شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بحراني كه سيل، مديريت آن را با خود برد و يا....!!!
یکشنبه، 18 فروردین 1398 - 13:26 کد خبر:37819
سازمان مديريت بحران، يكي از سازمان‌هاي دولتي است كه زير نظر وزارت كشور فعاليت مي‌كند و وظيفهٔ آمادگي و پيشگيري از بحران‌ها، مديريت آنها و ارائه كمك‌هاي اوليه به آسيب‌ديدگان و ساماندهي و بازسازي مناطق آسيب‌ديده را به عهده دارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مديريت بحران ( Crisis management) از اصطلاحات حوزه مديريت است، كه به مجموعه‌اي از فعاليت‌ها، چاره جويي‌ها و دستورالعمل‌هايي اطلاق مي‌ شود، كه مديريت يك سازمان، در چالش با بحران انجام مي‌دهد و هدف آن كاهش روند، كنترل و رفع بحران است. بطور كلي مديريت بحران به معناي سوق دادن هدفمند جريان پيشرفت امور، به روالي قابل كنترل و انتظار بازگشت امور در اسرع وقت، به شرايط قبل از بحران است.


به‌اختصار، مديريت بحران، كليه اقدامات مربوط به پيشگيري و مديريت ريسك، سازماندهي و مديريت منابع مورد نياز در پاسخ به بحران مي‌باشد. نتيجه آنكه مديريت بحران علمي كاربردي است كه به وسيله مشاهده سيستماتيك بحران‌ها و تجزيه و تحليل آنها، در جستجوي يافتن ابزاري است كه به وسيلهٔ آن‌ها بتوان از بروز بحران‌ها، پيشگيري نمود يا در صورت بروز آن، در خصوص كاهش اثرات بحران، از طريق روابط عمومي هاي خود در سراسر كشور، در جهت آمادگي لازم امداد رساني سريع و بهبود اوضاع، اقدام نمايد.


در حال حاضر سازمان مديريت بحران، يكي از سازمان‌هاي دولتي است كه زير نظر وزارت كشور فعاليت مي‌كند و وظيفهٔ آمادگي و پيشگيري از بحران‌ها، مديريت آنها و ارائه كمك‌هاي اوليه به آسيب‌ديدگان و ساماندهي و بازسازي مناطق آسيب‌ديده را به عهده دارد.


همچنين اين سازمان حق استفاده از همه امكانات و لوازم وزارتخانه‌ها، موسسات و شركت هاي دولتي و عمومي و خصوصي، بانك‌ها و بيمه‌ها، نيروهاي نظامي و انتظامي و … را بر عهده دارد.


در شرايط فعلي ضمن سپاس بيكران از همه مسئولين كشوري و لشگري كه آستين همت را بالا زده و مردانه در حال انجام وظيفه اي انساني و اخلاقي بوده و هستند، بايد خلاصه و عاميانه عرض نمود كه سازمان مديريت بحراني كه قرار است در يك كشور جهان سوم (آن هم در قرن ۲۱) كشور را به نحوي اداره نمايند كه با يك بارندگي، زلزله، سيل و ... كمترين ميزان خسارت (مادي، معنوي، جسمي و روحي و..‌.) براي شهروندان اتفاق افتد، اينك مسئولين آن تا كمر در آب رفته و مي خواهند ضمن جلوگيري از ويراني هاي بيشتر، دستورالعمل هاي جديد صادر نموده و مديريت بهت و بحران زده خود را مديريت كنند و ان شاالله كه دروغ باشد، گوشه ي چشمي هم به دسترنج كودك كار و پيرمرد لواشك فروش نيز دارند.


سَرِ چشمه شايد گرفتن به بيل
چو پُر شد نشايد گرفتن به پيل