شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بي تعارف برخي مديران "تو باغ" نيستند!!
جمعه، 27 اردیبهشت 1398 - 17:11 کد خبر:38478
پيشنهاد مي شود ، مديران روابط عمومي ها سراسر كشور به مناسبت 27 ارديبهشت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي تجربيات شان را به اشتراك گذاشته و از مسير رسانه ها با هم ارتباط هاي گسترده اي پيدا كنند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| با مسرت و افتخار در جمع مديران روابط عمومي  حضور پيدا كرده و در خواست دارم ، از اوضاع و احوال خود و سازماني كه در آن خدمت مي كنند، چند كلمه اي توضيح دهند و درد دلي كنند.

آنچه از برخي عزيزانم شنيدم قلبم را در اين سن و سال به شدت فشرد، اما در جلسه واكنشي نشان ندادم و اكنون براي رهايي از آن فضاي سخت ناباورانه لازم ديدم چند كلمه اي يادداشت كنم كه انشاء الله گشايشي حاصل شود.

 

اميد دارم اين يادداشت براي يك بار هم كه شده براي جمعي از مديران اجرايي كشور (" متاسفانه تعدادشان كم هم نيست" ) و ويژگيهاي خاصي دارند و هم براي مسئولان روابط عمومي پند و زنگ هشداري باشد. از سويي اميد وارم دولت و دستگاه هاي فرهنگي به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مديران و فعالان رسانه در اين راستا همت كنند تا انشاء الله تحولاتي قابل توجهي در حوزه روابط عمومي و ارتباطات ايران رخ دهد.


مي گويد، بعنوان روابط عمومي در يك اداره در شهرستاني كه پرسنل قابل توجهي دارد، مدير اجرايي مرا در اتاق بسيار كوچك و زير پله قرار داده و اظهار مي دارد، شما كه كار زيادي نداريد ، لذا همين جا براي شما خوب است.!!


روابط عمومي ديگري اظهار مي دارد، تنها فرد در مجموعه روابط عمومي اداره ام هستم كه همه امكانات موجود در اتاق روابط عمومي كه طبقه اول است و مديريت در طبقه سوم استقرار دارد، يك ميز و سه صندلي و مقدار كاغذ و چند خودكار است .

 

 مدير ما هيچ اعتقادي به اطلاع رساني و ارتباط با مردم ندارد و اعلام كرده است، هر قدر بي سر و صدا كارها را انجام دهيم ، بهتراست. !


روابط عمومي ديگري هم اعلام كرد: مديريت سازمان ما فقط اخبار و اطلاعاتي كه خودش موافقت كند امكان انتشاردارد و چنانچه خبري خارج از اين خواسته به رسانه هاي برسد ما را به اخراج تهديد مي كند.


نفر چهارم هم عنوان مي دارد، مديريت دانشگاه ما بسيار اصرار دارد كه عكس وي بسيار درشت دربالاي همه خبرها قرار گيرد و تا خبرها را كنترل نكند، كسي حق انتشار ندارد.!!


حتي تصور اين شرايط هم ناباورانه است و اين جملات و عبارات غير اصولي، غير علمي و غير حرفه اي قلب مرا به درد آورد.


در مدت خدمت 38 ساله خود از اين سخنان بسيار شنيده ام اما جمع آن در يك شهرستان بزرگ كه اميد زيادي به آن است مايه تاسف فراوان است.


عقيده دارم كه روابط عمومي مغز متفكر و چشم بيناي هر سازمان دولتي و خصوصي است و اگر مديري به اين مجموعه و مدير روابط عمومي " حتي اگر يك نفر باشد" بها ندهد در واقع از ارزش و منزلت خود و سازمانش كاسته است.


دركتاب " روابط عمومي ، ستون خيمه سازمان" 25 وظيفه سازماني براي روابط عمومي بر شمرده ام و اعتقاد دارم كه اگر عوامل روابط عمومي به اين امور آگاهي داشته باشند، هرگز دچار چين سرنوشت سخت و سياهي نخواهند شد كه مديريت سازمان به آنها بي احترامي كند.؟!


اعتقاد راسخ دارم ، مدير روابط عمومي در صورتي كه فردي حاذق، هنرمند، پر انرژي و آگاه به حوزه هاي حرفه اي اطلاع رساني باشد، مشاور عالي مدير سازمان اعم از وزير و وكيل و استاندار و مدير كل است.


چنين روابط عمومي بايد قدرت شفاف سازي و تنويرافكار عمومي را با مجهز بودن به نوآوري ها و داشتن ايده هاي موثر و جذاب داشته باشد.


مديران روابط عمومي بايد آگاه باشند كه اگر مديريت سازماني نسبت به جايگاه روابط عمومي بيگانه و يا آنكه فردي خودشيفته است از مهندسي معكوس دراداره مجموعه خود بهره بگيرند.


به نظر مي رسد دراين شرايط سخت، فعاليت براي روابط عمومي ها حتي درسطح وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي درتهران و سازمان هاي دولتي دراستان ها فوق العاده دششوار است و شايسته خواهد بود دولت دوازدهم ابتدا فكري براي آموزش مديران خود بكند. اين شرايط بايد در دستگاه قضايي هم به مورد اجرا گذاشته شود كه مردم با اخبار و رويدادهاي زير مجموعه قوه قضائيه بيش از پيش آشنا شوند.


اطلاع رساني و آگاهي بخشي به افكار عمومي ضمن آنكه خدمات نظام و دولت و دستگاه قضايي را تبيين و تشريح مي كند، افكار عمومي را به مشاركت دعوت كرده و تبليغات دلسرد كننده دشمنان خنثي خواهد شود.


پيشنهاد مي شود ، مديران روابط عمومي ها سراسر كشور به مناسبت 27 ارديبهشت روز جهاني ارتباطات و روابط عمومي تجربيات شان را به اشتراك گذاشته و از مسير رسانه ها با هم ارتباط هاي گسترده اي پيدا كنند.


كلام آخر اينكه، دكتر نطقي بنيانگذار روابط عمومي ايران اعتقاد دارد: " روابط عمومي " در متن است نه در حاشيه، ضروري است نه لوكس، درخود مديريت است نه در بيرون آن، پس حق داريم بگوئيم هر مديريتي سزاوار روابط عمومي اي است كه دارد.

منبع : گيلان 24