ‌كس حرف‌هاي شما را فراموش نخواهد كرد.


۷. موفق باشي
مسلما اگر براي كسي آرزوي موفقيت بكنيد،‌ دنيا به آخر نمي‌رسد اما مي‌توانيد آرزوي بهتري براي او داشته باشيد، زيرا اين عبارت به طور نامحسوسي بر اين دلالت دارد كه او براي موفق شدن به شانس نياز دارد.

به جاي گفتن اين عبارت بگوييد: «من مطمئنم كه از پسِ اين كار برمي‌آيي.»

اين جمله بهتر از آرزوي موفقيت است، زيرا نشان مي‌‌دهد كه آن شخص شايستگي و اعتماد به نفس لازم براي كسب موفقيت را دارد و شما با گفتن اين جمله از سايرين كه تنها آرزوي موفقيت مي‌كنند متمايز خواهيد شد.

۸. حق انتخاب با توست يا هر طور خودت صلاح مي‌داني
شايد نسبت به سوال و نظري كه از شما خواسته شده، بي‌تفاوت باشيد اما نظر شما براي كسي كه سوال را پرسيده مهم است و گرنه نظرتان را نمي‌پرسيد.

به جاي گفتن اين عبارت بگوييد: «من نمي‌توانم با قاطعيت در اين مورد نظري بدهم، اما به نظر من بعضي موارد هستند كه بهتر است آنها را مد نظر داشته باشي…»

وقتي نظرتان را ارائه مي‌دهيد،‌ حتي اگر بي‌طرف باشيد و نظر خاصي نداشته باشيد، نشان مي‌دهيد كه براي كسي كه از شما نظر خواسته اهميت قائل هستيد.


۹. حداقل من هرگز…
اين عبارت منفي يك روش پرخاش‌گرانه براي توجيه اشتباهاتِ خود و معطوف كردن توجه ديگران به اشتباه ساير افراد است (كسي كه حالا ديگر بايد اشتباه او را بخشيده باشيد).

به جاي آن بگوييد: «متاسفم.»

پذيرش اشتباهات بهترين راه براي منطقي و آرام كردن بحث است. پذيرشِ خطا يك راه شگفت‌انگيز براي جلوگيري از تشديد آن است.

ختم كلام
در مكالمات روزانه، چيزهايي به ظاهر كوچك وجود دارند كه مي‌توانند همه چيز را عوض كنند. اين پيشنهادات را در صحبت‌هاي‌تان لحاظ كنيد و از بكاربردن عبارات منفي اجتناب كنيد تا بازخوردهاي مثبت آن را در زندگي ببينيد.

منبع: www.chetor.com