شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : استاد روزنامه نگاري كه به تيترهايش شهره بود
چهارشنبه، 4 اردیبهشت 1398 - 12:36 کد خبر:38082
«حسين قندي» استاد ارتباطات و روزنامه نگاري بود كه با تيتر مطالبش شهره بود و همواره بر اخلاق روزنامه نگاري تاكيد مي كرد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| «حسين قندي» استاد ارتباطات و روزنامه نگاري بود كه با تيتر مطالبش شهره بود و همواره بر اخلاق روزنامه نگاري تاكيد مي كرد.
 
 به گزارش شارا به نقل از خبرگزاري شبستان، سوم ارديبهشت ماه چهارمين سالگرد درگذست «حسين قندي»؛ روزنامه‌نگار، استاد رشتهٔ علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي و مدرس روزنامه‌نگاري، فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد از آمريكا در رشتهٔ مديريت بين‌الملل بود. يكي از مهم ترين ويژگي هاي اين روزنامه نگار انتخاب تيترهاي مناسب براي مطالب مطبوعاتي است؛ حسن قندي از جمله روزنامه‌نگاراني است كه بسيار بر اخلاق روزنامه‌نگاري تأكيد مي‌كرد. كتاب هاي «روزنامه‌نگاري نوين»، «مقاله‌نويسي در مطبوعات» و «روزنامه‌نگاري تخصصي» ازجمله تأليفات حسين قندي است.
 
 اين روزنامه نگار معتقد بود كه هر خبرنگار به هر خبر با زاويهٔ ديد خاص خود نگاه مي‌كند و مي‌تواند خبر را با رعايت صحت آن به‌صورت توصيفي بنويسد كه خبرگزاري‌ها با استفاده از اين روش خبرنويسي مي‌توانند مخاطب و مشترك بيشتري جذب كرده و علاوه بر كسب درآمد بيشتر رقبا را از صحنه خارج كنند. همچنين قندي بر اين باور بود كه هر حوزهٔ خبري، زبان و ادبيات خاصي دارد و خبر بايد توسط رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها با انعطاف و جذابيت نگارش شود تا احساسات خواننده را تحريك كنند. قندي خبر را به دو مقولهٔ «سخت‌خبر» و «نرم‌خبر» تقسيم كرد و معتقد بود سخت‌خبر، عناصر اصلي خبر را بيان مي‌كند و نرم‌خبر با استفاده از قوهٔ تخيل به تشريح حوادث حاشيه‌ايِ خبر اصلي مي‌پردازد.
 
 قندي در سمينارهاي بررسي مسائل مطبوعات ايران كه طي سه دوره در سال‌هاي ۱۳۶۹، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۳ برگزار شد، مقاله‌هايي درزمينهٔ تحولات حرفهٔ روزنامه‌نگاري ارائه كرد و هميشه حضور فعال در اين سمينارها داشت.
 
 حسين قندي متولد اسفند ۱۳۳۰ در سبزوار و بزرگ شده تهران بود در ۳ ارديبهشت سال ۱۳۹۴ بر اثر بيماري درگذشت؛ وي در سنين ۱۵ يا ۱۶ سالگي شروع به سرودن يك شعر دربارهٔ زلزله‌اي كرد كه در يكي از روستاهاي خراسان خرابي زيادي به بار آورد و عدهٔ زيادي هم كشته شدند، سال ۱۳۴۹ ديپلم گرفت و بعد از دو بار شركت در كنكور دانشگاه، در دو رشتهٔ زبان و ادبيات انگليسي و روزنامه‌نگاري دانشكدهٔ علوم ارتباطات اجتماعي قبول شد و از ميان آن دو، روزنامه‌نگاري را انتخاب كرد.
 
 قبل از دانشگاه، در يك گروه تحقيقاتي مطالب روزنامهٔ كيهان را از سال شروع اين روزنامه (۱۳۲۱) تا سال (۱۳۴۹) به‌صورت كوتاه و خلاصه چاپ و منتشر كند، مشغول به كار شد و خلاصه كردن سرمقاله‌ها برعهدهٔ او گذاشته شد. او اين دوره را از مؤثرترين دوره‌هاي كار خود مي‌دانست.
 
 بعد از اتمام آن دوره، در سال ۱۳۵۱ مؤسسهٔ كيهان تصميم به چاپ نشريه‌اي براي دو قارهٔ آمريكا و اروپا گرفته‌بود و قرار شد نشريهٔ كيهان هوايي را همان گروه تحقيقاتي دربياورد. همان سال، اولين شمارهٔ آن به سردبيري حسين عدل با همكاري ساير اعضا درآمد و قندي معاون سردبير شد و علاوه بر آن، مسؤوليت بخش سياسي نشريه نيز به عهدهٔ او گذاشته شد.
 
 اولين نوشته‌هاي حرفه‌ايِ قندي براي نشريهٔ كيهان هوايي بود و بعد از مدتي در كيهان استخدام شد. اولين مطلبي كه نوشت در سال ۱۳۵۱، سرمقاله‌اي دربارهٔ روابط ايران و هند بود كه براي كيهان هوايي نوشت.او در بخش‌هاي مختلف ازجمله شهرستان‌ها، فرهنگي، اقتصادي و... مشغول بود و بعد از خدمت سربازي در سال ۱۳۵۶ دوباره به كيهان برگشت. بعد از بازگشت از آمريكا، در روزنامه‌هاي كيهان، ابرار، اخبار، انتخاب و جام‌جم در سمت‌هاي مختلفي مشغول به كار نويسندگي و ايفاي مسؤوليت شد.