شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ضرورت تعريف ارتباط رسانه با روابط عمومي
شنبه، 28 اردیبهشت 1398 - 00:37 کد خبر:38487
در مباحث مربوط به توسعه آنچه از همه ضروري تر مي نمايد دست يابي به نسخه ي عملي از توسعه است كه اولأ همه جانبه باشد يعني بتواند براي همه شئون اقتصادي،سياسي،فرهنگي،اجتماعي و... راهكاري بومي داشته باشد و دوم اينكه متوازن باشد يعني مجريان امر بتوانند همه آن شئون پيش گفته را همزمان باهم توسعه دهند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در مباحث مربوط به توسعه آنچه از همه ضروري تر مي نمايد دست يابي به نسخه ي عملي از توسعه است كه اولأ همه جانبه باشد يعني بتواند براي همه شئون اقتصادي،سياسي،فرهنگي،اجتماعي و... راهكاري بومي داشته باشد و دوم اينكه متوازن باشد يعني مجريان امر بتوانند همه آن شئون پيش گفته را همزمان باهم توسعه دهند.
 
  به نظر نگارنده اين توازن از اهميت بسيار بيشتري برخوردار است چون جامعه نامتوازن است كه درگير چالش ها و دوگانگي هاي توسعه مي شود و از ميوه آن نه دركي خواهد داشت نه كامي خواهد گرفت.
 
 در دنياي ارتباطات و رسانه هم چنين سازو كاري جاري است. بايد بپذيريم كه در حوزه مطبوعات و رسانه ها نتوانسته ايم به معناي واقعي بنگاه هاي فرهنگي- اقتصادي حرفه ايي كنيم. ما نه در حوزه ارتباطات ، ارتباط گرهاي خوبي هستيم و نه در حوزه رسانه تخصصي عمل مي كنيم.
 
 توليد محتوا در قالب خبر و تصوير از جمله وظايفي است كه براي
روابط عموميها تعريف شده است و بديهي است كه بار انتشار محتواي توليد شده بر دوش رسانه ها اعم از مطبوعات چاپي يا فضاي مجازي است.
 
 خبر يا محتواي توليدي روابط عمومي ها غالبأ يك جانبه و غير حرفه ايي است به بيان ديگر اخبار رسمي و دولتي بطرز گل درشتي تعريف از سازمان و اداره مربوط است.
 
 حتي گاهي ممكن است اخبار رسمي آنقدر به وجه مثبت يك رويداد توجه كنند كه يك ناظر بي طرف آن را نه تنها بي طرفانه بلكه مغرضانه ببينند.
 
 هر چند بايد توجه كنيم كه سازمان هاي خدماتي با انتشار اخبار و اطلاعات مورد نياز جامعه خدمات ارزشمند را به جامعه ارائه مي دهند؛ اما
 
 از سوي ديگر مديران و دبيران رسانه هايي هستند كه مايلند از باب اطلاع رساني يا كسب درآمد يا پوشش همه حوزه هاي خبري از خبرهاي توليدي روابط عمومي ها استفاده كنند
 
 برخي از اين رسانه ها اخبار را فارغ از واقعي بودن و بي آنكه به ارزش خبري آن توجه كنند
 
 عينأ منتشر مي كنند، گروه دوم برعكس با ژست هاي مختلفي از جمله مستقل بودن منتقد بودن و مخالفت با اخبار سفارشي به تنظيم خبري در نقد يا در رد محتواي توليدي روابط عمومي اقدام مي نمايند و براي مطلب خود بمنظور جلب مخاطب تيتر هاي غير واقعي و تحريك آميز هم انتخاب مي كنند.
 
 نگارنده ضمن رد هر دو اين رويكردها معتقد است اين برخوردها در اهالي رسانه در قبال محتوا و خبر رسمي ، رسانه هاي ما را به سمتي سوق داده كه مخاطب هوشمند به هر دوي آنها اعتماد نمي كند. اين فاصله و قطع ارتباط و بي اعتمادي مخاطب نسبت به آنچه به عنوان خبر به او ارائه مي شود نقض غرض هدف اصلي رسانه هاست كه امروزه بطور جدي با آن روبرو هستيم. در لايه ي زيرين اتفاقات ناگوار تري هم متحمل است. اينكه رسانه هاي مختلف ، روابط عمومي هاي دوست را با معيارهاي خود انتخاب كنند و محتواي ارسالي از آنان را ( هر چه باشد ) منتشر كنند و برعكس روابط عمومي هايي كه ليست سياه دارند و براي انتشار اخبار ضروري و مورد نياز جامعه برخي رسانه ها را نديده بگيرند و حذف كنند.
 
 با وجود اين آسيب ها ؛ سزاست كه نهادهاي صنفي كه در هر دو حوزه ارتباطات و رسانه حضور دارند با برگزاري جلسات تخصصي مختلف به يك راهكار حرفه ايي در اين زمينه برسند بطوري كه نتيجه آن را در اقبال مخاطبان به مطالب و اخبار شاهد باشيم.
 
 يادمان باشد آنچه مهم است اقناع خبري جامعه ي بي اعتماد به هر دو گروه است پس دنبال راه حل باشيم نه مقصر.
 
 حامد ملازاده صادقيون ؛ مدير روابط عمومي پخش فرآورده هاي نفتي هرمزگان و پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه / برنا