شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 4 ابزار ديجيتالي كه روابط عمومي را متحول مي‌كنند
سه شنبه، 16 بهمن 1397 - 08:01 کد خبر:36998
تكنولوژي‌هاي جديد در حال تغيير در چگونگي ارتباط ما با يكديگر و كسب‌وكارها با يكديگر هستند. براي متخصصان روابط عمومي، پذيرفتن ابزارهاي جديد، فرصت‌هاي جديدي را براي برآورده كردن نيازهاي مشتريان فراهم مي آورد. در اينجا چهار فرصت از طريق رسانه‌هاي اجتماعي به متخصصان روابط عمومي و كسب‌وكار‌هاي كوچك در سال 2018 پيشنهاد شده است:



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| درحالي‌كه  رسانه‌هاي اجتماعي و سرعت‌بالاي نوآوري‌ها را اكثر متخصصان ارتباطات مي‌توانند احساس كنند، ابزارهاي جديدي نيز وجود دارند كه ارزشمند هستند.

روابط عمومي و رسانه اجتماعي
هرچند، رسانه اجتماعي بيانگر يك فرصت پراهميت براي بهبود
روابط عمومي است. ولي گاهي اوقات امكان دارد بين اين دو تنشي به وجود آيد.


تكنولوژي‌هاي جديد در حال تغيير در چگونگي ارتباط ما با يكديگر و كسب‌وكارها با يكديگر هستند. براي متخصصان روابط عمومي، پذيرفتن ابزارهاي جديد، فرصت‌هاي جديدي را براي برآورده كردن نيازهاي مشتريان فراهم مي آورد.


در اينجا چهار فرصت از طريق رسانه‌هاي اجتماعي به متخصصان روابط عمومي و كسب‌وكار‌هاي كوچك در سال 2018 پيشنهاد شده است:


1. افزايش درآمد براي پوشش رويدادهاي خبري‌ به‌وسيله ويدئو زنده

ويديو زنده، قابليتي است كه فيسبوك، اينستاگرام، توئيتر و برخي شبكه هاي ديگر ارايه مي دهند. پخش و ارسال ويدئوهاي زنده يك‌راه بسيار خوب براي دادن يك خبر مطبوعاتي يا رويداد به دنبال كنندگان و كنفرانس‌هاي رسانه‌اي است.


ارسال ويدئوهاي زنده (محتواي ويدئو) يكي از بزرگترين روش‌هاي پخش آنلاين در فيسبوك است كه حدود 500 ميليون نفر آن را تماشا مي‌كنند.


براي پوشش رويدادهاي تان مي توانيد از اپليكيشن هايي مانند فيس‌بوك زنده (facebook live) يا پريسكوپ توئيتر استفاده كنيد و به مخاطبانتان يك فرصت جديد براي ارتباط با برند مورد علاقه شان بدهيد. همچنين شما مي‌توانيد با استفاده از ويدئوهاي زنده به گزارشگران و سازمان‌هاي خبري در قسمت‌هاي مختلف جهان دسترسي داشته باشيد.


ويدئوهاي زنده مخصوصاً مي‌تواند براي ارتقاي رويدادهاي آتي يا رونمايي از محصولات جديد كمك‌كننده باشند. در سال 2016، شركت جنرال موتور از اولين برندهاي خودروسازي بود كه از لايو فيس‌بوك براي معرفي مدل خودرو جديدش استفاده كرد.


2. استفاده از صداي ديجيتال
بيشتر سازمان‌هاي خبري، حتي آن‌هايي كه خبررساني نمي‌كنند از شكل‌هاي مختلف رسانه در مقالات شان استفاده مي‌كنند. در انتشار اخبار يا اعلاميه شما اغلب چند نقل‌قول بي‌نظير وجود دارد. اين نقل‌قول‌ها را ضبط كنيد و به‌عنوان يك فايل صوتي ضميمه كنيد.


شما مي‌توانيد نرم‌افزارهاي ويرايش صدا را دانلود كنيد و صداهاي ويرايش شده خود را بر روي يكي از زيرساخت‌ها مانند كلپ يا ابر صدا (soundcloud) بارگذاري كنيد و در جمله خود به آن لينك دهيد. فراموش نكنيد در رسانه اجتماعي‌تان يا در وب‌سايت تان به اشتراك بگذاريد.


3. از رسانه‌هاي اجتماعي براي اشتراك‌گذاري بروز رساني‌هاي تان به‌صورت بلادرنگ استفاده كنيد.

بروز رساني‌هاي مداوم به‌ويژه در ارتباطات بحران امري كليدي هستند.


براي اطمينان شما مي‌توانيد يك بحران را در عصر ديجيتال مديريت كنيد، براي اين كار شما نياز داريد تا يك سياست ارتباطات بحران با قاب‌هاي زماني مشخص داشته باشيد


صداقت را در مركز ارتباطات بحران خود قرار دهيد و اطمينان حاصل كنيد كه سخنگو بيشترين اطلاعات به‌روز را دارد. در اين صورت مردم به‌جاي منابع بيروني كه ممكن است اطلاعات نادرست را به اشتراك بگذارند، به رسانه‌هاي اجتماعي شما نگاه خواهند كرد.


4. وب‌سايت خود را توسعه دهيد تا مشتريان جديد جذب كنيد.
سازمان‌ها اغلب مي‌گويند كه نياز به حضور آنلاين دارند و بعضي از آن‌ها ايجاد صفحه فيس‌بوك را متوقف كرده‌اند.


درحالي‌كه فيس‌بوك با مخاطبان هدف خودش و توانايي دست يافتن به حجم گسترده‌اي از مخاطبان بدون هيچ محدوديتي بودجه‌اي بهترين كانال است، اين شركت همچنين الگوريتم خود را تغيير داده و طرفداران خودش را از خانواده و دوستان بروز رساني كرده است. دسترسي معمولي به برخي از صفحات در اين زيرساخت‌ها حدود دو درصد كاهش‌يافته است. سال گذشته، در برخي از انشعابات خبري فيس‌بوك در برخي از صفحات دوسوم كاهش بازديد را شاهد بوديم.


درسي كه مي‌گيريم: فيس‌بوك نبايد زمره استراتژي‌هاي ديجيتال شما قرار گيرد. به‌جاي آن رو كانالي سرمايه‌گذاري كنيد كه براي خودتان است همانند وب‌سايت تان. در آنجا شما مي‌توانيد اخبار منتشر شده و ديگر اخبار را بارگذاري كنيد.


مطمئن شويد كه وب‌سايت تان از طريق محتوايش مي‌تواند پاسخگو سؤالات مشتريان تان باشد.


مشكل مشتريان مان چيست؟ چه اطلاعاتي آن‌ها نياز دارند تا مشكل شان را حل كنند؟ اگر شما در صنعت مالي هستيد، مي‌توانيد محتوايي زا بسازيد تا مشتريان تان را نسبت به آخرين بودجه‌اي كه دولت مقرر كرده است راهنمايي كنيد. در صنعت توريسم، شما مي‌توانيد منابع و عكس‌ها و ويدئوها از مناطق جذاب را در فصل تعطيلات براي بازديد به نمايش بگذاريد.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)