شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قوانين پنج گانه برقراري ارتباط‌هاي موثر/ قانون اول: در صحبت‌هاي خود، منافع عامة مردم را در نظر بگيريد، نه منافع شركت را
شنبه، 31 فروردین 1398 - 10:02 کد خبر:37902
گاهي اوقات به نظر مي رسد شركت‌ هايي كه مي‌كوشند اخبار خود را از ديدگاه عامة مردم مطرح كنند، ژست سازمان‌هاي بشر دوستانه را به خود مي‌گيرند. اين شركت ها مدعي هستند كه تمامي فعاليت‌هاي آن‌ها در راستاي منافع عمومي مي ‌باشد. البته، اين ادعا در برخي موارد صادقانه است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| اين قانون مشكلاتي را براي اكثر رؤساي شركت ها و مديران اجرايي ارشد به همراه خواهد داشت. مشكل اين افراد قابل درك است. وقتي كه طي ساليان متوالي تمامي تلاش خود را به كار برد‌ه ‌ايد تا شركتي را اداره كنيد، عقب نشيني و نگريستن به مشكل شركت خود از ديدگاهي متفاوت بسيار مشكل خواهد بود.


به عنوان مثال، غالباً هنگام مذاكره براي عقد قراردادهاي جديد با اتحاديه‌هاي كارگري، سخنگويان شركت‌ها به مطبوعات خواهند گفت كه: «ما قادر نيستيم مبالغ اضافي تعيين شده از سوي اتحاديه را پرداخت كنيم.» اين مشكل، قابل درك است. اما مشكلات مالي شركت‌ها چه ارتباطي به عامه مردم دارد؟ واكنش كاركنان شركت‌ها نيز غالباً خصمانه و ناشي از ناخشنودي ايشان است. در عوض، بهتر است گفته شود: «ما هم دوست داريم كه حقوق كارمندان خود را افزايش دهيم. اما در صورت افزايش بيش از حد هزينه‌ها، مشتريان ديگر از ما خريد نخواهند كرد. اين مساله به ضرر ماست و نهايتاً مشاغل كارمندان ما را به خطر خواهد انداخت.»


مثال ديگر در مورد شركتي است كه به اراية خدمات برق‌رساني مي‌‌پردازد و درصدد اتخاذ سياستي است تا با توسل به آن، مشتريان جديد خود را وادار به پرداخت هزينه‌ها نمايد. اگر اين شركت با بياني مناسب، مشكل خود را مطرح كند، بدون شك به نتيجه خواهد رسيد: «ما مايل به درخواست پرداخت هزينه نيستيم، زيرا چنين درخواستي موجب دلخوري مشتريان ما مي ‌شود؛ اين هزينه‌ ها براي ما نيز مايه دردسر هستند. اما ما هم مجبور به پرداخت بهره ‌هاي پولي خود هستيم. با اين وجود، در صورتي كه شخصي قادر به پرداخت قبض برق خود نباشد، فكر نمي‌ كنيم عادلانه باشد كه شما پرداخت بخشي از مبلغ درج شده در قبض برق او را تقبل كنيد و اين همان چيزي است كه اتفاق مي افتد: هزينة خدمات ارايه شده به او ميان مصرف كنندگان ديگر تقسيم مي شود. اگر مشتريان جديد قبوض خود را به موقع و براي يك دوره 6 ماهه پرداخت نمايند، ما هم پيش پرداخت ايشان را با كمال ميل پس خواهيم داد.»


گاهي اوقات به نظر مي رسد شركت‌ هايي كه مي‌كوشند اخبار خود را از ديدگاه عامة مردم مطرح كنند، ژست سازمان‌هاي بشر دوستانه را به خود مي‌گيرند. اين شركت ها مدعي هستند كه تمامي فعاليت‌هاي آن‌ها در راستاي منافع عمومي مي ‌باشد. البته، اين ادعا در برخي موارد صادقانه است.


با اين وجود، اقشار شكاك جامعه چنين ادعاهايي را جدي نخواهند گرفت. اين افراد مي‌ دانند، يا معتقدند كه هر شركتي در درجه اول منافع خود را در نظر مي‌ گيرد. چنانچه منافع شخصي صراحتاً پذيرفته نگردد، اعتبار و صداقت نيز به مخاطره افكنده مي شوند.


بنابراين، پسنديده‌تر آن است كه هميشه موضع شركت خود را مشخص كنيد. كارخانه‌اي كه به توليد نوشابه ‌هاي غير الكلي مي‌ پردازد و مصرانه خواستار جمع‌آوري و بازيافت بطري‌ هاي خود مي‌ باشد، مي‌تواند صراحتاً اذعان نمايد كه مايل نيست پراكنده شدن بسته بندي‌هاي محصولات كارخانه در محيط زيست موجب آزردگي مردم شود. به دليل آن كه اين كارخانه حقيقت را عنوان كرده است، تلاش‌هاي آن براي حفظ محيط زيست، از ديد عامة مردم قابل قبول‌تر خواهد بود. هر صنعتي داراي زبان و اصطلاحات خاصي مي ‌باشد. هنگامي كه سخنگوي يك شركت از زبان خاص همان شركت استفاده مي‌ كند، دقيقاً منظور خود را مي ‌داند. اما عامة مردم غالباً از منظور وي آگاه نيستند. بنابراين، توصيه مي‌شود زباني را مورد استفاده قرار دهيد كه براي شهروندان عادي نيز قابل درك باشد.


به جاي گفتن آن كه «مديريت شركت ميان توزيع سهام مالكيت و قرض مردد است.» بهتر است بگوييد كه «ما در حال بررسي هستيم و سرانجام ميان فروش سهام بيشتر يا وام گرفتن از طريق انتشار اوراق قرضه، يكي را انتخاب خواهيم كرد.»

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)