شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مستندسازي در روابط عمومي (فيلمبرداري)
پنجشنبه، 2 خرداد 1398 - 11:47 کد خبر:38681
مستند سازي تهيه مجموعه اي از اسناد و مدارك است كه سير تكوين و تكامل يك فعاليت يا پروژه را از آغاز تا پايان را همراه با تحليل و ارزشيابي نشان خواهد داد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مستند سازي تهيه مجموعه اي از اسناد و مدارك است كه سير تكوين و تكامل يك فعاليت يا پروژه را از آغاز تا پايان را همراه با تحليل و ارزشيابي نشان خواهد داد.

 

در واقع مستند سازي ابزاري است كه امكان استفاده و به كار گيري تجربيات فردي و گروهي را جهت توسعه سازماني فراهم مي سازد و با ذخيره نمودن تجربه موجود در سازمان هزينه تجربي آتي سازمان را تا حد زيادي كاهش مي دهد.

 

مستند سازي شامل فرآيند شناسايي ، گردآوري ، طبقه بندي ، ارزش گذاري ، پالايش فهرست نويسي و در دسترس قراردادن سوابق يا اسناد موجود از قبيل فيلم / عكس / مكاتبات / فايل هاي كامپيوتري و ... مي باشد كه داراي ارزش تاريخي نيز هستند. در ضمن مستند سازي مستلزم خلق متون جديد براي تجربه هاي شفاهي موجود يا پركردن و اتصال شكاف هاي موجود در سوابق تاريخي هم مي باشد.

 

آرشيو روابط عمومي، بخشي از روابط عمومي هاي بزرگ در سازمان است كه مستندات را بر اساس سيستم هاي طبقه بندي نگهداري مي كنند. اما اين نگهداري تنها براي خود روابط عمومي مناسب است و در كنار اين آرشيو بايد در سايت رسمي نيز، برخي از مستندات به صورت مدون آرشيو شوند، تا در صورت نياز خبرنگاران به راحتي بتوانند به آن دسترسي داشته باشند.

فيلم‌برداري مهم‌ترين مرحله توليد فيلم است. اين مرحله به ويژه با مهم‌ترين ابزار و وسايل فيلم‌سازي، يعني دوربين و متعلقات آن، انواع نورافكن‌ها و غيره سرو كار دارد. در اين مرحله علاوه بر فيلم‌برداري، نورپردازي، كارگرداني ، صدابرداري، بازيگري و برخي جلوه هاي ويژه، نيز هم‌زمان انجام مي‌شوند. پيش از اينكه وارد اين مرحله شويم بايد صحنه كاملاً آماده باشد و بازيگران نيز براي ايفاي نقش حاضر باشند.

فيلم‌برداري مناسب و حرفه‌اي از سه عامل مهم سود مي‌جويد:

كادر و گروه فيلم‌برداري
اعضاي اين گروه، كه متشكل از يك فرد اصلي به نام مدير فيلمبرداري و دستياران و همكاران او مانند فيلم بردار، مسئول دوربين و … است، بايد علاوه بر آگاهي از علم فيلم‌برداري و آشنايي كامل با ابزار مورد استفاده، از ديدي درست نسبت به سينما و نسبت به آنچه كارگردان از آن‌ها مي‌خواهد، برخوردار باشند، تا بتوانند به ذهنيات او به درستي عينيت ببخشند. در واقع بايد در نظر داشت كه سينما تنها به يك تصوير واضح و خوب نياز ندارد، بلكه به خلق يك فضاي تأثيرگذار، قابل قبول و جذاب نياز دارد كه بخش نسبتاً بزرگي از بار خلق اين فضا به دوش فيلم‌برداري است كه از طريق انواع تمهيدات فيلم‌برداري به انجام مي‌رسد.

نورپردازي
نورپردازي، در كنار فيلم‌برداري، بايد به درستي انجام شود، زيرا بدون نورپردازي درست، نه تنها ممكن است تصويري واضح بر پرده ظاهر نشود، بلكه اساساً بدون نور، تصويري وجود ندارد. اما نورپردازي تنها براي ديدن تصوير نيست بلكه نورپردازي حرفه‌اي و هنرمندانه در تأثير دراماتيك تصوير نيز بسيار مؤثر است.

ابزار و وسايل فيلم‌برداري
پيشرفت‌هاي بسياري در زمينه ابزار و وسايل فيلم‌برداري صورت گرفته‌است. دوربين فيلم‌برداري از اجزاي ويژه‌اي تشكيل شده كه هر يك داراي تنوع در نوع و موارد مورد استفاده هستند، اجزايي مانند فيلم، عدسي و…. همچنين با وجود شركت‌ها و كارخانه‌هاي متعددي كه به توليد اين محصولات مي‌پردازند، بايد نسبت به خريد نوع اعلاي آن با توجه به ظرافت و حساسيتي كه اين ابزار از آن‌ها برخوردارند، دقت كافي را به كار برد.

منبع: http://www.marw.ir