شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : يك سوژه 4 ساله فتوژورناليست ها، كاريكاتوريست ها و تفسيرنگاران
جمعه، 18 بهمن 1398 - 09:39 کد خبر:37047
از 26 ژانويه 2005 كه كاندوليزا رايس (متولد 14 نوامبر 1954) وزير امور خارج آمريكا شد امر و نهي كردن او در مذاكرات به سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه و بي اعتنايي لاورف نسبت به رفتار آمرانه او و ازاين بابت قيافه گرفتن هايش سوژه جالب روزنامه نگاران، فتوژورناليستها و كاريكاتوريست ها شده بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| از 26 ژانويه 2005 كه كاندوليزا رايس (متولد 14 نوامبر 1954) وزير امور خارج آمريكا شد امر و نهي كردن او در مذاكرات به سرگئي لاوروف وزير امورخارجه روسيه و بي اعتنايي لاورف نسبت به رفتار آمرانه او و ازاين بابت قيافه گرفتن هايش سوژه جالب روزنامه نگاران، فتوژورناليستها و كاريكاتوريست ها شده بود (عكس هاي زير).

 



رايس با پايان يافتن دوره دوم رياست جمهوري جورج دبليو بوش در ژانويه 2009 كنار رفت ولي لاوروف در سمت وزير امورخارجه روسيه به كار ادامه مي دهد. رايس پيش از سمت وزير امور خارجه آمريكا، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد و قبل از آن مشاور جورج بوش (پدر) در امور شوروي و اروپاي شرقي و شاهد فروپاشي اين بلوك بود. شهرت داشت كه كارشناس امور شوروي است. سرگئي لاوروف كه 21 مارس 1950 از پدر ارمني و مادر روس در مسكو به دنيا آمده و نام خانوادگي او كلانتريان بود [گرفته شده از واژه فارسي كلانتر به معناي بزرگ و رئيس].

خواست هاي كاندوليزا رايس وزير امور خارجه وقت آمريكا از سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در ديدار ششم فوريه 2005 در آنكارا از سوي برخي از رسانه ها «آمرانه» تر از گذشته تلقي شده بود. لاوروف براي ديدار رايس به آنكارا رفته بود.


رايس در ملاقات آنكارا به لاوروف گفته بود: ادامه سركوب ناراضيان و منتقدان در روسيه، مناسبات واشنگتن با مسكو را دشوارتر خواهد ساخت. رايس افزوده بود: گامهاي تازه روسيه در تصاحب تلويزيون مستقل اين كشور و كمپاني نفتي يوكوس از صاحبانشان و به زندان افكندن و يا فراري دادن آنان و سرمايه داران نوپا و همچنين محدود ساختن اختيارات فرمانداران مناطق روسيه (تضعيف فدراليسم) مانع از روابط تمام عيار و عميق دو كشور شده است.

 

با وجود اين، ما (آمريكا) هنوز در صدد نيستيم كه روسيه را ايزوله كنيم كه لاوروف پاسخ داده بود كه سياست داخلي روسيه را روس ها تعيين مي كنند!. رايس همچنين خطاب به لاوروف [همانند پوتين، و زماني يك سرهنگ كا. گ. ب] گفته بود: دخالتهاي روسيه در انتخابات گرجستان و اوكراين دولت آمريكا را نسبت به نيت مسكو مشكوك و مايوس ساخته است.

 

 روسيه در عمليات نظامي آمريكا در افغانستان به ما كمك كرد و در عراق سدي در برابر ما در اشغال نظامي اين كشور ايجاد نكرد و باعث قدرداني ما شد ولي اينك (سال 2005) در راهي قدم بر مي دارد كه مطابق خواست ما و به سود روسيه نيست و .... لاوروف پاسخ داده بود كه اين هم گوشه اي از سياست ماست و در اين سياست شريك و مشاور و اندرز نمي پذيريم.


نظر عموم رسانه هايي كه همان هفته اين خواستهاي آمرانه بانو رايس را تفسير كرده بودند اين بود كه وزير امور خارجه آمريكا (دومين سياهپوستي كه به اين سمت دست يافت) روسيه را به چشم يك كشور عقب افتاده جهان سوم مي نگرد كه اين چنين امر و نهي مي كند. به باور اين تفسيرنگاران، روسيه از آن همه امتيازي كه از اواخر دهه 1980 به غرب (آمريكا، آلمان، فرانسه و انگلستان) داد و حتي حاضر به تجزيه خود شد تاكنون سودي نبرده و امتيازي به دست نياورده است و ....

منبع: www.iranianshistoryonthisday.com