شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : "روابط عمومي" و مسئوليت اجتماعي سازمان
یکشنبه، 29 اردیبهشت 1398 - 14:40 کد خبر:38564
روابط عمومي "روح" مسئوليت اجتماعي در سازمان ها را بيدارمي كند. اساسا مسئوليت اجتماعي چهارچوبي است كه شركت ها و موسسات از طريق آن با هدف ايجاد تاثير مثبت بر محيط پيرامون خود، استفاده مي كنند و به وسيله آن، نه تنها به ديگران ياري مي رسانند بلكه باعث جلب نظر و تشويق مخاطبان خود مي شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط عمومي "روح" مسئوليت اجتماعي در سازمان ها را بيدارمي كند. اساسا مسئوليت اجتماعي چهارچوبي است كه شركت ها و موسسات از طريق آن با هدف ايجاد تاثير مثبت بر محيط پيرامون خود، استفاده مي كنند و به وسيله آن، نه تنها به ديگران ياري مي رسانند بلكه باعث جلب نظر و تشويق مخاطبان خود مي شوند.

در واقع، مسئوليت اجتماعي يك برند، به نام تجاري خود "روح" مي بخشد و منجر به آگاهي اجتماعي مشتريان درباره هويت اجتماعي نام تجاري مي شود.از اين روست كه صاحب نظران معتقدند، روابط عمومي دانشي است كه به وسيله آن، سازمان ها آگاهانه مي كوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كنند تا بتوانند تفاهم و پشتيباني كساني را كه براي آن سازمان اهميت دارند(اعم از مديران، كاركنان، سهامداران، مشتريان وعموم مردم) به دست آورند.

به طور كلي، روابط عمومي صرفا كاري ساختگي و تصنعي نيست بلكه عملي مسئولانه است كه انگيزه قوي را بين اعضاي سازمان، مخاطبان، مشتريان و گيرندگان خدمات آن سازمان ايجاد مي كند.

از سوي ديگر، به نظر برخي مولفان اين حوزه، روابط عمومي "فلسفه اجتماعي" مديريت در هر سازمان است؛ كمك در جهت ايجاد هماهنگي بين منافع سازمان و منافع جامعه، ارائه مشاوره به مديران سازمان براي تنظيم روش ها و خط مشي ها، گردآوري و انعكاس نظرات وعقايد گوناگون در داخل و بيرون از سازمان در جهت شناسايي بهتر نيازها، ارائه تصويري روشن و دلنشين از عملكرد سازمان براي عموم، ايجاد هويت برجسته از سازمان از طريق ايجاد حس عضويت و علاقه در ميان اعضا، مشتريان و ساير مخاطبان سازمان، از جمله وظايف روابط عمومي در اين راستا است.

در عرصه هاي اقتصادي كه امروزه بر مبناي رقابت بنا شده است، موضوع مسئوليت اجتماعي بيش از پيش مورد توجه موسسات و نهادهاي اقتصادي و بازرگاني قرار گرفته است. دراين بين، آنچه اهميت دارد، شفافيت در عملكردها در بستر جريان آزاد اطلاعات است، بستري كه درآن، ارزش هر انديشه، در تماس و اصطكاك با ساير افكار و انديشه ها روشن مي شود. و اين ويژگي، از شاخص هاي برتري سازمان هاي اقتصادي به شمار مي آيد كه در بعد رفتاري و عملكردي روابط عمومي محقق مي گردد و چنين عملكردي است كه بازار رقابت را ثمربخش مي سازد.

به عقيده انديشمندان اين حوزه، روابط عمومي در جامعه باز و رقابتي، اثرات و نفوذ افكار عمومي را مي سنجد و به جامعه كمك مي كند تا تصميمات خودرا بر مبناي تلاش و تفاهم استوار سازد. بنابر اين، براي تنظيم يك برنامه صحيح اقدام و عمل، نياز به تحقيق و مطالعه در انگيزه هاي مخاطبان و مردم است.

صنعت بيمه، يكي از اركان مهم اقتصادي و عرصه هاي فعاليت رقابتي است كه با توجه به تركيب مخاطبان و مشتريان آن، كه تمام گروه ها و نهاد هاي جامعه را در بر مي گيرد، مفهوم مسئوليت اجتماعي معنايي خاص پيدا مي كند.

اساسا موفقيت شركت هاي بيمه در اين عرصه، با مقبوليت آنها نزد مشتريان و مخاطبانش در بيرون و درون ساختار، ارتباط مستقيم دارد و مستلزم توجه به جنبه هاي مسئوليت پذيرانه و انسان دوستانه در فعاليت هاست و چنين هدفي، در فرايند كار روابط عمومي تحقق مي يابد.

در شرايط كنوني اقتصادي كه جامعه با بحران هاي اقتصادي دست به گريبان است و زندگي عموم مردم تحت تاثير آن قرار دارد، انتظارات اجتماعي از موسسات اقتصادي و بازرگاني از جمله صنعت بيمه، با حساسيت بيشتري همراه است. و در اين بين، وظيفه سنگين روابط عمومي هاي صنعت بيمه، هوشياري در ارائه عملكردي مناسب براي ايجاد انسجام ،اعتماد و تفاهم دروني و بيروني در سازمان هاي بيمه اي است.

و براي جلب اعتماد عمومي، روابط عمومي ها نمي توانند تنها به تعريف تمجيد و درج آگهي هاي صرفا تبليغاتي از سازمان خود بپردازند و يا همچون چتري، سازمان را در برابر طوفان افكار عمومي نامساعد حمايت كنند! بلكه اين اعتماد زماني محقق مي شود كه آنها توجه خود را به موضوعات مورد علاقه و مشترك بين سازمان و مخاطبان شان معطوف داشته و اخلاق حرفه اي را در نشر اطلاعات در نظر بگيرند. راستگويي و پرهيز از اطلاع رساني اشتباه، شفاف سازي ابعاد مختلف عملكردي سازمان، مذاكره و گفتمان صادقانه، مسئوليت شناسي و احترام به تفاوت ها، برخي از اين ويژگي هاي اخلاقي است.

و سرانجام، "روابط عمومي خوب، يعني به حساب آوردن ديگران و پاسخ مثبت به نياز به حساب آمدن است. روابط عمومي خوب، مبتني بر نظام پاسخگويي متقابل است."