شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تفكر انتقادي
سه شنبه، 3 اردیبهشت 1398 - 23:55 کد خبر:38066
تفكر انتقادي يكي از نكات برجسته درست انديشيدن در تلاش براي يافت آگاهي قابل اعتماد در جهان است. اين روش شامل فرايندهاي ذهني تشخيص،تحليل و ارزيابي داده ها است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| تفكر انتقادي يكي از نكات برجسته درست انديشيدن در تلاش براي يافت آگاهي قابل اعتماد در جهان است. اين روش شامل فرايندهاي ذهني تشخيص،تحليل و ارزيابي داده ها است. زبان بدن همان زبان بي زباني و يا ارتباطات غيركلامي است اگر شما بتوانيد ذهن افراد ديگر را بخوانيد و آنچه را كه آنها واقعاً نياز دارند و مي‌خواهند را درك كنيد بي‌شك ارتباطات فردي و اجتماعي شما بسيار آسان وموثر خواهد شد . زيرا با استفاده از اين دانش قادرخواهيد بود در هر زمان، بر طرف ديگر تاثير بگذاريد يا حداقل بتوانيد درك كنيد كه او واقعاً درباره شما چه فكر مي‌كند اما از نظر علمي ما نمي‌توانيم ذهن ديگران را بخوانيم زيرا ممكن است دچارنشانه « ذهن خواني» شده باشيم. كه يكي از شايعترين نشانه هاي اختلال تفكر است آنچه كه ما مي‌توانيم انجام دهيم خواندن چهره و زبان بدن ( تن گفتار) ديگران است كه اين دانش با ذهن خواني فرق دارد.


تفكر انتقادي چيست؟ نوعي مهارت است و عبارت است توانايي تفكر مستقل و تاملي، فكر كردن به شيوه‌اي روشن و منطقي كه مي‌توان افشا كند استدلال‌هاي نادرست  بكار گرفته شده را. داشتن تفكر انتقادي به معناي مجادله يا انتقاد نسبت به ديگران نيست بلكه به ما كمك ميكند تا به كسب ودانش بپردازيم نظريه هاي خود را بهبود ببخشيم و به استدلال قوي دست يابيم فردي كه  از مهارت تفكر انتقادي برخورد است قادر خواهد بود:


·        پيوندهاي منطقي بين ايده هاي مختلف درك كند
·        استدلال هاي مختلف را شناسايي، سازماندهي و ارزيابي كند.
·        نا همسا ني ها و اشتباهات معمول در استدالال ها راكشف كند
·        مشكلات را به طور سيستماتيك حل كند
·        تناسب و اهميت ايده ها را دريابد
·        روي توجه  دلايل منطقي باورها و ارزش هاي شخصي اش تامل كند
 
 فرآيند تفكر انتقادي:
1-    تامل روي  معناي عبارات
2-    بررسي شواهد و استدلال ارائه شده
3-    قضاوت راجع به واقعيت ها
4-    جمع آوري اطلاعات از طريق مشاهده ، تجربه استدالال و تعامل با ديگران
 
در دنيايي كنوني اطلاعات همواره با مسائلي روبه رو مي‌شويم  كه از ما خواسته مي‌شود برداشت  آنها را از آنچه درست و واقعي و زيبا هست بپذيريم اما آيا بايد پذيرش بي چون وچراي اطلاعتي را كه دريافت مي‌كنيم از ما انساني بي اراده و عاري نيروي تفكر يا عقل سليم نمي‌سازد چنين فردي تسيلم محض محيط است و همواره بر اساس اصول ديگران  و بر پايه خواست محيط زندگي مي‌كند و قادر نيست از زندگي اينگونه كه خودش مي‌خواهد لذت ببرد و تفكرانتقادي اين شرايط را براي ما به وجود مي‌آورد كه با دريافت اطلاعات و ديدگاههاي موجود راجب به مسائل مختلف  صرفنظر از سو گيري هاي شخصي يا باورها و ارزشهاي نادرست احتمالي ما بتوانيم بهترين نتيجه را استباط كرده و بر اساس آن عمل كند مي‌توان اطلاعات را از طريق مشاهده ، تجربه ، استدلال و تامل با ديگران جمع آوري كنند.

 

اساس تفكر انتقادي ارزش‌هاي عقلاني تشكيل مي‌دهند از جمله تيزبيني ،صحت ، دقت، مدلل بودن، تماميت و بي طرفي. تفكر انتقادي يك مهارت تفكر عمومي است و تفكر مهارتي زباني را افزايش مي‌دهد و خلاقيت را ارتقاء مي‌بخشد  و تفكر انتقادي براي  تامل و خود انديشي ضروري است تفكر انتقادي در كنار شيوه تفكر خلاق پيش نياز ساير مهارتهاي زندگي از جمله حل مسئله ، ارتباط موثر و روابط سازنده را تشكيل مي‌دهد.