شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برخورد ‌با رسانه ها هنگام‌ بحران
یکشنبه، 21 بهمن 1397 - 08:04 کد خبر:37066
نخستين‌ وظيفه‌ روابط عمومي‌ به‌ هنگام‌ بروز بحران‌ اين‌ است‌ كه‌ حقيقت‌ را درباره‌ آنچه‌ كه‌ روي‌ داده‌ بيان‌ كند. دروغ‌ گفتن‌ نه‌ تنها غيراخلاقي‌، كه‌ احمقانه‌ است‌.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نخستين‌ وظيفه‌ روابط عمومي‌ به‌ هنگام‌ بروز بحران‌ اين‌ است‌ كه‌ حقيقت‌ را درباره‌ آنچه‌ كه‌ روي‌ داده‌ بيان‌ كند. دروغ‌ گفتن‌ نه‌ تنها غيراخلاقي‌، كه‌ احمقانه‌ است‌.


هنگامي‌ كه‌ دروغ‌تان‌ آشكار شد، اعتبار خود و مشتري تان‌ را از دست‌ خواهيد داد. در عرصه‌ سياست‌، آنجا كه‌ خلافكاري‌هاي‌ نامزدهاي‌ سياسي‌، خبري‌ روزمره‌ جلوه‌ مي‌كند گفته‌ مي‌شود آنچه‌ انجام‌ شده‌ اهميتش‌ از اينكه‌ چگونه‌ آن‌ كار فاش‌ شده‌ است‌ كمتر است‌. يك‌ توضيح‌ صادقانه‌ و متعادل‌ مي‌تواند اوضاع‌ را در حد معقولي‌ نگهدارد و احترام‌ رسانه‌ها و مردم‌ را جلب‌ كند. شركت‌ها نيز اكنون‌ از اين‌ الگو پيروي‌ مي‌كنند. اكثر مديران‌ بخش‌هاي‌ توليدي‌ و تجاري‌ در برابر وكلاي‌ مصرف‌كنندگان‌، تحقيقات‌ دولت‌ و روزنامه‌نگاران‌ جستجوگر تصميم‌ گرفته‌اند كه‌ از يك‌ سياست‌ «درهاي‌ باز» استقبال‌ كنند.

 

همان‌طوري‌ كه‌ يكي‌ از نويسندگان‌ مجله‌ فورچون مي‌گويد: «ميل‌ به‌ دفاع‌ از مؤسسات ‌[در هنگام‌ بروز بحران] و وادار كردن‌ جستجوكنندگان‌ [رسانه‌ها] به‌ خدمت‌ به‌ اهداف‌ سازمان‌ ضرورت‌ اتخاذ يك‌ سياست‌ صريح‌ و هوشمندانه‌ را ايجاب‌ مي‌كند». اتخاذ چنين‌ سياستي‌ از پخش‌ اخبار جعلي‌ جلوگيري‌ مي‌كند و سبب‌ مي‌شود كه‌ با هماهنگي‌ تمامي‌ طرف‌هاي‌ درگير در ماجرا اخبار درست‌ و اطلاعات‌ منسجم‌ منتشر گردد. اداره‌ بحران شكل‌ فشرده‌ و متمركز مهار مسايل است‌.


سازمان‌هايي‌ كه‌ متوجه‌ شده‌اند هر اندازه‌ هم‌ كه‌ درستكار، دقيق‌ و محافظه‌كار باشند باز هميشه‌ اين‌ احتمال‌ وجود دارد كه‌ يك‌ فاجعه‌ طبيعي‌، يا رويداد خارج‌ از اختيار آنها به‌ طور منفي‌ به‌ توليد يا خدمات‌ آنها لطمه‌ بزند، به‌ اداره‌ يا مديريت‌ بحران‌ دست‌ مي‌يازند.


اين‌ اطلاعيه‌ كارهاي‌ مختلفي‌ را انجام‌ مي‌دهد:
ـ به‌ موقع‌ انتشار مي‌يابد و وقوع‌ حادثه‌، تعداد مصدومان‌ و ميزان‌ خسارت‌ را اعلام‌ مي‌كند.
ـ بي‌آنكه‌ به‌ پنهان كاري‌ بپردازد به‌ مردم‌ اطمينان‌ مي‌دهد كه‌ ماهيت‌ سانحه‌ محدود و مهار شده‌ است‌.
ـ اعلاميه‌ روشن‌ مي‌كند كه‌ شركت‌ به‌ شدت‌ مراقب‌ اوضاع‌ است‌ و مسئولانه‌ عمل‌ مي‌كند.
ـ در اعلاميه‌ آمده‌ است‌ شركت‌ در جستجوي‌ يافتن‌ علت‌ بحران است‌ و از تكرار آن‌ جلوگيري‌ خواهد كرد. (ايجاد هيئت‌ بي‌طرف‌ تحقيق‌ به‌ مردم‌ اطمينان‌ مي‌دهد كه‌ بررسي‌هاي‌ منصفانه‌ انجام‌ خواهد گرفت‌).

منبع: سالنامه روابط عمومي/ شماره اول/ كار مشترك انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه كارگزار روابط عمومي