شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ژاپن
دوشنبه، 12 فروردین 1398 - 13:56 کد خبر:37736
مجمع‌الجزاير ژاپن (به ژاپني: 日本، نيپون يا نيهون) كشوري در اقيانوس آرام در آسياي شرقي است، كه يكي از قدرت‌هاي اصلي اقتصاديِ جهان و سومين اقتصاد بزرگ جهان از نظر توليد ناخالص داخلي است.

مجمع‌الجزاير ژاپن (به ژاپني: 日本، نيپون يا نيهون) كشوري در اقيانوس آرام در آسياي شرقي است، كه يكي از قدرت‌هاي اصلي اقتصاديِ جهان و سومين اقتصاد بزرگ جهان از نظر توليد ناخالص داخلي است. (۵/۴۷۴ تريليون دلار در سال ۲۰۱۰ به گزارش صندوق بين‌المللي پول). ژاپن يك كشور پادشاهي‌است كه برمبناي قانون اساسي ژاپن اداره مي‌شود.

ژاپن كشوري كاملاً محصور شده در آب است كه با مرزهاي آبي با كشورهاي چين، كره جنوبي، كره شمالي و روسيه همسايه‌است. اين كشور در پايان جنگ جهاني دوم، تمامي متصرفات فراسوي دريايي خود، از جمله كشور كره را كه در آن زمان ۴٫۵٪ درصد كل كشور را تشكيل مي‌داد، از دست داد. وسعت كنوني ژاپن ۳۸۷۰۰۰ كيلومتر مربع است (كمتر از ايالت كاليفرنيا در آمريكا)، تقليل يافت.

ژاپن با جمعيتي در حدود ۱۲۸ ميليون نفر دهمين كشور پرجمعيت جهان است. توكيو پايتخت ژاپن با بالغ بر ۳۵ ميليون نفر جمعيت از بزرگترين و گرانترين پايتخت‌هاي جهان است.

ژاپني‌ها كشورشان را «نيپون كوكو» خطاب مي‌كنند كه به معني خاستگاه خورشيد است. مطالعات باستان‌شناسي سابقه سكونت انسان در اين كشور را از دوران پارينه‌سنگي پسين مي‌داند. ژاپن كشوري كوهستاني‌است و بيشتر جزاير آن آتشفشاني و بشدت زلزله‌خيز است، آمار نشان مي‌دهد كه سالانه حدود ۱۵۰۰ زمين لرزه در ژاپن روي مي‌دهد.

كشور ژاپن عضو سازمان ملل متحد، جي۴، جي۸ و APEC است. ژاپن پنجمين بودجه دفاعي جهان را دارد (۶۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۱) و چهارمين كشور صادركننده در جهان (۷۶۷ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰) و ششمين كشور بزرگ واردكننده است (۶۳۹ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۰).

در جنگ جهاني اول، ژاپن از متفقين بود و در جنگ جهاني دوم با متفقين مي‌جنگيد. پايان جنگ جهاني دوم براي ژاپن بسيار تلخ بود، آن‌ها پس از جنگي دراز مدت در اقيانوس آرام، سرانجام پس از بمباران اتمي هيروشيما و ناگازاكي، بدون قيد و شرط تسليم شدند.

 

برآيند اين جنگ خانمان‌سوز براي ژاپن به اندازه‌اي وحشتناك بود كه بسياري از تحليلگران در توصيف آن، عبارت «به كلي ويران شده» را به كار بردند. ژاپن پس از اشغال توسط آمريكا، با يك برنامه پيگير توسعه صنعتي به رشد اقتصادي چشمگيري دست يافت و به يكي از بزرگ‌ترين اقتصادهاي دنيا و همچنين دومين قدرت صنعتي جهان بدل شد. اين كشور همچنين از بزرگترين هم‌پيمانان و شركاي تجاري آمريكا در قاره آسيا است.

منبع: ويكيپديا