شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| امروزه مي دانيم با پيشرفت علم و تكنولوژي و افزايش سطح ارتباطات در جوامع، ارتباط مستقيم و روش هاي سنتي اطلاع رساني، ديگر پاسخ گوي عطش روز افزون جوامع پيچيده امروزي نيست، چرا كه مردم در عصر جديد سخت تشنه دانستن و تحليل كردن پردازش اطلاعات و اخبار هستند.
در همين راستا نيز شيوه ها و ابزار و وسايل نوين رسانه اي و ارتباطي به ميدان آمده و توانسته اند با وسعت و سرعت انتقال اطلاعات و اخبار، فاصله ها را تقريباً از ميان بردارند.
از همين رو از حدود يك قرن پيش نخستين دفاتر روابط عمومي تاسيس شد تا سازمان ها نيز به نوعي در تلاش و مسابقه اطلاع رساني و تاثير برافكار عمومي شركت كنند.
بدون ترديد امروزه ارائه چهره واقعي و شفاف هر سازمان به مردم، از وظايف مهم روابط عمومي است و اگر اين درك بوجود آيد كه مردم يا همان سرمايه هاي اجتماعي، صاحبان اصلي هر سازمان و نهاد هستند و بدون وجود آن ها سازمان معني نخواهد داشت، در مييابيم كه بايد به روابط عمومي حرفهاي، به ديده يك عنصر و يك لازمه در هر سازماني نگريسته شود.
سرمايه اجتماعي به عنوان منبعي براي سازمان ها و افرادي است كه با استفاده از آن مي توانند ديگر سرمايه ها و ظرفيت هاي بالقوه ي خود را شكوفا نمايند.
ارتباطات و به ويژه روابط عمومي ، نقش مهم و بي بديلي در توليد و بازتوليد سرمايه اجتماعي جوامع و سازمان ها دارد و بسياري از انديشمندان و جامعه شناسان بر اين باورند كه سرمايه اجتماعي از شبكه هاي مرتبط ارتباطات و مراودات اجتماعي به وجود مي آيد.
بدون شك يكي از منابع مهم توليد سرمايه اجتماعي سازمان، روابط عمومي به عنوان تسهيلگر و مركز ثقل ارتباط درون و برون سازماني در دستگاههاي اجرايي و مركز گردش و انباشت اطلاعات است.
اگر به تاريخ اسلام هم مراجعه كنيم متوجه خواهيم شد آنچه سرمايه اجتماعي را گرداگرد پيامبر اعظم جمع كرد، تكيه آن نبي مكرم اسلام بر ارتباطات و روابط عمومي بالا بود.
پيامبر اسلام (ص) از ارتباطات و روابط عمومي براي متبلور ساختن افكار عمومي استفاده ميكردند و سعي در متقاعد و مجاب ساختن مردم داشتند تا يك دين جديد با اصول جديد، قوانين و روش جديدي از زندگي را كه بر پايهي احترام به انسانها، برابري با عدالت، صلح و همدلي قرار داشت، بپذيرند.
ايشان يا به صورت شفاهي توضيح ميدادند يا به صورت عملي، با نشان دادن عمل خويش نحوهي اجراي دستور الهي را به مسلمانان ميآموخت.
حديث و سنت حضرت محمد (ص) چراغ راه مسلمان است؛ بدون ارتباطات، روابط عمومي، رفتار و سلوك شايسته و حكومتي مناسب، حضرت هرگز قادر نبود تعاليم اسلام را در ميان قريش و شبه جزيرهي عرب و سراسر دنيا منتشر كند.
موفقيت حضرت محمد (ص) در مأموريت بسيار مشكلش، تا حد زيادي مديون مهارتهاي ارتباطي، روابط عمومي، سلوك، اصول اخلاقي و اخلاقيات، تواضع، سخاوت، شكيبايي، شخصيت، منش و تبحر او در زمينهي شفاف ساختن افكار عمومي و نيل به رضايت بود.
با توجه به موارد ذكر شده به اهميت و جايگاه روابط عمومي در هر سيستم حكومتي و سازمان ها و نهادها پي مي بريم و نيروهاي مسلح، بويژه نيروي انتظامي و مرزباني نيز براي ارتباط بسيار خوب با آحاد جامعه و تقويت سرمايه هاي اجتماعي نيازمند يك روابط عمومي زنده و پويا هستند كه در حال حاضر اين بخش از وظايف بعهده معاونت اجتماعي در مجموعه هاي انتظامي و مرزباني است.
سرمايه اجتماعي و نمود آن در ارتباط با مقولاتي نظير پيشگيري و كاهش جرايم، امنيت نوار مرزي، خشونت و تضاد در جامعه، سوء مصرف مواد مخدر و بسياري از معضلات اجتماعي نشان از رابطه تنگاتنگ مولفه هاي سرمايه اجتماعي با فضاسازي امنيت اجتماعي در جامعه دارد.
سرمايه اجتماعي فاكتور مهم امنيت است و يكي از اصلي ترين مولفه هايي كه امنيت اجتماعي را ارتقاء مي دهد و جامعه را سالم و آرام و مطلوب مي سازد ، سرمايه اجتماعي است.
امروز معاونت اجتماعي مرزباني كه به معناي واقعي روابط عمومي اين مجموعه است، تمامي تلاش خود را معطوف نموده است كه اين ارتباط و همدلي و تقويت سرمايه هاي اجتماعي را متبلور ساخته تا تصويري از مرزبانان در بين مردم ايجاد نمايد كه اين مرزبانان بيدار، براي مردم خدمت مي نمايند و هيچگونه تصوري ندارند كه بعنوان يك نيرويي هستند كه بر مردم حاكم باشند و درسطح جامعه فضايي تسلط گونه حاكم نمايد، چرا كه مرزباني از دل خود مردم و مرزنشينان است و همواره به اين موضوع آگاهي دارد كه بدون مشاركت و تعامل با مرزنشينان قادر به پيشبرد ماموريت هاي خود نمي باشند.
اميد است روز روابط عمومي بهانه اي باشد براي ارتباط بهتر سازمان ها و نهادها با مردم عزيز ميهن اسلامي كه به معناي واقعي سرمايه هاي اصلي اين نظام مقدس هستند./ برنا
سيدمرتضي اولادعلي- كارشناس روابط عمومي و سرپرست معاونت اجتماعي مرزباني هرمزگان