شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تصميم‌هاي عملي براي سال نو
پنجشنبه، 1 فروردین 1398 - 14:09 کد خبر:37609
بسياري از تصميم‌هاي ما ناكام مي‌مانند فقط به اين دليل كه درست، عملي و گاهي منطقي نيستند. يك تصميم اشتباه يا شكست‌پذير تصميمي است كه شما آن را بر مبناي خواست و نظر ديگران گرفته‌ايد، يا بسيار مبهم و نامشخص است يا براي رسيدن به آن يك برنامه مبتني بر واقعيت نداريد. تصميم‌هاي تازه بايد هوشمندانه و درست گرفته شوند.



تابلوي “هفت سين”، اثر حسين شيخ از شاگردان كمال الملك


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| چيزي كه آمدن سال تازه را براي همه ما معنادار و مهم مي‌كند، شروع دوباره است. اغلب ما وقتي پاي سفره هفت‌سين نشسته‌ايم پر از آمال و آرزو و خواسته و هدف هستيم. اميد ما اين است كه در سال جديد لااقل برخي از اهداف و خواسته‌ها و آرزوهايمان برآورده شود. تصميم‌هاي تازه مي‌گيريم و به خودمان مي‌گوييم: «امسال همان سالي است كه بالاخره اتفاقي كه مي‌خواهم مي‌افتد.» با اين حال وقتي به آخر سال مي‌رسيم، متوجه مي‌شويم به بيشتر خواسته‌هايمان نرسيده‌ايم يا بسياري از تصميم‌هايمان را عملي نكرده‌ايم.

من در مورد روياي پولدار شدن در طي يك سال صحبت نمي‌كنم. نه اينكه شانسي براي پولدار شدن وجود ندارد، اما اينكه تصميم بگيريم در طي يك‌سال پولدار شويم، در اغلب موارد ناممكن است مگر اينكه پيش از آن زمينه‌هاي لازم و اندكي شانس فراهم شده باشد. هيچ بعيد نيست كه سال گذشته همانطور كه پاي سفره هفت‌سين نشسته بوديد به خودتان گفته باشيد: «امسال واقعا تصميم دارم وزنم را كم كنم»، « امسال واقعا سيگار را ترك مي‌كنم»، «از امسال طبق برنامه‌ريزي كار مي‌كنم»، «مي‌خواهم اميدوار و شاد باشم»، «به سلامتي‌ام بيشتر توجه مي‌كنم»، « امسال سال سفر كردن است»، «ورزش مي‌كنم» يا «عادت‌هاي بدم را ترك مي‌كنم» و ده‌ها مورد ديگر. اما اگر همين حالا بخواهيد رفتارها و عملكرد خودتان را در يك سال گذشته بازنگري كنيد، متوجه مي‌شويد چندان موفق نبوده‌ايد يا اصلا كاملا شكست خورده‌ايد. اگر بدبين نباشيم احتمالا چند موفقيت هم به دست آورده‌ايد اما شايد آن‌چنان راضي كننده نباشند.

 

تصميم‌هاي درست بگيريد
بسياري از تصميم‌هاي ما ناكام مي‌مانند فقط به اين دليل كه درست، عملي و گاهي منطقي نيستند. يك تصميم اشتباه يا شكست‌پذير تصميمي است كه شما آن را بر مبناي خواست و نظر ديگران گرفته‌ايد، يا بسيار مبهم و نامشخص است يا براي رسيدن به آن يك برنامه مبتني بر واقعيت نداريد. تصميم‌هاي تازه بايد هوشمندانه و درست گرفته شوند.


ويژگي‌هاي يك تصميم درست
اگر مي‌خواهيد در تصميم‌گيري براي رسيدن به يك هدف هوشمندانه عمل كنيد، بايد ويژگي‌هاي يك تصميم خوب و درست را بشناسيد. به طور كلي براي رسيدن به يك هدف بايد خواسته‌هايتان را بر ۵ عنصر مهم بنا كنيد:

ـ هدف بايد مشخص و تعيين شده باشد: اينكه بگوييد «مي‌خواهم لاغر شوم» يك تصميم كلي و نادقيق است. به جاي آن بهتر است بگوييد «مي‌خواهم ۱۰ كيلو در طي يك سال وزن كم كنم». اين تعيين دقيق هدف بدون شك موثرتر خواهد بود.

ـ هدف بايد قابل اندازه‌گيري باشد. اين ويژگي در مواردي مثل كاهش وزن (۵ كيلوگرم در ۶ ماه) بسيار راحت قابل ارزيابي است اما اگر بخواهيد تصميم بگيريد كه شادتر زندگي كنيد يا ناخن‌هايتان را نجويد، چگونه بايد عمل كنيد؟ مي‌توانيد در مورد ترك عادت‌هاي نادرست با ارزيابي عكس‌ها، تفاوت را بررسي كنيد. عكس ناخن‌ها در ماه اول و مقايسه آن با ماه‌هاي بعد يك روش براي اندازه‌گيري دستيابي به هدف است.

ـ هدف بايد قابل دستيابي باشد: اينكه بايد در تصميم‌گيري به اهدافي توجه كنيد كه قابل دستيابي باشد به معناي آن نيست كه شما نمي‌توانيد اهداف بزرگ و يا آرزوها و خواسته‌هاي بزرگ داشته باشيد. اما واقعيت اين است كه پرورش روياهاي بزرگ و تلاش براي رسيدن به خواسته‌هاي خيلي بزرگ اغلب در ميانه راه افراد را نااميد، سرخورده و دلسرد مي‌كند. روياي خريدن يك خانه بزرگ، يك حساب بانكي پر و پيمان يا يك شغل مهم روياهاي جذاب و آمالي همگاني هستند. يعني همه ما همين‌ها را مي‌خواهيم اما شرايط و واقعيت‌هاي زندگي چيز ديگري هستند. اگر قانون جذب در اين موارد براي شما كار نكند يا لاتاري برنده نشويد اين مساله در دراز مدت سرخوردگي و نااميدي ايجاد مي‌كند. اما اگر به خودتان بگوييد: «هر ماه مبلغي را هرچند كم پس‌انداز مي‌كنم» يا «امسال سعي مي‌كنم يك كار بهتر پيدا كنم تا به خواسته‌هايم نزديك شوم» احتمال موفقيت در دستيابي به اهداف بالاتر مي‌رود.

ـ هدف بايد خواسته قلبي باشد: آيا مي‌خواهيد اضافه وزن را از بين ببريد چون خودتان احساس ناخوشايندي داريد يا چون ديگران شما را مجبور مي‌كنند؟ آيا واقعا مي‌خواهيد شكل زندگي‌تان را تغيير بدهيد يا چون ديگران مدام به شما انتقاد مي‌كنند؟ اگر اهداف و تصميم‌هاي شما همان چيزي نباشند كه مي‌خواهيد و فقط به خاطر اجبار اجتماعي، خانوادگي يا فرهنگي دست به تغيير بزنيد احتمال اينكه هرگز به هدف دست‌ پيدا نكنيد بسيار زياد است.

ـ هدف بايد در بازه زماني مناسب به دست بيايد: نمي‌توانيد توقع داشته باشيد وزني را كه در طي سال‌هاي طولاني اضافه كرده‌ايد در طي يك يا ۴ ماه از دست بدهيد. وقتي چنين تصميمي بگيريد به احتمال زياد سال آينده هم همچنان به اضافه وزن خود مشغول هستيد و در حال تصميم‌گيري براي كاهش وزن خواهيد بود.

چند قدم براي رسيدن به خواسته‌ها
اگر مي‌خواهيد به خواسته‌هايتان برسيد خوب است اين نكته‌ها را هم به ياد داشته باشيد:

قدم اول: در پي عملي كردن همه آرزوهايتان نباشيد. شايد براي امسال فقط كافي باشد كه بخواهيد رژيم غذايي سالم‌تري در پيش بگيريد و ورزش كنيد. بزرگ كردن فهرست آرزوها شانس موفقيت را كاهش مي‌دهد.

قدم دوم: تا شب سال نو صبر نكنيد. هميشه فرصت كافي داريد تا درباره خواسته‌ها و آرزوهايتان فكر كنيد. در اين صورت در سال جديد مي‌دانيد واقعا چه مي‌خواهيد و چه بايد بكنيد.

قدم سوم: وقتي يك هدف را مشخص كرديد آن را به اهداف كوچك‌تر تقسيم كنيد تا شانس موفقيت بيشتر شود.

قدم چهارم: دوستان و خانواده را از تصميم‌هاي تازه خود مطلع كنيد. آنها مي‌توانند به شما انگيزه بدهند تا زودتر به اهداف‌تان برسيد و در ميانه راه خسته نشويد يا جا نزنيد.

قدم پنجم: براي اينكه با انگيزه پيش برويد يك چك ليست درست كنيد و هر زمان كه به هدفي هرچند كوچك دست پيدا كرديد آن را خط بزنيد.

قدم ششم: با دست‌يابي به هر هدفي از خود قدرداني كنيد، به خودتان هديه بدهيد يا يك مهماني به افتخار خود ترتيب بدهيد.

قدم هفتم: دائما خود و رفتارهايان را ارزيابي كنيد و تفاوت‌ها را مقايسه كنيد. اين ارزيابي‌ها انگيزه‌اي براي پيش‌روي براي رسيدن به اهداف بزرگ هستند.

منبع: زمان