شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي‌ها مسير را به سمتي برده‌اند كه يكسري خبرنگارنما هم وارد اين عرصه شده‌اند و اصلا به جهت دريافت هديه با سازمان‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند
چهارشنبه، 28 فروردین 1398 - 14:23 کد خبر:37985
روابط عمومي‌ها مسير را به سمتي برده‌اند كه يكسري خبرنگارنما هم وارد اين عرصه شده‌اند و اصلا به جهت دريافت هديه با سازمان‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند. همه اين اتفاقات به روابط عمومي سازمان‌ها و نهادها برمي‌گردد و به جاي اينكه چشم و گوش سازمان باشند، از يك زاويه ديگر موضوع را جلو مي‌برند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| يك خبرنگار پيشكسوت گفت: ماجراي خبرنگارهاي هزار توماني را كه چند سال پيش علي پروين به آن اشاره داشت، امروز به عيان در برخي رسانه‌ها مي‌بينيم.


به گزارش ايكنا، شارا نوشت: «كريم باباخانيان» پيشكسوت روزنامه‌نگاري و خبرنگار روزنامه رسالت از سال‌هاي دور در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه «اصحاب قدرت چگونه اهالي رسانه را ابزار خود مي‌كنند؟» گفت: هر چند سال يك بار اين بحث مطرح مي‌شود اما هيچ اقدامي نمي‌شود و دستگاه‌ها، دولت، رسانه‌ها و حتي روابط عمومي‌ها هم هيچ عكس‌العملي از خود نشان نمي‌دهند.

وي افزود:
روابط عمومي‌ها مسير را به سمتي برده‌اند كه يكسري خبرنگارنما هم وارد اين عرصه شده‌اند و اصلا به جهت دريافت هديه با سازمان‌ها ارتباط برقرار مي‌كنند. همه اين اتفاقات به روابط عمومي سازمان‌ها و نهادها برمي‌گردد و به جاي اينكه چشم و گوش سازمان باشند، از يك زاويه ديگر موضوع را جلو مي‌برند. به منظور پوشش اخبار رسانه‌هاي خود به شيوه دلخواهشان ليستي از خبرنگاران را ارائه مي‌كنند و براي بالا نشان دادن عملكرد خود نيز مثلا عنوان مي‌كنند كه ما ۲۰ خبرنگار دعوت كرده‌ايم و از آن طرف به خبرنگارها اعلام مي‌كنند كه ما در اين جلسه بناست هدايايي به شما تقديم كنيم. در اين مسير عده‌اي از خبرنگارنماها هم كه باهم هماهنگ هستند به جلسات مي‌آيند فقط به قصد گرفتن هدايا؛ در حالي كه اصلا خبر خروجي ندارد.

وي ادامه داد: اين كار آسيب جدي به خبرنگاران حرفه‌اي مي‌زند و آنها از اين موضوع رنج مي‌برند. چون رسالت خبرنگاران حرفه‌اي اين است كه موضوعات و مسائل را از ابعاد مختلف بررسي كنند. روابط عمومي‌ها مسير را به سمت خوشامد مديران خود هدايت مي‌كنند؛ در حالي كه خودشان بايد اولين كساني باشند كه اشكالات موجود در رسانه‌شان را بررسي كرده و در رفع آن بكوشند.

باباخانيان اظهار داشت: نسل قديم خبرنگاران خيلي به اين مسائل پايبند نبودند، اما طي سال‌هاي اخير اين موضوع خيلي بغرنج و ناراحت كننده شده است. در گذشته اگر هم هديه‌اي مي‌دادند به اين شيوه امروز نبود. خبرنگار واقعي به دنبال كار و عمل خود است. البته با برخي از خبرنگاراني كه دنبال دريافت هدايا هستند هم كه صحبت مي‌كنيم مي‌گويند رسانه ما به ما گفته از طريق حوزه‌هايتان براي خود درآمدزدايي كنيد كه اين كار نيز درست و صحيح و حرفه‌اي نيست! مانند اينكه من گرسنه‌ام؛ پس براي سير كردن خود هركاري مي‌توانم بكنم. ضمن اينكه اين عمل فقط به فرد برنمي‌گردد و بازتاب اين عمل در جامعه نمايان مي‌شود. البته رسانه‌هايي كه چنين برخوردي با نيروهاي خود مي‌كنند، در جمع خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي رسمي و طراز اول كشور نيستند.

وي تاكيد كرد: يادم هست چند سال پيش آقاي علي پروين گفت خبرنگارهاي هزارتوماني (آن زمان هزار تومان ارزش بالايي داشت) و خيلي‌ها بهشان برخورد؛ در حالي كه امروز همان خبرنگارهاي هزار توماني را در حوزه‌هاي مختلف مي‌بينيم. اين در حالي است كه هيچ سازمان، نهاد و ارگاني هم در اين مسير حركتي انجام نمي‌دهد.

وي در پايان گفت: ۲۰ سال پيش، سازمان‌ها تنها نوروز را زماني براي قدرداني از خبرنگاران قرار مي‌دادند، اما امروز اين حركت بسيار چشمگير شده و آن را در جلسات عادي هم مي‌بينيم. وقتي خبرنگاري از قبل با اين ذهنيت مي‌رود كه بناست هديه دريافت كند، ديگر مطلب او به رپرتاژ آگهي تبديل مي‌شود و خبرنگار، سوالي نمي‌كند و پرسشي ندارد؛ مبادا كه هديه را از او دريغ كنند. اگر جلوي اين ماجرا را نگيريم، ديگر در نسل‌هاي بعدي پرسشگري وجود نخواهد داشت.