شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : هشت اشتباه رايج روابط عمومي و نحوه اجتناب از آن ها
چهارشنبه، 13 بهمن 1400 - 08:05 کد خبر:38313
هنگامي كه بحث از شهرت مي شود، فكر مي كنيد ارتباط گران به پرچم هاي قرمز توجه مي كنند اما هميشه اينطور نيست. در روابط عمومي بايد گوش به زنگ باشيم، بايد در دريافت و تجزيه و تحليل بازخورد حرفه اي باشيم. شكاياتي كه از طريق مشتريان تكرار مي شوند يا شايعاتي كه در حال ظهورند، زنگ خطر هستند. جايي كه دود بلند شود، حتما چيزي در حال سوختن است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||نويسنده|دوروثي كرنشو |||مترجم|حنانه باقريان|| در روابط عمومي مشكلات زيادي وجود دارد اما يكي از دردسر سازترين آن ها برنامه اي است كه كشش ندارد يا توقعات ارباب رجوع ها را برآورده نمي سازد. چه اتفاقي افتاده و چگونه مي توان  اصلاحاتي انجام داد؟ در زير فهرستي از محتمل ترين اشتباهات را مي بينيد:

اهداف مبهم


گاهي اهداف روابط عمومي با اصطلاحاتي گنگ تعريف مي شوند. اهداف دقيق براي همه بهتر است. درباره هدفي مانند "افزايش 20 درصدي آگاهي مشتريان بالقوه " و ابزار اندازه گيري آن فكر كنيد.


تحقيق ناكافي


بسياري از افرادي كه در روابط عمومي فعاليت مي كنند، بر پايه ماهيت خلاقانه آنچه ما انجام مي دهيم رشد مي كنند. هر چه باشد، همه نمي توانند ايده اي برنده براي توليد يك محصول ارائه دهند. اين كار نياز به استعداد دارد و ما به آن افتخار مي كنيم.

 

خلاقيت، تغذيه بهترين كمپين ها و تحقيق مايه افزايش دانش آن هاست.

 

تحقيق درست با هدف قرار دادن مخاطبان مرتبط و پيامي كه مي رساند، راهبردي بودن كمپين را تضمين مي كند. همچنين مي تواند در اندازه گيري ميزان موفقيت يا تاثير گذاري برنامه نقش داشته باشد. تحقيق مناسب مي تواند الهام بخش ايده ها، برنامه ها و محتوا باشد.

 

حتي در خلاقانه ترين كمپين ها نيز اطلاعات مي توانند سرمايه اي عظيم و مفيد باشند.


ضايع كردن پيام


اغلب در روابط عمومي شاهد اين موضوع هستيم كه تاكيد بر زنگ محصول بيشتر از سود واقعي آن است. ممكن است آنقدر به محصولي علاقمند شده باشيم كه در دام قرباني كردن ويژگي هاي مهم آن بيفتيم. اگر مخاطبان فني نباشند، پيام به طور كامل منتقل نمي شود.

 

اشتباه رايج دوم، تلاش براي ارسال پيامي است كه پاسخگوي نياز انواع مخاطبان باشد. بهتر است پيامي ارسال كنيد كه تجارت يا دسته خاصي از مشتريان را هدف قرار مي دهد تا زماني كه اين جريان آغاز شد، مولفه ها جديد اضافه شوند.


زمان بندي نامناسب


اغلب در هنر روابط رسانه اي به اين موضوع برخورد مي كنيم كه روابط عمومي به خبرنگاري كه اخيرا پيامي ارسال كرده، خبري مشابه مي فرستد يا درباره موضوعي كه اخيرا داغ بوده، دير نظر مي دهد. گاهي نيز خلاقيت زودتر از موعد در زندگي برندها مي آيند. حتي زير پوشش سنگين رسانه ها نيز، بعيد است مصرف كنندگان نام برندي را كه به تازگي ايده جديدي ارائه داده است، به خاط بسپارند.


گم شدن در تاكتيك ها


اغلب تمايل زيادي به استفاده از تاكتيك ها وجود دارد. اين امري طبيعي است چون اجرا، بخش سرگرم كننده ماجرا است و مخاطبان نيز براي مشاهده پيامدهاي روابط رسانه اي بي تاب هستند. اطمينان حاصل كردن از اينكه تاكتيك ها توسط راهبرد هاي مناسب پيش مي روند، ارزش دارد. اين نكته، به خصوص، درباره روابط رسانه اي، كه شما فقط يك بار شانس داريد داستان را بيان كنيد، صدق مي كند. اگر هويت نام تجاري در تاكتيك ها گم شود، كمپين نيازها را برآورده نمي سازد.

 

آمادگي ناكافي براي مصاحبه


حتما براي هر مصاحبه و پيش مصاحبه جلساتي مانند جلسه آزمايشي در نظر بگيريد. اما گورستان روابط عمومي پر از مصاحبه هاي خسته كننده، فرصت هاي از دست رفته و حتي چند فاجعه است. مصاحبه هوشمندانه تاثير دو يا سه پيام اصلي را بيشتر مي كند و تمرين براي مصاحبه، حتي اگر ناخوشايند باشد، براي كل تيم سود آور است.


ناديده گرفتن پرچم هاي قرمز رنگ


هنگامي كه بحث از شهرت مي شود، فكر مي كنيد ارتباط گران به پرچم هاي قرمز توجه مي كنند اما هميشه اينطور نيست. در روابط عمومي بايد گوش به زنگ باشيم، بايد در دريافت و تجزيه و تحليل بازخورد حرفه اي باشيم. شكاياتي كه از طريق مشتريان تكرار مي شوند يا شايعاتي كه در حال ظهورند، زنگ خطر هستند. جايي كه دود بلند شود، حتما چيزي در حال سوختن است. عدم رسيدگي به شكايت ها در ابتدا به شهرت شركت ها صدمه مي زند و تاثير كمپين روابط عمومي را از بين مي برد.


عدم وجود داستان


به تبليغ اينكه چقدر محصول شما بهتر است يا ويژگي هاي متمايز دارد، داستان نمي گويند، اين بيشتر تبليغ براي خود است كه بعيد است بر افرادي كه مهم اند تاثيري بگذارد. يك واحد روابط عمومي خوب، از تجربه و تخصص خود استفاده مي كند تا توضيح دهد چرا يك داستان كار نمي كند و در صورت امكان مي گويد چطور روايتي بلند و ناكارآمد را بهبود ببخشيم.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)