شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اصلي در متن براي گريز از حاشيه
شنبه، 28 اردیبهشت 1398 - 01:30 کد خبر:38505
يكي از آسيب‌هاي جدي كه روابط عمومي‌ها را تهديد مي‌كند، تبديل شدن اين واحدها به بلندگوهاي تبليغاتي سازمان‌هاست، به عبارتي آنچه حيات يك روابط عمومي را به نقطه پاياني مي‌رساند، نگاه صرف اداري و تبليغاتي از سوي مديران بالادستي به اين واحدهاي مهم سازماني است.




شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ۲۷ ارديبهشت به نام روز روابط عمومي‌ها نامگذاري شده، روزي براي گراميداشت همه فعالان اين حوزه پرتلاطم و حساس، حساس از اين جهت كه روابط عمومي‌ها، تابلويي تمام عيار براي برون‌نمايي واقعيت‌هاي پنهان و آشكار موجود در سازمان‌ها هستند و پر تلاطم از آن روي كه تمام فرآيندهاي بيروني و دروني يك سازمان، از فيلتر روابط عمومي مي‌گذرد و همه آنچه در ابعاد مختلف يك سازمان رقم مي‌خورد، خواه ناخواه بايد رنگ و لعاب روابط عمومي را به خود بگيرد تا بتوان جنبه بيروني و اطلاع‌رساني به آن بخشيد.
 
 يكي از آسيب‌هاي جدي كه روابط عمومي‌ها را تهديد مي‌كند، تبديل شدن اين واحدها به بلندگوهاي تبليغاتي سازمان‌هاست، به عبارتي آنچه حيات يك روابط عمومي را به نقطه پاياني مي‌رساند، نگاه صرف اداري و تبليغاتي از سوي مديران بالادستي به اين واحدهاي مهم سازماني است چرا كه اگر به اين مرحله برسند، پويايي خود را از دست داده و به عنوان يكي از بخش‌هاي فاقد اهميت و چه بسا بي اهميت تلقي شوند و اينجاست كه روز مرگ روابط عمومي فرا رسيده است.
 
 در دنياي امروز، روابط عمومي به عنوان «علم مديريت چرخه ي اطلاعات» شناخته مي‌شود و اين همان تعريفي است كه در خور اين واحدهاي حساس سازماني خواهد بود؛ انتقال، تجزيه و تحليل اطلاعات و نظرات مديريت مجموعه‌ها به مشتريان و مخاطبان و نيز انتقال تجزيه و تحليل اطلاعات اين گروه‌ها به مديريت به منظور تحقق همسويي و هماهنگي در سلايق و منافع فردي و اجتماعي، اساس كار روابط عمومي‌ها را تشكيل مي‌دهد و در اين بين، ابزار كار روابط عمومي، برقراري ارتباطات موثر با گروه‌هاي هدف است.
 
 واحدهاي فرهنگي و تبليغاتي سازمان‌ها تفاوت‌هاي بنياديني با روابط عمومي دارند هر چند در برخي مواقع، همپوشاني آنها قابل تشخصي است و در بعضي ديگر از اوقات، شاهد تبديل شدن روابط عمومي‌ها به واحدهاي تبليغاتي هستيم؛ با اين حال آنچه تفاوت اساسي بين اين دو را رقم زده، شيوه‌ها و زمان‌بندي مربوط به برنامه‌ريزي هر يك از آنهاست، فعالان حوزه تبليغات به آنچه پيش رويشان است مي‌نگرند و در كوتاه مدت برنامه‌ريزي مي‌كنند اما روابط عمومي‌ها افق‌هاي دورتري را در نظر مي‌آورند و برنامه‌ريزي بلندمدت، اساس و بنيان كار آنهاست. به عبارتي مي‌توان وظيفه اصلي روابط عمومي را شناخت مخاطب، مديريت چرخه اطلاعات و در نهايت گفتمان‌سازي براي سازمان متبوع دانست.
 
 رعايت چند اصل طلايي در فعاليت روابط عمومي ضروري مي‌نمايد، اصولي مانند مديريت تعامل صحيح با مخاطب، رعايت اخلاق حرفه‌اي و شفافيت؛ با اين حال آنچه يك روابط عمومي را متمايز از ديگر بخش‌هاي سازمان جلوه مي‌دهد، آينده پژوهي و مهمتر از آن، آينده نگاري است به اين معنا كه آينده حرفه‌اي يك سازمان، در گرو فعاليتي است كه روابط عمومي‌ها براي آن نقشه و طرح كار ريخته‌اند يا در كمترين ميزان سهيم بودن در امور، نقش مهمي در تعيين چارچوب‌ها و شيوه‌هاي تعاملي مجموعه ايفا كرده‌اند.
 
 رسانه‌ يكي از مهمترين ابزارهاي روابط عمومي‌ به شمار مي‌رود، ابزاري چند بعدي و در عين حال بسيار اثرگذار اما بايد به دو پهلو بودن اين ابزار هم توجه داشت و تعامل ميان سازمان‌ها و مخاطبانشان را به گونه‌اي مديريت كرد كه همواره روي خوش رسانه به سازمان متبوع باشد هر چند اين روي خوش، الزاما به معناي تعريف و تمجيد نيست، بلكه حتي انتقادات سازنده و انديشمندانه هم مي‌توانند منجر به تحقق اهداف سازمان‌ها شوند.
 
 قاطعيت و حاكميت رويكرد سنتي در اداره مجموعه‌ها، كمبود يا فقدان نيروهاي متخصص، توجيه‌تراشي و از همه بدتر روزمرگي، عمده آسيب‌هاي روابط عمومي‌ها به شمار مي‌روند و سهم مهلكي براي اين واحدهاي مهم سازماني به شمار مي‌روند، براي جلوگيري از تاثيرگذاري اين چالش‌ها، بايد راهكارهاي هوشمندانه‌اي براي تحقق اهداف مهمي همچون ارتقا جايگاه سازماني روابط عمومي، تغيير نگاه مديران ارشد سازماني به فعاليت روابط عمومي‌ها و انتخاب مديران و كاركنان متخصص و با تجربه را به عنوان سياست‌هاي سازماني مد نظر قرار داد و بدين سان، آينده‌اي بهتر براي تمامي مجموعه رقم زد.