شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : يك روابط عمومي خوب يك روابط عمومي مرده است
سه شنبه، 11 تیر 1398 - 00:56 کد خبر:39192
متاسفانه ديدگاه غلط برخي مديران سازمان‌ها منجر به ايجاد نگرش‌هاي غلط در مورد روابط عمومي‌ها شده است. اين مديران در تبعيت از مشاوران مرئي و نامرئي خود خواهان يك روابط عمومي رئيس محور هستند.


  شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| احتمالا اين جمله معروف را بارها در فيلم‌هاي وسترن شنيده‌ايد كه «يك سرخ پوست خوب يك سرخ پوست مرده است!» و حالا داريد فكر مي‌كنيد ربط اين جمله با اين تيتر چيست؟ عجله نكنيد با ما تا پايان اين مطلب بياييد.
 
 صاحب نظران حوزه روابط عمومي، يكي از مهم‌ترين كاركردهاي روابط عمومي در عصر ارتباطات و اطلاعات را اطلاع يابي و اطلاع رساني عنوان مي‌كنند و معتقدند با تحولاتي كه در جوامع كنوني به وجود آمده، مخاطبان درون سازماني و برون سازماني فهيم‌تر و انتخاب‌گرتر از آن هستند كه بخواهيم يا بتوانيم با الگوهاي قديمي ارتباطي با آنها ارتباط برقرار كنيم و ديگر روش‌هاي سنتي اطلاع رساني، پاسخگوي خواسته‌هاي روز افزون جوامع پيچيده امروزي نيست، چرا كه مردم حق خود مي‌دانند تا در تعيين سرنوشت خود و مشاركت در اداره امور جامعه سهيم باشند و در اين راه سخت تشنه دانستن، تحليل كردن و پردازش اطلاعات و اخبارند.
 
 متاسفانه ديدگاه غلط برخي مديران سازمان‌ها منجر به ايجاد نگرش‌هاي غلط در مورد روابط عمومي‌ها شده است. اين مديران در تبعيت از مشاوران مرئي و نامرئي خود خواهان يك روابط عمومي رئيس محور هستند. از ديد اينان روابط عمومي، بايد بسان بلندگوي سازمان و بالابر مدير عمل كرده و تمام اتفاقات و رويدادهاي ريز و درشت سازمان از قول و زبان و فعل و عمل مدير بيان شده به طوري كه حتي در كوچك‌ترين خبر ارسالي اين گونه سازمان‌ها به رسانه‌ها بايد چندين نقل قول مستقيم و غير مستقيم از مدير وجود داشته باشد.
 
 اين قبيل مسئولان اطلاع رساني و دانستن را حق مردم نمي‌دانند و آن چه براي آنان مهم است درج اخبار و عكس خودشان در اخبا ، بروشورها، بولتن‌ها، رنگين نامه‌ها و هزاران جاي ديگر است. اين قيبل مديران كه معمولا وامدار اين و آن براي رسيدن به ميز رياست هستند در كنار خود يك روابط عمومي مجيزگو و بي ثمر و مرده مي‌خواهد تا با دادن نقشي تشريفاتي به روابط عمومي به آني كه خودشان مي‌خواهند برسند و در اين حالت است كه روابط عمومي به دنبال اجراي انواع شوهاي تبليغاتي با حضور رئيس همه فن حريف سازمان است.
 
 اينگونه مديران غافل هستند كه يك روابط عمومي توانمند نشانه مديريت كارآمد و پرقدرت آن سازمان است چرا كه روابط عمومي جدا از مديريت نيست و هر مديري سزاوار روابط عمومي است كه دارد و هر قدر به اين واحد بها بدهد نتيجه‌اش را هم مي‌بيند و هر قدر منزلت آن را پايين فرض كند باز اولين ضربه بازگشتي به خود سازمان مي‌رسد.
 
 حالا به من حق مي‌دهيد كه تيتر بالا را براي اين مطلب انتخاب كرده باشم كه «يك روابط عمومي خوب يك روابط عمومي مرده است!»