شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات:‌ اطلاع رساني آن نيز بايد خلاقانه و بديع باشد
یکشنبه، 4 فروردین 1398 - 12:37 کد خبر:37638
رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به نقش و جايگاه روابط عمومي در اين وزارتخانه تاكيد كردكه با توجه به تخصصي بودن حوزه ارتباطات مي كوشيم تا مفاهيم براي مردم ساده سازي و در اختيار آنان قرار داده شود و در اين راه تلاش داريم تا خلاقيت و ابتكار را سرلوحه كار خود قرار دهيم.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به نقش و جايگاه روابط عمومي در اين وزارتخانه تاكيد كردكه با توجه به تخصصي بودن حوزه ارتباطات مي كوشيم تا مفاهيم براي مردم ساده سازي و در اختيار آنان قرار داده شود و در اين راه تلاش داريم تا خلاقيت و ابتكار را سرلوحه كار خود قرار دهيم.

به گزارش شارا به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سيدجمال هاديان، رييس مركز
روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در جمع بندي عملكرد اين «مركز» در سال 97 به سايت وزارت ارتباطات گفت: اين مركز، اطلاع رساني حوزه اي را برعهده دارد كه در مرزهاي دانش حركت مي كند؛ بنابراين از جايگاه ويژه اي برخوردار است، در حقيقت فناوري اطلاعات يك فناوري پيشروست و به همين جهت اطلاع رساني در اين حوزه چند ويژگي دارد. نخست اينكه فناوري اطلاعات به دليل ماهيت تخصصي اش ممكن است براي همه مردم قابل فهم نباشد (هرچند براي همه مردم قابل استفاده است) بنابراين همه مردم بايد آگاهي دقيقي به اندازه اطلاعات عمومي و زندگي روزمره خود از اين حوزه داشته باشند. روابط عمومي بايد بتواند اطلاعات تخصصي را به زبان مردم و به ساده ترين شكل تبديل كند و در اختيار آنها بگذارد تا درك خدمات و معناي توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات تسهيل شود.

وي با اشاره به اينكه امروزه ارتباطات و فناوري اطلاعات زيرساخت توسعه اشتغال، توسعه علمي، و پنجره ارتباط با جهان است و اگر ما اطلاع رساني دقيقي نداشته باشيم اين توسعه دچار اختلال مي شود، افزود: از آنجايي كه حوزه ارتباطات معمولا با ابتكار و طرح هاي بديع همراه است، اطلاع رساني آن نيز بايد خلاقانه و بديع باشد. از همين رو در رويكرد جديد روابط عمومي وزارت ارتباطات و بنابه خواست وزير محترم ارتباطات، از طرح هايي تازه براي سرعت يافتن اطلاع رساني استفاده كرديم.

مولف كتاب «متن هاي كوتاه» دليل اصلي انتخابش را توسط آذري جهرمي، استفاده از مولفه‌هاي فرهنگي هنري در روابط عمومي وزارت ارتباطات دانست و اظهار كرد: به همين دليل در دوره جديد، اطلاع رساني در اين حوزه دچار تحول شد و مثلا توليد ويديو هاي كوتاه براي تشريح دستاوردهاي علمي و فناورانه به زبان ساده و در عين حال طرح ها و پروژه هايي در حوزه اطلاع رساني براي فرهنگ سازي پياده شد كه يكي از مهمترين آنها استخراج تجربه هاي مديريتي يا مديريت دانش از زبان مديران پيشكسوت وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بود.

هاديان با بيان اينكه بيش از 30 نفر از وزراي اسبق و معاونان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در مسووليت هاي حساس قرار داشتند و در زمان مديريت شان تحولات ويژه اي انجام شده بود، جلوي دوربين تاريخ شفاهي قرار گرفتند و تجربه هاي مديريتي خود و تاريخ شفاهي وزارت ارتباطات را بازگو كردند، تصريح كرد: حاصل اين گفتگوها چند فيلم مستند و چندين مجلد كتاب خواهد شد.

رييس مركز روابط عمومي پايان ضبط پروژه تاريخ شفاهي را پايان ارديبهشت ماه اعلام كرد و گفت: در انتهاي سال 97 نخستين مجموعه مستند از اين تاريخ منتشر شد و بقيه مستندها و كتاب ها تا انتهاي سال 98 منتشر مي شود و در اختيار مديران فعلي، علاقمندان و كارمندان قرار خواهد گرفت تا به عنوان سند كاربردي مديريت در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات مورد استناد و استفاده قرار گيرد.

اين مقام مسوول با اشاره به وظيفه اي كه وزير ارتباطات به وي محول كرده، اظهار كرد: با توجه به رويكرد جديد روابط عمومي، وظيفه تهييج و تحريك حوزه محتواي ويژه كودكان به عهده اين مركز قرار گرفت كه در قالب رويدادي به نام «جشنواره كودكآنلاين» انجام شد كه اين طرح در نوع خود كم نظير بود و در دو رشته فيلم كوتاه و ايده هاي ساخت سريال هاي اينترنتي برگزار شد و توانست 1120 فيلم و ايده را از سراسر كشور جمع كند و استعدادهاي خاص را در سراسر كشور شناسايي كرده و مورد حمايت قرار دهد.

وي با بيان اينكه در اين جشنواره حلقه هاي زيست بوم محتواي كودك، هم افزا شدند و كنار هم قرار گرفتند، اظهار كرد: در اين جشنواره وزارت ارتباطات به هيچ وجه در حوزه محتوا و توليد وارد نشد بلكه با تحريك و تهييج حوزه توليد محتوا با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي ايده ها و استعدادهاي برتر را شناخت تا ايده هاي برتر در شتابدهنده اي كه در بخش خصوصي ايجاد شده است؛ پرورانده شوند و در نهايت در خرداد 98 آثار ساخته شده اكران و مورد داوري قرار گيرند.

هاديان برگزاري جشنواره كودكآنلاين را تجربه نويني در كشور دانست كه تاكنون انجام نشده بود و ادامه داد: اين شكل از برگزاري جشنواره الگوي خوبي براي ساير رويدادهاي محتوا محور است تا توليد محتواي مورد نياز براي فضاي مجازي را افزايش دهند و سهم ما را از توليد محتوي صفحات وب كه در حال حاضر نزديك به 2 درصد است را افزايش دهند تا كودكان و نوجوانان ما استفاده بهينه كنند.

وي افزود: جشنواره كودكآنلاين سال آينده گسترده تر ادامه خواهد يافت و مخاطبان ما منتظر خبرهاي جديدتري باشند چراكه كودكآنلاين قصد دارد در سال 98 طرح بلند پروازانه ديگري را در درون خود داشته باشد كه براي نخستين بار در خاورميانه اتفاق مي افتد و تحول بزرگي در حوزه توليد محتوا به طور عام خواهد بود كه انشاالله در آينده نزديك اطلاع رساني هاي لازم انجام خواهد شد.

رييس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات يكي ديگر از رويدادهاي ابتكاري را تلاش براي ارتقاي سواد رسانه اي، تفكر نقاد و بررسي ارتباطات اجتماعي در جامعه ايران دانست و تصريح كرد: ما به شدت معتقديم كه يكي از ملزومات و بسترهاي توسعه علاوه بر دانش آكادميك، ارتقاي سواد رسانه اي و مهارت هاي زندگي مردم است.

اين مقام مسوول با بيان اينكه جامعه ايران هنوز در اين حوزه ارتقا پيدا نكرده وضعيف است، گفت: ما در برابر رسانه هاي مجازي كه هر روز گسترش پيدا مي كنند، ضعيف و دچار زودباوري و خودباختگي هستيم. مهارت هاي زندگي به ما كمك مي كند تا ارتباطات اجتماعي را با هم نوعانمان و جامعه افزايش دهيم. به اعتقاد كارشناسان تعداد اين مهارت هاي اجتماعي 10 مهارت است، مثل مهارت حل مساله، تصميم گيري، تفكر نقاد، تفكر حلال، كنترل و تنظيم هيجانات و استرس كه اگر اين مهارت ها را فردي داشته باشد در كنار تحصيلات آكادميك، زندگي بهتري را تجربه خواهد كرد و دچار چالش با هم نوعان و حاكميت نخواهند شد و اين يكي از وظايف ما براي فرهنگ سازي است.

هاديان با اشاره به برگزاري «جلسات نقد و انديشه» در مركز روابط عمومي وزارت ارتباطات ادامه داد: يكي از مهارت هاي مهم زندگي « سوادرسانه اي و تفكر نقاد» بود كه ما برآن متمركز شديم و از كارشناسان در حوزه هاي مختلف دعوت كرديم كه موضوعات حوزه فضاي مجازي را به چالش و بحث بگذارند.

وي افزود: اين جلسات هر هفته در مركز روابط عمومي به طور مرتب در سه ماهه آخر سال برگزار، نتيجه گيري و منتشر شد و در سال آينده در همان چهارشنبه ها ادامه خواهد يافت و اميدواريم كه آغازگر يك راه طولاني براي فرهنگ سازي و ارتقاي برخي از مهارت هاي زندگي به ويژه تفكر نقاد و سواد رسانه اي شود.

مولف كتاب متن هاي كوتاه با تاكيد بر ضرورت افزايش مهارت هاي زندگي، اظهار كرد: البته هيچكدام از اينها وظيفه ذاتي وزارت ارتباطات نيست بلكه در حقيقت وزارت ارتباطات چون فضا را خالي ديد و رشد و توسعه زيرساخت هاي ارتباطي و فضاي مجازي حتما بايد با رشد فرهنگ استفاده همگون باشد ، آتش به اختيار عمل و كار را شروع كرد. اميدواريم ديگر نهادهاي متولي وارد مسير شوند و به ما كمك كنند. حس ما اين است كه مسير درستي را پيمايش مي كنيم. مسيري كه جامعه ما تشنه آن است و به آن نياز دارد فضاي مجازي كه واقعيتي انكار ناپذير است و ما براي استفاده درست از اين فضاي جديد به محتواهاي متناسب با سبك زندگي ايراني اسلامي نياز داريم تا فريب نخوريم و سره را از ناسره تشخيص دهيم و تصميم گيري درستي انجام دهيم و بر هيجانات و استرس هاي خود غلبه كنيم و روابط بهتري را با خانواده، هم نوع ، همسايه و با حكمرانان تجربه كنيم و بالاخره آنكه قدرت گفتمان، مذاكره و تعامل سازنده را افزايش دهيم.

هاديان اين رخدادها در مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات را به عنوان بخش فرهنگي وزارت ارتباطات ضروري دانست و گفت: اين اتفاقات جز فرهنگ سازي و ايجاد ارتباط سالم با آحاد مردم و اطلاع از حال مردم و اطلاع رساني دستاوردهاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات هدف ديگري ندارد و خيلي حيف است كه مجموعه تلاش هاي وزارت ارتباطات اعم از توسعه ارتباطات در روستاها و شهرها كه موجب اشتغال و ثروت آفريني و حمايت از استارت آپ ها شده، عقيم بماند و معرفي نشود.

وي افزود: يكي ديگر از فعاليت هاي روابط عمومي وزارت ارتباطات اين است كه به صورت موجز و در قالب مدياهاي جديد مثل ويديوهاي كوتاه دستاوردهاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را به طور خاص و دستاوردهاي اين حوزه در بخش خصوصي و دولتي را به طور عام به زبان مردم و با ويديوهاي كوتاه مختص رسانه هاي مجازي تهيه و در دسترس همگان قرار داد و اميدوارم اين مسير در سال آينده نيز ادامه پيدا كند و روابط عمومي بتواند در تلاشي كه آغاز كرده براي توليدكارهاي بديع، موفق باشد.

همه منتقدان آدم هاي خيرخواهي اند
رييس مركز روابط عمومي درباره طرح انتقادهايي نسبت به برگزاري اين برنامه ها اظهار كرد: كساني كه انتقاد مي كنند از نظر من ، اغلب آدم هاي خيرخواهي هستند كه دلشان براي ايران و توسعه كشورشان مي تپد اما اين آدم هاي منتقد وخيرخواه را به چند دسته مي توانيم تقسيم كنيم كه دسته اول، خيرخواه اما كم اطلاع هستند و دقيق مطالعه نكردند و مثلا اگر درباره كودكآنلاين انتقاد مي كنند و مي گويند كه وارد حوزه محتوا شده ايم، دقت نكرده اند كه كودكآنلاين وارد توليد محتوا نشده است بلكه حلقه هاي توليد محتوا را به هم پيوند داده و كمك كرده همديگر را بشناسند و رو به جلو بيايند.

وي در مورد برگزاري جشنواره كودكآنلاين افزود: در حقيقت ما انگيزه ها را افزايش داديم و استعدادها را شناسايي كرديم و به بخش خصوصي تحويل داديم و اصلا توليد محتوايي صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حتي اگر جاي اين كار در جامعه خالي نبود اين يك كار را هم انجام نمي داديم.

وي در مورد انتقادهاي مطرح شده پيرامون برگزاري جلسات سواد رسانه اي نيز گفت: در مورد سوادرسانه اي نيز ابتكاري بخرج داديم و از امكانات موجود بدون هيچ هزينه اي از فرهيختگان و صاحبنظران دعوت كرديم كه بحث كنند و با امكانات موجود آنها را منتشر كرديم و به نظرم اگر منصفانه نگاه كنيم بايد بجاي انتقاد، تلاش هاي وزارت ارتباطات كه كمتر در حاكميت و در بخش خصوصي ديده شده مورد تشويق و تقدير قرار گيرد.

اين مقام مسوول با تاكيد مجدد مبني بر اينكه اغلب اين افراد خيرخواه هستند، خاطرنشان كرد: البته ممكن است تعداد معدودي هم باشند كه هدفمند دستاوردهاي وزارت ارتباطات را تخريب كنند كه اين هم طبيعي است زيرا وقتي موفقيتي حاصل مي شود بلاخره سنگ اندازان هم بيكار نخواهند نشست. چرا كه مي گويند تا قطار ايستاده كسي كاري ندارد و به محض اينكه حركت مي كند به آن سنگ مي اندازند و اين امر بديهي است و در ذات بشر وجود دارد. البته هر چه زير بناي فرهنگ و اخلاق مستحكم تر باشد و همدلي در جامعه بيشتر، چنين پديده اي كمتر ديده خواهد شد و همين جاست كه نياز به فرهنگ سازي ضروري است.

وي با بيان اينكه اهداف ارتقاي سوادرسانه اي و تفكر نقاد اين است كه تعداد افرادي كه سنگ پرتاب مي كنند را كاهش دهيم، در مورد بهترين اقدام روابط عمومي وزارت ارتباطات در سال 97، افزود: از نظر خودم ارزشمندترين كاري كه در سال 97 در مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات انجام داديم و از آن خشنود و راضي هستم، برپايي كرسي هاي گفت وگوي كارشناسي «نقد و انديشه» با موضوع سواد رسانه اي بود و حس مي كنم كه بذري است كه ما كاشتيم و انتظار داريم در آينده برگ و بار خيلي زيادي دهد و همه از نتايج آن استفاده كنند.

هاديان در پايان با بيان اينكه بايد ابتدا از شخص آقاي وزير تشكر كنم كه اگر حمايت و دغدغه ايشان نبود در كارهاي ابتكاري موفق نمي بوديم، گفت: معمولا مديران اجرايي خيلي با تغيير، تحول و ابتكار ميانه اي ندارند ولي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، اولويت اولشان قدم هاي ابتكاري است تا مسير رسيدن به اهداف ميانبر شود.

وي ادامه داد: دوم بايد از همه مديران بخش هاي مختلف وزارت ارتباطات شامل پيشكسوتان و مديراني كه الان مسووليت دارند، بخاطر همكاري اي كه در پيشبرد اهداف و پروژه هاي روابط عمومي داشتند تشكر كنم كه اگر همكاري آنها نبود، بعيد بود كه ما موفق باشيم و سوم از همكارانم در روابط عمومي در يك جمع همگرا، خالص و تلاشگر، تشكر مي كنم كه اين همكاري به پشتوانه دوستانم كه هركدامشان در كاري متخصص و متبحر هستند، انجام شد و در آستانه سال نو، نوروز 1398 را به همه تبريك مي گويم.

هاديان با اشاره به بيتي از مولانا كه فرمود: «پرده بگردان و بزن ساز نو؛ هين كه رسيد از فلك آغاز نو»، ادامه داد: نوروز همراه با تحول و تغيير است و ما سعي كرديم در رويكرد روابط عمومي تحولي ايجاد كنيم چراكه وقتي بهار مي آيد طبيعت متحول مي شود. سعي كرديم در روابط عمومي نيز نهالي را غرس كنيم كه الان شكوفه داده و كم كم به بار مي نشيند و آن موقع از بار و سايه آن، همه مردم استفاده كنند و آن موقع شادي و لذت بردن ماست كه اميدوارم آن لحظات را هم ببينيم.