شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 14يافته‌ مهم ايسپا در سال 1397
شنبه، 17 فروردین 1398 - 12:07 کد خبر:37793
آن‌چه پيش‎رو مي‌آيد مهم‌ترين يافته‌هاي اين مركز در سالي كه گذشت را مرور مي‌نمايد. اميد است در پايان هرسال با انتشار مهم‌ترين يافته‌ها گام جديدي در مسير سياستگذاري، برنامه‌ريزي و آينده پژوهي براي مسئولان، صاحب‌نظران و خبرنگاران و عموم مردم برداشته شود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بررسي مستمر افكار عمومي يكي از وظايف و مأموريت‌هاي اصلي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) است.

 

به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي ايسپا، آن‌چه پيش‎رو مي‌آيد مهم‌ترين يافته‌هاي اين مركز در سالي كه گذشت را مرور مي‌نمايد. اميد است در پايان هرسال با انتشار مهم‌ترين يافته‌ها گام جديدي در مسير سياستگذاري، برنامه‌ريزي و آينده پژوهي براي مسئولان، صاحب‌نظران و خبرنگاران و عموم مردم برداشته شود.

تقريباً از هر10 ايراني 6 نفر در نوروز 97 به مسافرت نرفته ­اند
نظرسنجي ملي مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) در فروردين 1397 نشان داد بيش از 58 درصد از مردم در ايام نوروز 97 از شهرستان محل زندگي خود بيرون نرفته‌اند. نظرسنجي ايسپا همچنين نشان مي‌دهد بيش از 32 درصد از كساني كه از قطار اين سفرها جامانده‌اند، به دليل مشكلات مالي خانه‌نشين بوده‌اند و بيش از 87 درصد با اتومبيل شخصي به مسافرت رفته‌اند.

مردم ايران چقدر از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند؟
ديدگاه مردم در خصوص شبكه‌هاي اجتماعي مجازي و فيلتر تلگرام نشان مي‌دهد كه بيش از 62 درصد پاسخگويان اعلام كرده‌اند قبل از فيلتر تلگرام، از آن استفاده مي‌كردند. در آخرين نظرسنجي (مهر 97)، از بين شبكه‌هاي اجتماعي مجازي خارجي، تلگرام با 47.3 درصد و اينستاگرام با 30.3 درصد بيشترين استفاده را در ميان مردم داشته‌اند. شايان ذكر است كه تلگرام بعد از فيلترينگ با كاهش حدود 10 الي 14 درصدي به 47.3 درصد رسيده است و حدود 76 تا 80 درصد از كاربران سابق تلگرم در ايران، در شرايط فيلترينگ، براي رفع فيلتر آن از انواع روش‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند. همچنين ميزان استفاده اينستاگرام و واتس آپ كه به ترتيب در زمان قبل از فيلتر تلگرام، 17.5 و 11.9 درصد بود در زمان فيلترينگ تلگرام اين دو شبكه با افزايش قابل توجهي مواجه شده‌اند. از بين شبكه‌هاي اجتماعي داخلي، يك ماه بعد از فيلتر سروش با 13.8 درصد بيشتر از ساير شبكه‌هاي داخلي مورد استفاده قرار گرفت اما 4 ماه بعد با ريزش بسيار جدي مواجه شد و به 4.3 درصد تقليل پيدا كرد. درصد قابل توجهي كه در خرداد ماه 1397 از پيام رسان­ هاي داخلي در كنار شبكه­ هاي اجتماعي خارجي استفاده مي­ كردند در طول اين 4 ماه از استفاده از شبكه ­هاي اجتماعي داخلي منصرف شده ­اند.

تقريباً از هر 10 ايراني نزديك به 6 نفر احساس شادماني مي ­كنند.
در يك نظرسنجي ملي در خرداد 1397 از مردم پرسيده شده است كه «شما در روز گذشته احساس شادماني كرده‌ايد؟» 57.5 درصد مردم ايران گفته‌اند در روز قبل از اجراي طرح حاضر، آنها احساس شادماني كرده‌اند و در مقابل 42.4 درصد مردم گفته‌اند در روز گذشته احساس شادماني نداشته‌اند. مقايسه نتايج اين نظرسنجي با نظرسنجي سال 1394 ايسپا تغيير محسوسي را نشان نمي­ دهد.

مردم چه نمره­اي به شرايط زندگي خود مي­دهند؟
در چند سال اخير در نظرسنجي­ هاي ايسپا در خصوص رضايت افراد از شرايط زندگي خود اين سؤال به طور ثابت تكرار شده است: «اگر شرايط زندگي خود را در نظر بگيريد از 0 تا 10 چه نمره­اي مي­ دهيد؟» ميانگين نمره پاسخگويان كل كشور به شرايط زندگي خود در آذر 1394 بر روي طيف 0 تا 10برابر با 6.3 بود در حالي كه در مهرماه 1397 ميانگين نمره برابر با 3.6 بوده است.

ايرانيان متساهل­ تر شده­ اند.
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در سال 1397 به بررسي بيش از 20 شاخص فرهنگ سياسي مردم ايران پرداخته است. يكي از شاخص ­هاي مورد سنجش بررسي تساهل سياسي مردم بوده است كه نتايج اين پيمايش نشان مي­ دهد در مجموع ميانگين تساهل مداري بر روي طيف 0 تا 100 برابر با 60.77 بوده است كه به طرز محسوسي از نقطه وسط طيف(عدد 50) بالاتر است. ميانگين اين شاخص در پيمايش سال 1384 ايسپا برابر با 51 از 100 بوده است.

گروه هاي اجتماعي از حيث آگاهي سياسي چه وضعيتي دارند؟
نتايج مربوط به شاخص آگاهي سياسي نشان مي­دهد در مجموع ميانگين آگاهي سياسي بر روي طيف 0 تا 100 برابر با 30.27 بوده است كه به طرز محسوسي از نقطه وسط طيف(عدد 50) پايين‌تر است. لازم به ذكر است ميانگين اين شاخص در پيمايش سال 1384 كه با سؤالات تقريباً مشابه انجام شده است برابر با 32.52 بوده است. يافته‌هاي تحقيق حاكي از آن است كه ميزان آگاهي سياسي مردان با زنان تفاوت معناداري دارد به اين ترتيب كه ميانگين آگاهي سياسي زنان 25.2 و ميانگين آگاهي سياسي مردان 35.3 بوده است كه اين تفاوت از نظر آماري معنادار است. در بين گروه­ هاي سني نيز ميزان آگاهي سياسي تفاوت معنادار اما ضعيفي دارد و آگاهي افراد 30 تا 49 سال بيش از ساير گروه‌هاي سني مي‌باشد. همچنين با افزايش سطح تحصيلات آگاهي سياسي افراد بيشتر مي‌باشد. ميانگين آگاهي سياسي بين افراد داراي تحصيلات دانشگاهي 44.8 و بين افراد فاقد تحصيلات دانشگاهي 25.2 بوده است. اين نتايج برگرفته از پيمايش ملي فرهنگ سياسي مردم ايران است كه با جامعه آماري شهروندان بالاي 18 سال كشور(شهري و روستايي) و با تعداد نمونه آماري 4890 نفر در سال 1397 انجام شده است. در اين طرح بيش از 20 شاخص فرهنگ سياسي مردم ايران مورد سنجش قرار گرفته است.

مردم ايران؛ حامي رسانه آزاد
نتايج پيمايش ملي فرهنگ سياسي مردم ايران در سال 1397 نشان مي­ دهد در مجموع ميانگين حمايت از آزادي رسانه ­ها بر روي طيف 0 تا 100 برابر با 64.94 بوده است كه به طرز محسوسي از نقطه وسط طيف(عدد 50) بالاتر است. لازم به ذكر است ميانگين اين شاخص در پيمايش سال 1384 كه با همين سؤالات انجام شده است برابر با 60.87 بوده است. يافته هاي تحقيق حاكي از آن است كه حمايت مردان از آزادي رسانه ها اندكي نسبت به زنان بيشتر است به اين ترتيب كه ميانگين حمايت زنان از آزادي رسانه ها 63.2 و ميانگين حمايت مردان از آزادي رسانه­ ها 66.6 بوده است كه اين تفاوت از نظر آماري معنادار است. در بين گروه ­هاي سني نيز با افزايش سن حمايت از آزادي رسانه­ ها كمتر مي شود به اين ترتيب كه ميانگين اين شاخص در گروه سني 18 تا 29ساله برابر با 68 و در گروه سني بالاي 50 سال برابر با 61 است. همچنين تحصيلات نيز باعث تفاوت در ميزان حمايت از آزادي رسانه شده است به اين ترتيب كه ميانگين اين شاخص در بين افراد بي سواد 55 و در بين افراد داراي تحصيلات عالي(كارشناسي ارشد و دكتري) 72 بوده است.

نظرسنجي اربعيني ايسپا؛ اربعين امسال چند درصد زائر بار اولي را به خود ديد؟
مركز افكارسنجي دانشجويان ايران در سال 1397 براي چهارمين سال پياپي اقدام به اجراي نظرسنجي از زائران و شركت‎كنندگان در پياده روي اربعين حسيني نمود. طبق نتايج اين نظرسنجي، 29.8 درصد از پاسخگويان اعلام كردند كه اولين بار است در راهپيمايي اربعين شركت كرده­ اند. 51.4 درصد از پاسخگويان نيز اعلام كردند كه به جز راهپيمايي اربعين، قبلا براي زيارت به عتبات عاليات مشرف شده اند. همچنين 87.1 درصد زائران پياده روي اربعين اعلام كرده اند سال آينده نيز در اين راهپيمايي شركت خواهند كرد.

حضور پررنگ مردم در عزاداري­ هاي ماه محرم
ايسپا با هدف بررسي ميزان حضور مردم در عزاداري­ هاي دهه اول محرم و نگرش مردم درخصوص اين عزاداري ­ها يك نظرسنجي بعد از دهه اول محرم امسال انجام داد. طبق نتايج حاصل از پاسخ‌ها، 85 درصد مردم در مراسم عزاداري دهه اول محرم شركت داشته‌اند. 43 درصد پاسخگويان هرشب در مراسم شركت كرده‌اند، 23.4 درصد بيشترشب‌ها و 18.1 درصد يكي، دو شب در مراسم شركت كرده‌اند. حدود 15 درصد پاسخگويان نيز در مراسم دهه اول محرم شركت نكرده‌اند. 50 درصد پاسخگويان معتقد بودند محتواي مراسم عزاداري توانسته واقعيت عاشورا و پيام آن را منعكس كند. 34 درصد گفته ­اند عزاداري ­هاي كشور ما واقعيت عاشورا و پيام آن را منعكس نمي­ كند و 16 درصد نيز در اين خصوص اظهار نظر نكرده ­اند.

قطار ايمن­ترين وسيله براي مسافرت از نگاه مردم ايران
در اسفند 1397 يك طرح نظرسنجي ملي از شهروندان كشور انجام شد كه در بخشي از آن به امنيت وسايل حمل و نقل از نگاه مردم ايران پرداخته شد. طبق نتايج اين نظرسنجي مردم قطار را نسبت به ساير وسايل حمل و نقل داراي امنيت بيشتري مي­دانند به اين ترتيب كه 62.1 درصد مردم اعلام كرده­اند اين وسيله داراي امنيت زياد است. 56 درصد مردم وسيله نقليه شخصي، 53.5 درصد اتوبوس و 30.7 درصد هواپيما را داراي امنيت زياد مي­دانند.

از نگاه مردم ايران عامل اصلي سوانح جاده­اي چيست؟
در طرح نظرسنجي ملي كه در اسفند 1397 انجام شد از مردم در خصوص عوامل اصلي بروز سوانح جاده­اي سؤال شد كه نتايج نظرسنجي نشان مي­ دهد 47.7 درصد مردم ايران عدم رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي توسط مردم را عامل اصلي بروز حوادث جاده­اي مي­ دانند. 24.8 درصد استاندارد نبودن جاده­ ها، 17.5 درصد استاندارد نبودن خودروها، 4.7 درصد ضعف در آموزش قوانين به مردم، 2.7 درصد عدم نظارت كافي توسط پليس راهنمايي و رانندگي را عامل اصلي بروز حوادث جاده­اي مي­ دانند. نكته جالب در اين خصوص اين است كه كمتر از يك درصد مردم به سفت و سخت نبودن جريمه ­هاي رانندگي (عدم بازدارندگي جريمه­ ها) اشاره كرده­ اند.

تقريباً از هر 10 ايراني در سال گذشته 2 نفر به سينما رفته ­اند
نتايج نظرسنجي ايسپا در اسفند 1397 نشان مي ­دهد 22 درصد پاسخگويان اعلام كرده ­اند كه آخرين باري كه به سينما رفته­ اند كمتر از يك سال پيش بوده است. 10.4 درصد اعلام كرده­ اند آخرين بار بين 1 تا 3 سال پيش بوده كه به سينما رفته ­اند. 37.5 درصد از پاسخگويان اعلام كرده ­اند از آخرين باري كه به سينما رفته­ اند حداقل بيش از 3 سال مي ­گذرد. 30.2 درصد نيز اعلام كرده ­اند تاكنون به سينما نرفته­ اند.

اعتماد ايراني­ ها به پيش­ بيني­ هاي سازمان هواشناسي
72.2 درصد ايراني ­ها به پيش ­بيني­ هاي سازمان هواشناسي اعتماد متوسط و بالاتر از متوسط دارند. طبق نتايج آخرين نظرسنجي ملي ايسپا در اسفند سال جاري، 49.3 درصد پاسخگويان اعلام كرده­ اند به پيش­ بيني­ هاي سازمان هواشناسي اعتماد زياد و خيلي زياد دارند. 22.9 درصد نيز گفته­ اند در اين زمينه اعتماد متوسط دارند. 27.3 درصد اعلام كرده­ اند به پيش­ بيني­ هاي سازمان هواشناسي اعتماد كم و خيلي كم دارند. در همين ارتباط 45.5 درصد از پاسخگويان اعلام كرده­ اند از پيش­ بيني­ هاي سازمان هواشناسي به ميزان زياد و خيلي زياد در زندگي روزمره خود استفاده مي­ كنند و 15.5 درصد نيز گفته­ اند تا حدودي استفاده مي­ كنند. 38.5 درصد گفته­ اند از پيش­ بيني­ هاي سازمان هواشناسي در زندگي روزمره خود استفاده نمي­ كنند.

از هر 10 ايراني 7 نفر سيماي ملي را تماشا مي­ كنند
نتايج نظرسنجي ايسپا در اسفند 1397 نشان مي­ دهد نزديك به 30 درصد افراد بالاي 18 سال كشور سيماي ملي را تماشا نمي­ كنند. بر اساس نتايج اين نظرسنجي 20.6 درصد از پاسخگويان در هر شبانه روز يك ساعت سيماي ملي را مي­ بينند، 19.1 درصد 2 ساعت، 14.8 درصد 3 ساعت، 6.7 درصد 4 ساعت، 4 درصد 5 ساعت و 4.7 درصد بيش از 5 ساعت در هر شبانه­ روز سيماي ملي را تماشا مي­ كنند. به طور متوسط هر ايراني 113دقيقه (1.8 ساعت) در هر شبانه­ روز سيماي ملي را تماشا مي­ كند.