شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تبليغات بخشي از روابط عمومي است
یکشنبه، 21 بهمن 1397 - 11:00 کد خبر:37068
يك مدرس دانشگاه و مشاور كسب و كار گفت: تبليغات بخشي از روابط عمومي است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| يك مدرس دانشگاه و مشاور كسب و كار گفت: تبليغات بخشي از روابط عمومي است.


به گزارش شارا، رامين مشايخي در برنامه «رويش» راديو اقتصاد افزود: خيلي از كارشناسان معتقدند كه روابط عمومي و تبليغات شانه به شانه كنار هم در زيرمجموعه بحث ترويج محصول يا برنده مطرح مي شود و در برابر گروه ديگري نيز اعتقاد دارند تبليغات زير مجموعه روابط عمومي است يا برعكس.


وي اظهارداشت: تبليغات طبق معمول استفاد از رسانه براي انتقال يك پيام با هدف افزايش فروش و سهم بازار در مقابل دريافت وجه صورت مي گيرد اما روابط عمومي دانشي كه مي تواند از رسانه هاي مختلف به جهت برقراري ارتباط دو سويه با مخاطبان استفاده و سرمايه اجتماعي خود افزايش دهد و همينطور مشتري را آگاه تر تا در انتها مجاب شود محصول و برنده خاصي را انتخاب كند.


اين مدرس دانشگاه و مشاور كسب و كار گفت: استفاده از رسانه يكي از شباهت هاي اساسي و بزرگ تبليغات با روابط عمومي است.


وي افزود: اين شباهت گاهي افراد را به اشتباه مي اندازد كه بجاي هم از مقوله تبليغات و روابط عمومي استفاده مي كنند.


مشايخي ضمن اشاره به اينكه شركت ها طبق معمول بي بهره از ظرفيت فوق العاده روابط عمومي هستند، اظهارداشت: متاسفانه روابط عمومي در برخي از شركت ها و سازمان ها در حد پيام هاي تبريك و تسليت، مناسبت ها و همينطور برگزاري هاي مراسم هاي خاص خلاصه مي شود در صورتيكه اين مقوله كاربردهاي خيلي جدي تري نيز دارد.


وي در ادامه ضمن اشاره به تفاوت هاي عمده تبليغات و روابط عمومي به راديو اقتصاد گفت: روابط عمومي دو سويه و تبليغات يك سويه است.


اين مدرس دانشگاه و مشاور كسب و كار افزود: افراد در تبليغات فقط بيان كننده و هيچ پاسخ و بازخوردي از مخاطبان خود دريافت نمي كنند اما روابط عمومي تقابلي دو طرفه است.


وي به راديو اقتصاد اظهارداشت: هزينه تفاوت ديگر بين تبليغات و روابط عمومي است به عبارتي تبليغات هزينه بسيار زيادي دارد اما در روابط عمومي اين چنين نيست.


مشايخي يادآورشد: اغراق و حتي رد شدن از برخي خط قرمزها در فضاي انتقال پيام در تبليغات مشاهده مي شود در صورتيكه در روابط عمومي بايد تمام تمركز خود را معطوف تا انتقال پيام ها به شكل صحيح و اخلاق مدارانه در چهارچوب ارزش ها باشد.