شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : لغت‌شناسي تبليغات
یکشنبه، 12 اسفند 1397 - 12:56 کد خبر:37348
يكي از انواع بيلبورد كه داراي صفحه و پايه ثابت نبوده و قابليت باز شدن و انتقال دارد؛ به همين خاطر به آن پرتابل يعني قابل حمل مي‌‌گويند. اين فضاي تبليغاتي براي تبليغات موقت و كوتاه مدت مناسب است و در زماني كه خالي از طرح است فضاي شهري و ديد بصري را اشغال نمي‌كند.



سيستم پيام رساني محيطي Environmental Information System
شامل پيام‌هاي تبليغاتي، اصناف، راهنمايي و رانندگي و پيام‌هاي شهري

تبليغات فرهنگي Cultural Advertisement
آن دسته از
 تبليغات شهري كه با هدف فرهنگسازي اجتماعي، فرهنگي، مذهبي، آموزشي، سياسي، اعياد و ... صورت مي‌گيرد.

تبليغات نورافشاني Lightining Advertisement
در بخشي از تبليغات شهري از پرتوهاي نوري معمولي و ليزري استفاده مي‌شود كه جلوه‌هاي خاصي را در شب خلق مي‌كند. به اين شيوه تبليغ كه در سال‌هاي اخير پديدار شده تبليغات نورافشاني گويند.

نماآگهي Facing Advertisement
تبليغات روي نماي ساختمان. اين نوع تبليغات در سيما و منظر شهري پديده جديدي است كه با 2 هدف نمايان شده است: اول: ديدگاه اقتصادي و كسب درآمد از فضاها و نماهاي ساختمان‌هاي مشرف به بزرگراه ها و معابر كه ظرفيت تبليغات بازرگاني داشته باشد. دوم: زيباسازي و كاهش آلودگي بصري از سيما و منظر شهري كه در اين صورت نماي ساختمان‌هاي فرسوده قديمي و در حال ساخت، با پوششي از مواد تبليغاتي (بنر و فلكسي، مش و ...) پوشانده مي‌شود. گاهي اوقات از اين فضاها نيز بهره فرهنگي مد نظر است. ممكن است در يك پروژه «نماآگهي» همه ديدگاه‌هاي ياد شده مدنظر باشد (بحث كاهش آلودگي بصري، كسب درآمد و بهره ‌فرهنگي).

تبليغات بازرگاني Comercial Advertisement
آن دسته از تبليغات شهري كه با هدف تبليغات كالا و خدمات تجاري در شهر صورت مي‌گيرد را تبليغات بازرگاني گويند.

پرتابل Portable Billboard
يكي از انواع بيلبورد كه داراي صفحه و پايه ثابت نبوده و قابليت باز شدن و انتقال دارد؛ به همين خاطر به آن پرتابل يعني قابل حمل مي‌‌گويند. اين فضاي تبليغاتي براي تبليغات موقت و كوتاه مدت مناسب است و در زماني كه خالي از طرح است فضاي شهري و ديد بصري را اشغال نمي‌كند.

بيلبورد Billboard
بيلبورد تابلوي اطلاع‌رساني و تبليغي بزرگ كنار جاده و خيابان است.

بيلبورد 3 وجهي Tree Vision Billboard
اين بيلبورد داراي سيستم چرخش صفحه تبليغاتي است و متشكل از سطوح مستطيل شكل عمودي است كه در واقع سطوح يك مثلث 3 وجهي هستند. اين قطعات در هر چرخش يك سطح از 3 سطح مثلث را مقابل ناظر پديدار مي‌كنند. بدين ترتيب امكان تبليغ 3 نوع آگهي در اين گونه فضاي تبليغاتي وجود دارد و مدت زمان چرخش سطوح نيز قابل تنظيم زماني است.

تابلو تبليغاتي اصناف Guild Advertisement Signboard
تابلويي كه بر پيشاني و بالاي سر در يك فروشگاه نصب مي‌شود و علاوه بر معرفي كاربري آن فروشگاه، كالا و خدمات بازرگاني را نيز تبليغ مي‌كند، نظير سوپرماركت وحيد كه بر روي آن تابلو طرح تبليغاتي چاي گلستان باشد. براي نصب چنين تابلويي بايد مجوز لازم از شهرداري اخذ شود.

تابلوي اصناف Guild Signboard
تابلويي كه اصناف بازار و شهر بر روي پيشاني فروشگاه‌هايشان با هدف شناسايي فعاليت كاربري نصب مي‌كنند، نظير فروشگاه بقالي، عكاسي، فرش‌فروشي، صحافي، رستوران و ... براي نصب چنين تابلويي مجوز شهرداري منطقه لازم است.

تابلو بام Roof Signboard
تابلو و بيلبوردي كه روي پشت بام يك ساختمان مشرف به بزرگراه و معبر به منظور تبليغات شهري نصب مي شود. اين تابلو داراي ديد مناسب از بزرگراه و معبر شهري است.

تلويزيون شهري سيار Mobile Urban Television
تلويزيون‌ بزرگ كه بر روي كاميون تعبيه شده شده و قابليت جابجايي دارد.
اين تلويزيون‌ها بيشتر در مناسبت ‌هاي اجتماعي در شهر استفاده مي‌شود. معمولاً سطح اين نوع تلويزيون‌ها 30-10 مترمربع است.

ديواره‌ تلويزيوني Video Wall
يكي از سيستم‌هاي نمايش در سطوح بزرگ‌تر است كه در محيط‌هاي داخلي با تركيب چند تلويزيون به صورت موزائيكي صفحه نمايش بزرگي مونتاژ و طراحي مي‌شود و دستگاه تركيب كننده‌اي همه صفحات تلويزيوني كوچك را با هم تركيب كرده و صفحه بزرگي ايجاد مي‌شود و هر صفحه كوچك موزائيكي از كل تصوير را نشان مي‌دهد.

تلويزيون شهري Urban Television
تلويزيون بزرگ كه معمولاً مساحت آن از 4 تا 150 متر مربع است و با هدف تبليغات محيطي در شهر نصب و مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد و با توجه به تكنولوژي به كار رفته الكترونيكي براي تبليغات شهري در روز يا در شب، يا هر 2 استفاده مي‌شود. اگر چنانچه داراي سيستم Back Projection باشد فقط براي تبليغات شهري در فضاي تاريك (شب) مفيد خواهد بو.د ولي سيستم(Light Emitting Diodes)LED براي شب و روز مفيد است. در اين سيستم تلويزيوني بر خلاف تلويزيون‌هاي خانگي، عنصر صدا اهميت ندارد و پيام در قالب تصوير و گرافيك به مخاطب القاء مي‌شود و با توجه به مخاطبان سواره و پياده (در حال عبور) پيام تبليغي مي‌بايست در كوتاه‌ترين زمان (20-10ثانيه) به مخاطب رسانده شود.
تلويزيون‌هاي شهري با توجه به موقعيت استقرار و شيوه پيام‌رساني داراي تقسيمات زير است:

تلويزيون پاركي Park Television
تلويزيوني كه در داخل پارك‌هاي شهر با هدف تبليغات فرهنگي و ارتقاي سطح كيفي اوقات فراغت شبانه شهروندان (پخش فيلم و ...) نصب مي‌شود و معمولاً در ساعات شبانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به همين منظور با توجه به هزينه كمتر، از سيستم و تكنولوژي Back Projection استفاده مي شود. اگر چنانچه استفاده روز نيز مدنظر باشد از سيستم LED استفاده مي‌شود.

نمايشگر
نوع ديگر تلويزيون‌هاي شهري وجود دارد كه با هدف اطلاع‌رساني اخبار شهري در فضاهاي شهري نصب و مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. اين تلويزيون‌ها داراي ابعاد كوچك‌تر و به صورت نوشتاري پيام رساني مي‌كنند. اصطلاحاً به اين تلويزيون ها در سيستم شهري «نمايشگر» گفته مي‌شود.( مهندس تقي احمدي)