شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گام‌هايي براي بهبودي بعد از يك فاجعه طبيعي
پنجشنبه، 8 فروردین 1398 - 15:44 کد خبر:37701
استرسي كه از يك فاجعه طبيعي ايجاد مي‌شود، مي‌تواند به فرسودگي جسمي و رواني و عاطفي منجر شود. اما خبر خوب اينكه بيشتر افراد نهايتا بهبود مي‌يابند و زندگي خود را از نو مي‌سازند.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| فجايع طبيعي مانند آتش‌سوزي‌ها، سيل‌ها، طوفان‌ها، خشكسالي‌ها و ساير اتفاقات وحشتناك طبيعي، براي افرادي كه به شكل مستقيم با آن درگير مي‌شوند، بسيار چالش‌زا هستند. استرسي كه از يك فاجعه طبيعي ايجاد مي‌شود، مي‌تواند به فرسودگي جسمي و رواني و عاطفي منجر شود. اما خبر خوب اينكه بيشتر افراد نهايتا بهبود مي‌يابند و زندگي خود را از نو مي‌سازند.

در شرايط اين روزهاي ايران، شايد انتظار اينكه چنين مطلبي به دست آسيب‌ديدگان سيل گسترده برسد، چندان معقول نباشد اما اگر از كساني هستيد كه براي كمك به آسيب‌ديدگان به مناطق سيل‌زده مي‌رويد و اگر در ميان آشنايان و بستگان خود كسي را داريد كه از حوادث اخير آسيب ديده، شايد بد نباشد كه نكته‌هاي اين مطلب را با آنها در ميان بگذاريد.


اثرات فجايع طبيعي
براي بهبود پس از يك بلاي طبيعي لازم است نشانه‌هاي معمولي را كه در چنين مواردي در افراد ايجاد مي‌شود، بشناسيم. اين نشانه‌ها مي‌توانند شامل موارد زير باشند:

احساس استرس، اضطراب، خستگي و گيجي

احساس ناراحتي و خشم

شوك و احساس بي‌حسي

احساس ناخوشي، سردرد، اختلال خواب، اختلال تغذيه، كاهش وزن

رنجش و سرزنش ديگران

افكار خودكشي و آسيب رساندن به خود و...


استراتژي‌هايي براي مواجهه با فجايع طبيعي
بهبود زمان مي‌برد. خيلي مهم است كه به خودتان زمان بدهيد تا با عواقب حادثه‌اي كه برايتان اتفاق افتاده كنار بياييد و احساس كنيد كه به حالت طبيعي برگشته‌ايد. در ادامه روش‌هايي را كه مي‌توانند به بهبود حال‌تان كمك كنند، پيشنهاد مي‌دهيم.

حواس‌تان باشد كه چه وقتي همه چيز خيلي غيرقابل تحمل مي‌شود. دنبال نشانه‌هاي اضطراب و استرس باشيد و وقتي از تحمل‌تان خارج شد، كمك بگيريد. به خودتان زمان بيشتري براي حل مشكلات بدهيد.

حرف بزنيد. احساسات خود را تخليه كنيد و با كسي كه به او اطمينان داريد، در ميان بگذاريد. اين كار به شما كمك مي‌كند كه مسايل را دقيق‌تر ببينيد. حتما ديگراني در اطراف‌تان وجود دارند كه احساس مشابهي با شما دارند و حرف زدن اين امكان را ايجاد مي‌كند كه احساسات منفي خود را تخليه كنيد و درباره راه‌هاي عملي حل مشكلات و كنار آمدن با موقعيت صحبت كنيد.

يك برنامه عملي بريزيد. مشخص كنيد كه چه كسي قرار است چه كاري را در چه زماني انجام دهد. وضعيت مالي خود را بررسي كنيد و راه‌حل‌هاي موجود را با بانك يا موسسات بيمه در ميان بگذاريد. داشتن برنامه مشخص كمك مي‌كند كه احساس كنيد در حال پيشرفتيد.

از خودتان مراقبت كنيد. خوب غذا بخوريد، ورزش كنيد و خوب بخوابيد. تلاش كنيد به روال معمول زندگي عادي برگرديد. هر وقت ممكن بود، زماني اضافه براي استراحت و تفريح در نظر بگيريد.

كمك بگيريد. به خانواده و دوستان‌تان رجوع كنيد، شبكه حمايتي قوي مي‌تواند كمك كند كه كمك‌هاي عاطفي و عملي لازم را دريافت كنيد. نيازهاي خود را توضيح دهيد و به دوستان و فاميل بگوييد كه چطور مي‌توانند كمك‌تان كنند. فهرستي از مكان‌هايي كه مي‌توانيد براي دريافت كمك به آنها برويد، مثل نهادهاي مالي و گروه‌هاي حمايتي، روانشناس و … تهيه كنيد.

كمك تخصصي بگيريد. اگر مي‌بينيد كه بعد از چند هفته هنوز نتوانسته‌ايد به روال عادي برگرديد، دنبال كمك‌هاي حرفه‌اي و تخصصي باشيد.


كمك به بچه‌ها براي مواجهه با يك بلاي طبيعي
به بچه‌ها بيشتر از قبل توجه كنيد. بگذاريد بدانند كه شما مسوول آنچه اتفاق افتاده نيستيد.

احساس خودتان را درباره موقعيت پيش آمده در نظر بگيريد و بيان كنيد. بگذاريد بچه‌ها بدانند كه مشكلي در حرف زدن درباره احساسات‌شان وجود ندارد.

بچه‌ها را در برنامه‌ريزي‌ها براي آينده مشاركت دهيد.

سعي كنيد هرچه سريع‌تر به روال عادي زندگي برگرديد. اين كار به ايجاد حس امنيت در بچه‌ها كمك مي‌كند.

اگر در چهار هفته بهبودي حاصل نشد و همچنان نگران بوديد، به دنبال كمك تخصصي باشيد.

منبع: زمانه