شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي فراتر از هوش مصنوعي
شنبه، 14 اردیبهشت 1398 - 08:07 کد خبر:38126
روابط عمومي ها در عصر جديد آينده، نياز به استعدادها و افرادي خواهند داشت كه مهارت و ساختار فكري درستي داشته باشند. نسل بعدي روابط عمومي، بايد تركيبي از مهارت تكنولوژي، خلاقيت، اشتياق به فعاليت در هنر و صنعت روابط عمومي را داشته باشند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||نويسنده|بهمن علي بخشي كارشناس ارشد روابط عمومي|| روابط عمومي در عصر جهاني شدن در كنار استفاده شايسته و بهينه از ابزارهاي رسانه اي، نيازمند درك بهتر از پيچيدگي هاي اجتماعي افراد است. در شرايطي كه در روابط عموميهاي سنتي نيز اين عامل داراي اهميت بسزايي بود، در عصر جهاني شدن كه عرصه رقابت سازمان ها به فراتر از مرزها كشيده شده و حتي در صورت مرز محدود عملكرد، به دليل تجربه خدمات جهاني توسط مخاطبان، انتظار آنان از روابط عمومي ها افزايش يافته است، اهميت آن به شكل با اهميتي افزايش يافته است. هوش مصنوعي احتمالاً مهمترين عامل تغيير در قرن ۲۱ خواهد بود و زندگي‌هايمان را ‌طوري دگرگون خواهد كرد كه اكثر مردم به‌سختي قادر به تصورش هستند.


به هر حال مهم اين است كه تكنولوژي عصر جديد يا همان هوش مصنوعي برخي ساختارها را دگرگون خواهد كرد و نگاه به جنبه هاي اثرگذار و تسهيل كننده آن بر مسايل ما مي تواند در عرصه هاي گوناگون ما را در زمره برندگان و كاربران عصر اطلاعات قرار دهد. بايد در جامعه خود با تاكيد بر انديشه ورزي، تلاش نماييم تا با تقويت جنبه هاي مثبت و اثرگذار اين پديده نوظهور بپردازيم. قرن بيست، قرن ارتباطات بوده است و قرن بيست و يك قرن اطلاعات. ما در پايان عصر ارتباطات و در حال ورود به عصر اطلاعات قرار گرفته ايم و شناخت تكنولوژي هاي جديد و استفاده از آن ها براي ما به خصوص براي صنعت روابط عمومي بسيار ضروري است.

 

بايد جهاني انديشيد چرا كه دهكده جهاني در حال افزايش جمعيت است و ديگر نمي توان به شيوه هاي سنتي و كه شايد زماني براي عصر خود بسيار هم مفيد بوده، در دهكده جهاني رفتار نمود. در خانه، اتوبوس، مترو، محل‌كار و بسياري از جاهاي ديگر، سرمان را كه بالا مي‌آوريم آدم‌هايي را مي‌بينيم كه سرشان را پايين انداخته‌اند و خيره شده‌اند به يك صفحۀ درخشان، و دائم انگشتشان را روي آن بالا و پايين مي‌كشند: گوشي‌هاي هوشمند گويا ما را متصل مي‌كنند به يك دنياي ديگر.


اگر بخواهيم به برخي از چالش هاي روابط عمومي اشاره كنيم بايد بگوييم كه: آموزش، توليد محتواي بي كيفيت، عدم شناخت مخاطب، عدم رعايت استانداردهاي حرفه اي و عدم تطابق با استانداردها، همگام نبودن با تكنولوژي و مشخص نبودن استراتژي مدون همگام با شرايط روز و غيره از جمله چالش هايي هستند كه روابط عمومي ها با آن ها سر و كار دارند. هوش مصنوعي در عصر حاضر مي تواند بسياري از موارد را علاوه بر تسهيل، همگام با نياز مخاطب دگرگون نمايد و با تشخيص علايق و سليقه مخاطبان پيش ببرد.


داده، به‌سرعت در حال تبديل شدن به يكي از با اهميت‌ترين و ارزشمندترين دارايي‌هاي هر سازماني است. روابط عمومي نيز از اين قاعده مستثني نيست. اطلاع رساني، برندينگ، موقعيت‌يابي، مديريت افكار عمومي و غيره از طريق حجم و كيفيت داده‌هايي انجام مي‌شود كه از زندگي شخصي افراد جامعه جمع‌آوري مي‌شوند. هرچه حجم و تنوع داده‌هاي ورودي به تكنولوژي‌هاي هوش مصنوعي بيشتر باشد، عملكرد بهتري را از اين تكنولوژي‌ها شاهد خواهيم بود. از همين رو و در مقابله با داده‌هاي داخلي و خارجي، روابط عمومي ها بايد دست به توسعه‌ يك استراتژي ساختاريافته و عملي بزنند.


روابط عمومي ها در عصر جديد آينده، نياز به استعدادها و افرادي خواهند داشت كه مهارت و ساختار فكري درستي داشته باشند. نسل بعدي روابط عمومي، بايد تركيبي از مهارت تكنولوژي، خلاقيت، اشتياق به فعاليت در هنر و صنعت روابط عمومي را داشته باشند.


توليد ارزش از موارد كاربردي هوش مصنوعي در آينده و ارائه‌ يك تجربه‌ منحصربه‌فرد و همه‌جانبه به مشتري، نيازمند به‌كارگيري مهارت، تكنولوژي و داشتن ديد كلي نسبت به بخش‌هاي مختلف سازمان است. وقوع يك تغيير فرهنگ هوشمندانه در سازمان ها، كمك زيادي به تسهيل اين روند خواهد كرد. توسعه‌ يك استراتژي محكم و تهاجمي براي جذب، پرورش و حفظ كاركنان ماهر و كليدي، براي باقي ماندن در ميدان مسابقه ضروري است. اين شغل‌ها عبارتند از: دانشمندان داده، تكنولوژي شناسان، متخصصان محاسبات ابري و طراحان تجربه.


پيشرفت‌هاي سريعي كه در تكنولوژي آينده رخ خواهند داد، تغييراتي انقلابي را در روابط عمومي رقم خواهند زد. آن دسته از روابط عمومي هايي كه تكنولوژي جديد را با هدف توليد محصولات جديد، يادگيري شناختي از منابع داده‌ جديد، ساده‌سازي فرآيندها، اطلاع رساني در كمترين زمان و كاهش هزينه‌ها به كار گيرند و انتظارات مبتني بر شخصي‌سازي و انطباق‌پذيري پوياي مشتري را برآورد كنند، پيروز ميدان خواهند بود. مهمتر از همه، ذكر اين نكته است كه تمركز بر توليد فرصت از تكنولوژي‌ و عدم موضع‌گيري در برابر آن، امكان درخشش و پويايي روابط عمومي در سال هاي آينده را مهيا خواهد ساخت.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)