شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سلام آقاي سخنگو
شنبه، 4 خرداد 1398 - 21:17 کد خبر:38723
رشته اطلاع‌رساني گسسته نشود. اين خواسته از آن باب است كه متاسفانه بسياري از مسئولان روابط عمومي دستگاه‌ها و سازمان‌ها كه مسئوليت اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي دارند، از اصلي‌ترين فلسفه وجودي خود غافلند و گاه حتي از مسئولان سازمان خود كمتر در دسترسند. براي مسئول اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي اصلا خوب نيست كه تلفن همراهش در دسترس نباشد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پس از ماه‌ها انتظار، بالاخره سخنگوي دولت تعيين شد. خبر كوتاه، اما مهم است، چرا كه وظيفه سخنگويي، همگرايي در بيان نظرات و ديدگاه‌هاي دولت و جلوگيري از پراكندگي نظرات و اظهار نظرهاست. چند وقت پيش يكي از صاحب‌نظران ايده جالبي را مطرح كرده بود با اين مضمون كه بهتر است بسياري از مسئولان روزه سكوت بگيرند و اين‌قدر بدون ملاحظه و بي‌محابا حرف نزنند، چراكه در شرايط فعلي هر بيان و نقل قولي ممكن است شرايط را پيچيده‌تر كند. حال كه سخنگوي دولت با سال‌ها تجربه مديريت و از همه مهمتر دانش و تخصص جامعه‌شناسي به اين مسئوليت مهم منصوب شده‌اند، انتظارات و توقعاتي را نيز ايجاد كرده‌اند، گرچه به علم و دانش و تبحر جناب ربيعي واقفيم، اما بگذاريد چند خواسته تكراري داشته باشيم . چه خوب است:


يك: رشته اطلاع‌رساني گسسته نشود. اين خواسته از آن باب است كه متاسفانه بسياري از مسئولان روابط عمومي دستگاه‌ها و سازمان‌ها كه مسئوليت اطلاع‌رساني و شفاف‌سازي دارند، از اصلي‌ترين فلسفه وجودي خود غافلند و گاه حتي از مسئولان سازمان خود كمتر در دسترسند. براي مسئول اطلاع‌رساني و روابط‌عمومي اصلا خوب نيست كه تلفن همراهش در دسترس نباشد.


دو: به‌موقع اطلاع‌رساني شود. بزنگاه‌هاي اطلاع‌رساني را بايد دريابيد. آن موقع كه جامعه تشنه خبر است بايد حضور داشت. بعد از اين‌كه رسانه‌هاي اجتماعي به درست يا غلط بر جامعه مخاطبان تأثير گذاشتند، شايد اطلاع‌رساني ديگر كم‌فايده باشد.
سه: رسانه‌ها همكارتان هستند. رسانه‌ها آمده‌اند كه كانال‌هاي اطلاع‌رساني را افزايش دهند و تسريع كنند. خوب مي‌شود اگر رسانه‌ها اطلاعات ناب و دست اول را مستقيما از منبع خبر و بدون واسطه دريافت كنند و اطلاع‌رساني به همكارانتان محدود به كنفرانس‌هاي خبري نشود.


چهار: ساير دستگاه‌ها و سازمان‌ها هم بايد همراه شما باشند تا وظيفه شفاف‌سازي و اطلاع‌رساني را همه با هم بر دوش بكشيم. نمي‌شود يك‌تنه در ميدان بود و بايستي فرهنگ اطلاع‌رساني و شفافيت به فرهنگي همگاني مبدل شود. شايد بهتر باشد سيستمي براي پاسخگويي به سوالات ايجاد شود و موضوع سخنگويي قائم به فرد نشود. چه‌بسا وجود چنين سامانه و سيستمي تريبون هميشگي و دايمي براي سخنگو باشد.


دست آخر هم اين‌كه در جهان پرسرعت امروز كه رسانه‌ها هر لحظه بر سرعتش مي‌افزايند، مسأله مهم اطلاع‌رساني رسمي و صحيح، راهي جز استفاده از ابزارها و روش‌هاي نوين و امروزي را نمي‌پسندد. پس شايد بهترين راه غلبه بر اين سرعت، بيشتر در دسترس‌بودن باشد./ شهروند