شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بهاي برخي روزنامه‌هاي ايران در سال جديد دو برابر شد
شنبه، 17 فروردین 1398 - 16:40 کد خبر:37810
با از سرگيري انتشار روزنامه هاي ايران پس از پايان تعطيلات نوروز بهاي روزنامه‌هاي شرق و اعتماد صد در صد افزايش يافت. علت اين اقدام از جمله گراني كاغذ و تدبيري براي "دوام آوردن" و جلوگيري از "مرگ رسانه" عنوان شده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| با از سرگيري انتشار روزنامه هاي ايران پس از پايان تعطيلات نوروز بهاي روزنامه‌هاي شرق و اعتماد صد در صد افزايش يافت. علت اين اقدام از جمله گراني كاغذ و تدبيري براي "دوام آوردن" و جلوگيري از "مرگ رسانه" عنوان شده است.

روز شنبه، ۱۷ فروردين رسانه‌هاي چاپي ايران از خواب نوروزي بيدار شده و دوباره بر روي بساط دكه‌هاي روزنامه‌قروشي جا خوش كردند؛ اين "بيداري" مي‌تواند، دست‌كم براي برخي روزنامه‌ها، سرآغاز خوابي هميشگي باشد.

روزنامه‌هاي شرق و اعتماد در نخستين شماره سال جديد با بهايي دو برابر قيمت‌هاي سال پيش به مخاطبان عرضه شده‌اند. مهدي رحمانيان، مدير مسئول روزنامه شرق علت اصلي اين افزايش قيمت را گراني كاغذ و چاپ و مشكلات مالي عنوان كرده است.

رحمانيان در تشريح اين مشكلات به خبرگزاري ايسنا گفت: «ما با زينك ۱۲ هزار تومان و كاغذ ۲ هزار و ۲۰۰ توماني، روزنامه را به قيمت ۲ هزار تومان منتشر مي‌كرديم. اين در حالي است كه با وجود افزايش قيمت زينگ به ۷۰ هزار و كاغذ به ۱۴ هزار تومان ما همچنان با همان قيمت منتشر مي‌شديم. در واقع هزينه‌ها چند برابر شده‌اند، اما ما همچنان با همان قيمت چند سال پيش منتشر مي‌شديم.»

او مي‌گويد به دليل افزايش سرسام‌آور هزينه‌هاي نشر، از جمله تقريبا پنج و نيم برابر شدن بهاي كاغذ، گردانندگان روزنامه بايد بين تعطيلي و افزايش قيمت يكي را انتخاب مي‌كردند و "ما تصميم گرفتيم روي كمك مخاطبانمان حساب كنيم كه اگر ما را دوست دارند، براي سرپا ماندن به ما كمك خواهند كرد".

مهدي رحمانيان درباره خطر كاهش مخاطب، با تاكيد بر اين كه تيراژ روزنامه كاهش نيافته گفته است: «به هر حال مخاطب حق انتخاب دارد. تجربه نشان داده كه در سال‌هاي اخير مخاطبان همواره با ما همراه و همدل بوده‌اند و اميدوارم كه در اين مرحله نيز شاهد همراهي مخاطبانمان باشيم؛ چراكه ما براي ادامه دادن چاره ديگري جز افزايش قيمت نداشتيم.»

به رغم خوش‌بيني اين فعال رسانه‌اي، به نظر مي‌رسد اگر در وضعيت نشر تغيير محسوسي رخ ندهد، دو برابر كردن بهاي روزنامه و "همدلي و همراهي" خوانندگان نيز، با توجه به بيش از پنج برابر شدن هزينه زينك و كاغذ مشكلات مالي نشريات كاغذي را بر طرف نكند.

خطر "مرگ رسانه"
علي ميرفتاح، سردبير روزنامه اعتماد در يادداشتي كه در شماره روز شنبه منتشر شد تصريح كرده كه افزايش قيمت اين روزنامه در سال جديد به قصد سودجويي نيست بلكه "براي دوام آوردن و ماندن است در روزگار سخت".

ميرفتاح در ادامه نوشت: «از سر ناچاري قيمت روزنامه را بالا برده‌ايم تا به كمك شما بتوانيم جلوي مرگ رسانه را بگيريم. مطمئن باشيد كه همه هزينه حيات روزنامه به گردن شما نيست. بخشي را هم تقبل كرده‌ايم به اين اميد كه چراغ روزنامه كاغذي روشن بماند و كمر ركن چهارم دموكراسي زير بار چنين بار گراني نشكند.»

پيش از اين شمار ديگر از فعالان رسانه‌اي نيز از آينده "تير و تار" نشريات چاپي در ايران به علت افزايش شديد قيمت‌ها سخن گفته و تاكيد كرده‌اند كه در سال ۹۸ امكان ادامه فعاليت آنها ممكن نخواهد بود.

حسين عبداللهي، مديرمسئول روزنامه آرمان‌امروز، ابتداي فروردين با بيان اين كه مشكلات اقتصادي روزنامه‌هاي ايران را در چند ماه گذشته به حال اغما برده به ايسنا گفت: «بي‌تفاوتي مسئولان نسبت به مسائل مطبوعات باعث شده مطبوعات در حالتي قرار بگيرند كه اميدي به آينده آنها وجود ندارد و براي مشكلات هم هيچ استراتژي وجود ندارند.»

از نفس افتادن مطبوعات
حدود يك ماه پيش مديران مسئول روزنامه‌هاي اعتماد، مردم‌سالاري و ابتكار در نامه‌اي به حسن روحاني، رئيس دولت دوازدهم نوشتند: «تاكيد مي‌كنيم نفس‌هاي به شماره افتاده نشريات مكتوب در سال ۹۷ مي‌رود تا در تندباد كم‌توجهي‌ها و سوءمديريت بخش‌هاي مسئول در دولت و ساير دستگاه‌هاي تصميم‌گير، قطع شود و بيمار در حال احتضار مطبوعات، براي هميشه رخت از كشور بربندد.»

الياس حضرتي، مصطفي كواكبيان و محمدعلي وكيلي كه هر سه نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز هستند در نامه به روحاني نحوه تخصيص ارز دولتي (دلار ۴۲۰۰ توماني) براي واردات كاغذ را "نامشخص و غيرشفاف" خواندند و خاطر نشان كردند كه به خاطر "بي‌توجهي كامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي" بر توزيع كاغذ وارداتي با ارز دولتي، تقريبا تمام مطبوعات از اين امكان بي‌بهره ماندند.

به گزارش وله، افزايش شديد بهاي كاغذ و هزينه چاپ در يك سال گذشته شتاب گرفته و بسياري از روزنامه‌ها و مجله‌ها را وادار به كاهش تيراژ و تعداد صفحه‌ها كرده است.