شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هوش مصنوعي و PR: آنچه شما بايد بدانيد!
چهارشنبه، 29 خرداد 1398 - 08:06 کد خبر:39033
هوش مصنوعي و روابط عمومي از همان ابتداي ابداع آن تا به حال داراي يك رابطه عجيب و غريب باهم بوده اند. اما اين موضوع اخيرا يكي از داغ ترين موضوعاتي است كه به صنعت PR مربوط مي شود. بياييد به هوش مصنوعي و تاثير آن بر روابط عمومي نگاه كنيم، از جمله اينكه چگونه ممكن است بر روي نام تجاري شركت شما تأثير بگذارد!

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| هوش مصنوعي و روابط عمومي از همان ابتداي ابداع آن تا به حال داراي يك رابطه عجيب و غريب باهم بوده اند. اما اين موضوع اخيرا يكي از داغ ترين موضوعاتي است كه به صنعت PR مربوط مي شود. بياييد به هوش مصنوعي و تاثير آن بر روابط عمومي نگاه كنيم، از جمله اينكه چگونه ممكن است بر روي نام تجاري شركت شما تأثير بگذارد!


مسلما، برخي از رويكردهاي مربوط به AI و پيامدهاي آينده آن منفي بوده است. بسياري از مردم مي ترسند كه AI بتواند شغل آنان را منسوخ كند. اين ترس به شدت بدون علت است، شركت مك نسي تخمين زده است كه حدود 45 درصد از فعاليت هاي انجام شده در حوزه روابط عمومي مي تواند ازطريق تكنولوژي ها با محوريت هوش مصنوعي جايگزين شود كه در حال حاضر در حال توسعه هستند.


هوش مصنوعي دقيقا چيست وچه ارتباطي با PR دارد؟
هوش مصنوعي، توسعه سيستم هاي كامپيوتري است كه قادر به انجام كارهايي هستند كه به طور معمول به هوش انساني نياز دارند.


از لحاظ PR، اين تكنولوژي داراي پتانسيل هاي زيراست:
نوشتن داستان هاي مبتني بر داده
ايجاد ليست رسانه ها
كمك به مديريت بحران
تبديل صوت و تصوير به متن
پيش بيني روند رسانه ها
نظارت بر رسانه هاي اجتماعي


در واقع، بعضي از آژانس هاي روابط عمومي در حال حاضر از هوش مصنوعي براي انجام برخي از اين وظايف استفاده مي كنند. از بعضي از ابزارهاي محبوب PR كه قبلا استفاده مي شده نظير:


ايجاد ليست هاي رسانه اي، تنظيم جلسات، نوشتن پيام هاي استاندارد و پياده سازي از طريق ماشين ها كه مي تواند اين كار را بهتر از انسان انجام دهد. با اين حال، مهارت هاي نرم افزاري نظير ايجاد رابطه عاطفي، توسعه استراتژي خلاقانه، اعتماد سازي و داستان سرايي جزء وظايفي از متخصصان روابط عمومي كه از عهده ماشين برنخواهد آمد.


يك سايت به نام Replaced by Robot تفاوت بين انواع مختلف كار PR را نشان مي دهد.


به عنوان مثال، شما قبلا مي دانيد كه چگونه يك نشريه مطبوعاتي موثر بنويسيد كه ناديده گرفته نشود. براي انجام اين كار، از تجربه، مشاهدات و قدرت پيش بيني خود براي نوشتن كه متناسب با هر موقعيتي است استفاده مي كنيد. AI نمي خواهد جاي شما را بگيرد. آنچه كه مي توانيد انجام دهد اين است كه به شما كمك مي كند كه انتشار آن را به طور موثر تر انجام دهيد.


در عين حال اين درست است كه هوش مصنوعي مي تواند بخش هاي زيادي از فعاليت هاي روابط عمومي را بهبود بخشد، ولي هنوز موارد زيادي وجود دارد كه در آن قدرت نرم افزاري انسان بسيار برتر است. هوش مصنوعي نمي تواند براي حرفه اي ها هنگامي كه به كارهايي نياز دارد كه نياز به خلاقيت، همدلي، تفكر انتقادي، بيان هنري يا توانايي هاي رهبري دارند، شمع را روشن نگه دارد.


با اين نگراني، بياييد نگاهي به عملكرد هوش مصنوعي براي كمك به صنعت PR داشته باشيم،


در بسياري از موارد، هوش مصنوعي و روابط عمومي هماهنگ شده اند. در حقيقت، حرفه اي هاي روابط عمومي كه از هوش مصنوعي استفاده مي كنند، روش هايي راپيدا مي كنند كه به آنها كمك مي كند تا كار خود را بهتر و كارآمد تر انجام دهند. هنگامي كه نتايج مثبتي از اين تركيب را مي بينيم، اين امر مي تواند به نفع حرفه روابط عمومي باشد.


بياييد نگراني مان را كنار بگذاريم و برخي از راه هايي را كه AI بر روي صنعت روابط عمومي تاثير مي گذارد را كشف كنيم. گمانه زني از كمپين هاي روابط عمومي انجام دهيد، درحال حاضرزمان و انرژي زيادي براي ايجاد كمپين عالي PR صرف مي شود. به عنوان مثال، متخصصان روابط عمومي بايد تعيين بهترين زمان براي شروع يك مبارزات انتخاباتي و جذاب را تا انتها پيش بيني كنند.


اما اتوماسيون مي تواند در مراحل مختلف يك كمپين تبليغاتي كمك كند،. AI مي تواند از طيف وسيعي از داده ها عبور كند و عواملي را كه به طور پيوسته به موفقيت پيوند مي دهد، كشف نمايندو در كسري از زمان آن را براي انسان ها انجام دهند. براي حرفه اي هاي PR، Ai مي تواند كمك كنده خوبي باشد، بهترين زمان براي شروع يك مبارزات انتخاباتي، شناسايي خط مشي هاي موثر ومورد احترام براي استفاده همگان واينكه كانال هاي اجتماعي موثر براي اين اهدف كدام ها هستند.


شاخصه هاي بهر ه گيري از هوش مصنوعي
1-الكترونيكي وخودكاركردن وظايف
هر صنعت ازمجموعه شغل هاي كوچك وبزرگي تشكيل شده است كه بايد يك ارتباط ارگانيك بين آنها برقرار باشد،فكر مي كنم اتصال اين ارتباط ازطريق آژانس هاي روابط عمومي بايد انجام شود. اين شامل برنامه ريزي براساس تقويم، برگزاري جلسه هاي هماهنگي، تنظيم زمان مناسب،برنامه ريزي براساس نمودار گانت و پيگيري اموراست.


امروزه، چون اين وظايف توسط افراد تكميل مي شوند، به ناگزير با خطاهاي انساني نيز مواجه هستيم. اين باعث تاخير، خطا و سرخوردگي هاي فراواني نيزمي شود.با اين وجود، اگر بتوانيم هوش مصنوعي را براي به كارگيري اين وظايف به كار بريم، مي توان خطاي انساني را حذف كرد. با افزايش زمان و استرس كمتر، كاركنان حرفه اي PR مي توانند بهره وري خود رانيز دراينگونه كارها افزايش دهند.

2. ارائه بينش دقيق تر
متخصصان روابط عمومي همواره لازم دارند،مجموعه وسيعي از داده ها را از طريق رسانه هاي اجتماعي، وب سايت ها و كمپين هاي تبليغاتي،جمع آوري، فهرست و مورد تجزيه و تحليل قرار دهند كه زمان زيادي را خواهد گرفت، ولي با بهره گيري از هوش مصنوعي مي توانند اين داده ها را ظرف چند دقيقه تجزيه و تحليل كرده و نتايج آن را با دقت بيشتري ارائه دهند. روابط عمومي ها مي توانند از اين داده ها براي انطباق رويكرد هاي خود و بهبود ميزان موفقيت شان درحداقل زمان استفاده كنند.

3-تعيين تاثير سنجي فعاليت ها
تأثيرسنجي فعاليت هاي روابط عمومي به يك بخش جدايي ناپذير از اقدامات روابط عمومي ها تبديل شده است، اينكه روابط عمومي ها با استفاده ازرسانه هاي اجتماعي چه ميزان مخاطبان خود راتحت تاثير قرار مي دهند و يا مي توانند نام تجاري سازمان شان را معرفي و تبليغ كنند.ازجمله مسائلي است كه براي روابط عمومي و سازمان اهميت دارد.


در گذشته، تعيين ميزان نفوذ و تاثيرگذاري بر مخاطبان سازمان صرفا بر اساس اعداد و ارقام بود. ولي امروزه بيشتر تأثير بر مبناي عوامل ذاتي نظير نحوه تعامل و وفاداري مخاطبين تعيين و سنجش مي شود.


در اين راستا هوش مصنوعي داراي قدرتي است كه به سرعت از طريق اطلاعات عمومي مخاطبان ونوع تعاملاتشان با سازمان و از طريق داده هاي موجود سطح واقعي نفوذ فعاليت هاي روابط عمومي را بر روي ذينفعان سازماني تعيين مي كند. استفاده از AI در تاثيرگذاري وسنجش فعاليت هاي سازمان در ارتباط با مخاطبان مي تواند ما را در بهبود روش ها نيز كمك كند.

4- توليد محتواي بهبود يافته
داده هاي ارائه شده توسط هوش مصنوعي مي تواند به متخصصين روابط عمومي كمك كند تا مخاطبان هدف خود را به درستي شناسايي و به طور مستقيم خواسته ها و نيازهايشان را ادراك كنند. با اطلاعات مناسبي كه از طريق هوش مصنوعي مي توان كسب كرد، شركت ها مي توانند ازمسائلي كه مخاطبان شان واقعا با آن مخالف هستند آگاه شوند، و مخاطبان خود را با محتواي بي فايده ناراضي نسازند.


به عنوان مثال AI مي تواندبه كارشناسان روابط عمومي نشان دهد كه افراد در ارتباط با شركت چه پست هايي درسايت ها و وبلاگ گذاشته ودرباره برنامه هاي شركت چه پيشنهادات وراه حل هايي را ارائه كرده اند. هوش مصنوعي با ذخيره سازي اين پيام ها در قالب يك بانك اطلاعات الكترونيكي مي تواندكتاب راهنماي جامعي نيز ارائه دهد .

5.مقابله با بحران
هوش مصنوعي اين توانايي را داردكه مي تواند به شما در جلوگيري از بحران و فاجعه درشركت كمك نمايد. هوش مصنوعي براساس داده هاي دريافتي ازدرخواست هاي اجتماعي وتوانايي تجزيه وتحليل آن مي تواندنسبت به شناسايي وپيش بيني تهديداتي كه ممكن است درحال وآينده به شهرت وبرند سازمان آسيب واردكند اقدام وبراي آن راه حل ارائه كند،از طرف ديگر AI ،به سازمان حرفه اي روابط عمومي براي ايجاد يك طرح وبرنامه عملياتي براساس پتانسيل هاي شركت براي مقابله با موقعيت هاي بحراني بالقوه كمك مي كند.


درآخر بايد گفت آينده هوش مصنوعي و روابط عمومي روشن و مثبت است، آينده يي است كه ما بايد به جاي ترس از آن پيروي كنيم.