شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي در حكم دم و بازدم سازمان
شنبه، 28 اردیبهشت 1398 - 00:58 کد خبر:38503
روابط عمومي، نامي آشنا با القابي متفاوت همچون چشم سازمان، گوش سازمان، زبان سازمان، آئينه تمام نماي سازمان، وكيل مدافع سازمان، تصويرسازي سازمان و...


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| روابط عمومي، نامي آشنا با القابي متفاوت همچون چشم سازمان، گوش سازمان، زبان سازمان، آئينه تمام نماي سازمان، وكيل مدافع سازمان، تصويرسازي سازمان و...
 
 البته تعاريف گوناگوني از روابط عمومي از سوي صاحبنظران، كارشناسان و مولفان كتابهاي اين رشته بيان شده است. بزرگان اين علم ،
روابط عمومي را به گونه هاي متفاوت تعريف كرده اند.
 
 «ركس هارلو » روابط عمومي را دانشي مي داند كه به وسيله آن، سازمان ها آگاهانه مي كوشند تا به مسئوليت اجتماعي خودشان عمل كنند، براي اينكه بتوانند تفاهم و پشتيباني كساني را كه براي توسعه كسب و كارشان اهميت دارند، به دست آورند.
 
 انجمن روابط عمومي آلمان نيز روابط عمومي را تلاشي آگاهانه و قانوني به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم مي داند كه مي تواند با تحقيق علمي و عملي صحيح و مستمر، ميسر شود.
 
 و اگر به سراغ اصل داستان كه همان انجمن جهاني روابط عمومي است ، بريم مي بينيم كه از نظر آن؛ روابط عمومي بخشي از وظايف مديريت سازمان است و عملي مداوم و برنامه ريزي شده است كه از طريق آن افراد و سازمانها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند.
 
 در اصل روابط عمومي به مثابه پُلي است ميان يك سازمان و مخاطبانش و به بيان ساده تر، روابط عمومي در حكم دم و بازدم سازمان به ايفاي نقش مي پردازد.
 
 روابط عمومي بايد بداند كه چگونه به شكلي شفاف بنويسد، صحبت كند و با تجزيه و تحليل، امور سازمان خود را رفع و رجوع نمايد. اين مهارت به شدت مورد نياز در اين حوزه است چرا كه در اين حوزه ارتباط پيوسته اي ميان كاركنان و كساني وجود دارد كه در تعيين سمت سياست هاي همگاني ايفاي نقش مي كنند.
 
 امروزه مشتري مداري نه به عنوان يك شعار بلكه به عنوان يك ركن اصلي در بقاي سازمانها به شمار رفته و به موضوعي حياتي تبديل شده است.
 
 بازگو كردن واقعيت هاي سازمان براي عموم مردم و حد اين شفاف سازي دغدغه اصلي روابط عمومي است چرا كه آنجا كه پاي بازگو كردن اسرار سازمان در ميان است ميان حقوق مردم و اسرار سازمان بايد به بهترين نحو توازن برقرار كرد.
 
 ساختن چهره اي مناسب از سازمان در ميان مردم و مخاطبان اصلي سازمان ، كاري است كه تنها يك روابط عمومي حرفه اي و آگاه از عهده آن بر مي آيد.
 
 خلاصه اينكه روابط عمومي سعي مي كند: افكار عمومي درباره سازمان، اداره ، شركت و.. را رصد كرده ، فرصت هاي مناسب را شناسايي و رسانه هاي مناسب را پيدا كند و با آنها تعامل دائمي برقرار نمايد و در پايان افكار عمومي را تغيير دهد./ برنا
 
 فائزه منشدي ؛ مدير روابط عمومي سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان هرمزگان