شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه در فضاي مجازي اخبار واقعي را تشخيص دهيم؟
یکشنبه، 21 بهمن 1397 - 21:17 کد خبر:37079
مي‌توانيد از صحت‌وسقم خبر دريافت شده در شبكه مجازي از طريق كپي كردن آن در يك موتور جستجو مانند گوگل و جستجوي ساير منابعي كه به اين خبر اشاره‌كرده‌اند، اطمينان حاصل كنيد.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| كارشناسان امنيت شبكه هاي اجتماعي ضمن ابراز نگراني نسبت به شيوع اخبار جعلي در اين شبكه‌ها، راهكارهايي براي شناسايي اخبار جعلي پيشنهاد مي‌دهند. درعين‌حال شبكه‌هاي اجتماعي نيز در حال انجام اقداماتي جهت مهار انتشار اين اخبار هستند.
 
 در طول چند سال گذشته ميزان شيوع اخبار مجازي كه از طريق شبكه‌هاي مجازي و اپليكيشن هاي از قبيل واتس اپ و فيس‌بوك منتشرشده‌اند، افزايش زيادي داشته است. از آوريل سال 2018 تاكنون، تنها در شكور هندوستان بيش از 20 نفر توسط كساني به قتل رسيدند كه به دليل دريافت اخبار جعلي و دروغ، دچار خشم شده و واكنش نشان داده‌اند. اين اخبار عمدتاً از طريق واتس اپ منتشرشده بودند.
 
 اين موضوع تنها در كشور هندوستان رخ نداده است و نتايج يك مطالعه جديد نشان داد كه در طول انتخابات رياست جمهوري سال 2016 در ايالات‌متحده آمريكا، بسياري از مقالات و پيام‌هاي جعلي توسط افراد مختلف و به كمك سيستم‌هاي گوناگون و رسانه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته شدند.
 
 چه كساني اخبار جعلي را منتشر مي‌كنند؟
 جالب‌توجه است كه نتايج مطالعات انجام‌شده در اين رابطه نشان مي‌دهد كه سن كاربران در انتشار اخبار جعلي، يك عامل مهم و تعيين‌كننده است. بر اين اساس مشخص شد كه افراد مسن‌تر، در مقايسه با نسل جوان بيشتر احتمال دارد كه اخبار جعلي و شايعات را به اشتراك گذاشته و مقالات و تصاوير جعلي، پيام‌ها و گزارش‌ها را در رسانه‌هاي اجتماعي منتشر كنند. بر اين اساس مشخص شد كه افراد بالاي 65 سال، هفت برابر بيشتر از سايرين اقدام به انتشار شايعات و اخبار جعلي مي‌كنند.
 
 هيمانشو كيكاني (Himanshu Kikani)، متخصص امنيت سايبري در اين رابطه اعتقاد دارد كه تأثير سن در انتشار شايعات، موضوع شگفت‌انگيزي نيست. وي در اين رابطه مي‌گويد: «اينترنت يك فناوري كاملاً جديد براي شهروندان سالخورده است و آن‌ها شاهد هستند كه تمامي اعضاي خانواده، وقت خود را با استفاده از اينترنت و همچنين برنامه‌هاي كاربردي رسانه‌هاي اجتماعي پر مي‌كنند؛ بنابراين، اين نسل همچنين مي‌خواهد نقش خود را با برقراري ارتباط با ديگر اعضاي خانواده و دوستان از طريق سيستم‌عامل‌ها بازي كند و درنتيجه اين كار را انجام مي‌دهند؛ اما مسئله اصلي هنگامي رخ مي‌دهد كه آن‌ها اقدام به اشتراك‌گذاري مطالب مختلف و بدون توجه به واقعي يا دروغ بودن آن‌ها مي‌كنند.»
 
 سواد همگاني ديجيتال
 هيمانشو كيكاني درباره اهميت سواد ديجيتال، مي‌گويد: «بايد مراقب بود كه افتادن به دام اخبار جعلي و شايعات تنها در مورد گروه سني بيش از 50 سال نيست و بسياري از افراد مي‌توانند ازنظر ديجيتالي، بي‌سواد محسوب شوند. اين موضوع درباره جوانان و حتي افراد حرفه‌اي نيز صدق كرده و توصيه مي‌شود پيش از اشتراك‌گذاري مطالب در فيس‌بوك، واتس اپ يا هر شبكه اجتماعي ديگر، نسبت به اطمينان از صحت و منبع آن، اقدام كنيد؛ زيرا انتشار اخبار نادرست مي‌تواند اثرات نامطلوب زيادي بر جامعه و فضاي مجازي داشته باشد.»
 
 چگونه مي‌توان صحت‌وسقم يك خبر را تشخيص داد؟
 هرچه رشد اخبار جعلي و شايعات بيشتر شود، اخبار واقعي در بين آن‌ها مدفون‌شده و كمتر مشاهده مي‌شوند. به خاطر داشته باشيد كه تمامي پيام‌هايي كه در شبكه‌هاي اجتماعي دريافت مي‌كنيد، داراي صحت 100 درصدي نبوده و اين موضوع بسيار مهم است كه چگونه مي‌توان مطمئن شد كه خبر دريافت شده از طريق اپليكيشن ها و شبكه‌هاي اجتماعي، درست و دقيق است؟ كارشناسان نكاتي را براي تشخيص اين موضوع پيشنهاد مي‌دهند كه مهم‌ترين آن‌ها شامل اين موارد هستند:
 
 به احساس خود رجوع كنيد، هم‌زمان بامطالعه يك خبر، در صورت منطقي فكر كردن تا حد زيادي مي‌توانيد به‌ درستي و نادرستي خبر پي ببريد.
 تلاش كنيد منبع خبر را پيدا كنيد. در بسياري از مواقع با كليك كردن روي لينك خبر، مي‌توانيد اطلاعات بيشتري درباره منبع اصلي آن به دست آوريد.
 طرح‌بندي، محتوا، گرافيك و اشتباهات دستوري موجود در وب‌سايت منبع را بررسي كنيد. منابع معتبر به نسبت مراكز انتشار اخبار جعلي، داراي اشتباهات و مشكلات ظاهري و دستوري بيشتري هستند.
 مي‌توانيد از صحت‌وسقم خبر دريافت شده در شبكه مجازي از طريق كپي كردن آن در يك موتور جستجو مانند گوگل و جستجوي ساير منابعي كه به اين خبر اشاره‌كرده‌اند، اطمينان حاصل كنيد.
 از اخباري كه موجب بروز خشم زياد و ايجاد احساسات منفي در شما مي‌شود، چشم‌پوشي كنيد. اين اخبار عمدتاً جعلي هستند.
 
 تلاش شبكه‌هاي مجازي براي مقابله با اخبار مجازي
 شبكه‌هاي اجتماعي به‌تازگي تلاش‌هايي جدي براي مبارزه با اخبار جعلي و پيشگيري از انتشار آن‌ها انجام داده‌اند. براي نمونه واتس اپ اقداماتي جدي را براي جلوگيري از جعل و تحريف اخبار جعلي از طريق پلت فرم خود آغاز كرده است. به‌تازگي يكي از مديران ارشد اين شبكه اجتماعي خبر داد كه اين شركت 2 ميليون حساب را تنها طي يك ماه را به دليل رفتار غيرعادي در انتشار شايعات و اخبار جعلي؛ شناسايي و از پلت فرم خود، حذف كرده است.
 
 ترجمه: احسان محمدحسيني
 منبع: sbs - سيناپرس