شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي نيازمند سازگاري مستمر
یکشنبه، 7 بهمن 1397 - 21:42 کد خبر:36820
تغيير از ويژگي‌هاي بارز زمانه ماست. مواردي همچون تحولات فنآوري ارتباطات، دگرگوني كانال‌هاي ارتباطي، تغيير مفاهيم و الگوهاي ارتباطي، تغييرات در فرهنگ سازماني و سبك زندگي روزمره، همه و همه اين نكته را گوشزد مي‌كنند كه روابط عمومي‌ هم بايد متناسب تغيير و تحول محيطش، تغيير يافته و سازگار شود. تغييرات سريع و مستمر محيط كار از جمله سازمان، جامعه و رسانه، چالش‌هايي هستند كه مي‌توانند فرصتهايي براي موفقيت روابط عمومي ايجاد كند



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| تغيير از ويژگي‌هاي بارز زمانه ماست. مواردي همچون تحولات فنآوري ارتباطات، دگرگوني كانال‌هاي ارتباطي، تغيير مفاهيم و الگوهاي ارتباطي، تغييرات در فرهنگ سازماني و سبك زندگي روزمره، همه و همه اين نكته را گوشزد مي‌كنند كه روابط عمومي‌ هم بايد متناسب تغيير و تحول محيطش، تغيير يافته و سازگار شود. تغييرات سريع و مستمر محيط كار از جمله سازمان، جامعه و رسانه، چالش‌هايي هستند كه مي‌توانند فرصتهايي براي موفقيت روابط عمومي ايجاد كند


البته ممكن است برخي روابط‌عمومي‌ها بنا به مأموريت‌هاي سازمانشان بدنبال سازگار نمودن جامعه با خدمات يا كالايشان باشند، اما همين روابط‌عمومي‌ها نيز اگر به دنبال تغيير و سازگاري نباشند محكوم به شكست هستند.


بدون شك مسئولين روابط عمومي در چنين محيط متغيري لازم است به برخي ويژگي‌ها و خصايص مجهز شوند تا بتوانند وظايف و مأموريت‌هاي خود را به بهترين وجه اجرا نمايند.

دوستي با فنآوري‌هاي ارتباطي جديد
مجهز بودن اهالي روابط عمومي به فنآوري‌هاي جديد ارتباطات نظير اينترنت‌، اپليكيشن‌ها، مديريت وب‌سايت و . . . و يادگيري مستمر آنها يك ضرورت و الزام است. در زمانه ما اگر چه هنوز تلويزيون و روزنامه‌ها از رسانه‌هاي پرمخاطب هستند اما جمعيت رو به افزايشي، اطلاعات و اخبار خود را از طريق فنآوري‌هاي مبتني بر اينترنت دريافت مي‌كنند. اين فنآوري‌ها هم باعث تسهيل ارتباط با مخاطبين سازمان شده و فرصت‌هايي براي اطلاع‌يابي و اطلاع‌رساني ايجاد مي‌كنند و هم برخي مواقع براي مقابله با شايعات و تخريب‌ها، روابط عمومي را مشغول به خود خواهند ساخت.

آگاهي از سازمان
اينكه مدير و كارشناس روابط عمومي تا چه ميزان به فعاليت‌ها و اطلاعات سازمان خودآگاه است، يكي از عوامل موفقيتش خواهد بود. در جامعه امروزي كه فنآوري ارتباطات باعث افزايش سرعت اطلاع‌يابي و اطلاع‌رساني شده است، توجه به ‌"آگاهي از سازمان" بيش از پيش مهم است. روابط عمومي‌ها بايد به اطلاعات سازمان خود از جمله اهداف، رويكردها، سياست‌ها و عملكردها اشراف داشته باشند تا در صورت لزوم براي افزايش محبوبيت و معروفيت سازمان گام بردارند و يا حتي از هر گونه تخريب و تشويش، البته با سرعت عمل جلوگيري نمايند.

آگاهي از جامعه
اهالي روابط عمومي بايد از وقايع و رويدادها، جهت‌گيري‌ها و رويكردها، نگرش‌ها و حركت‌هاي مرتبط با سازمان، قشربندي‌ها و گروه‌هاي سياسي، انجمن‌ها و ... آگاهي داشته باشند تا بتوانند در تصميم‌گيري‌ها و اجراي فعاليت‌هاي روابط‌عمومي موفق باشند. چنين آگاهي باعث هدفمند بودن فعاليت‌هاي تخصصي روابط عمومي مي‌شود.

آگاهي از رسانه
تنوع و تكثر رسانه‌ها امروزه معمول شده است. علاوه بر راديو و تلويزيون، رسانه‌هايي نظير روزنامه‌هاي چاپي و ديجيتالي، خبرگزاري‌ها، پايگاه‌هاي خبري، اپليكيشن‌هايي همچون اينستاگرام و تلگرام به منابعي براي جذب مخاطب و كسب اطلاعات مبدل شده‌اند. اهالي روابط عمومي لازم است ضمن آشنايي با اين رسانه‌ها، ضريب نفوذ و ميزان مرجع‌بودن آنها را تخمين زده و در اطلاع‌رساني‌ها و ارتباطات خود از آنها بهره‌ ببرد.

سخن آخر
عملكرد كارگزاران روابط عمومي تأثيرگذار است، آنچنانكه اقدامات آنها مي‌تواند منجر به مرگ يا حيات مجدد يك سازمان و انفعال و گوشه‌نشيني يا محبوبيت و سرزندگي سازمان شود. انسجام سازماني و سرمايه اجتماعي كه متأثر از فعاليت‌هاي روابط عمومي است، نقش بسيار مهمي در موفقيت و پايداري يك سازمان دارد و در اين مسير روابط عمومي‌ها بايستي ضمن تجهيز خود به مهارت‌ها، توانمندي‌ها و آگاهي‌هاي خود، عاشقانه و عالمانه خدمت نمايند.