شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ماتريس SWOT براي آناليز كسب وكار
شنبه، 6 بهمن 1397 - 22:53 کد خبر:36799
آناليز SWOT يك مدل برنامه ريزي استراتژيك سطح بالا است كه به سازمان ها كمك مي كند تا تشخيص دهند: در كجاها عملكرد درستي داشته اند. در كجاها مي توانند پيشرفت داشته باشند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| آناليز SWOT يك مدل برنامه ريزي استراتژيك سطح بالا است كه به سازمان ها كمك مي كند تا تشخيص دهند:
در كجاها عملكرد درستي داشته اند.
در كجاها مي توانند پيشرفت داشته باشند.

SWOT علامت اختصاري كلمات زير است:
Strenghths: قوت ها
Weaknesses: ضعف ها
Oppourtunities: فرصت ها
Threats: تهديدها

چه زماني براي انجام آناليز SWOT مناسب است؟
معمولا آناليز SWOT در آغاز فرايند برنامه استراتژي بازاريابي و يا در طول بازسازي برنامه استراتژي انجام مي شود.

همه تيم رهبري را درگير كنيد!
آنها كساني هستند كه ديد كاملي نسبت به سازمان دارند.
رهبران كسب وكار به شما كمك مي كنند تا بينش بهتري نسبت به چشم انداز كسب كار و فضاي رقابتي داشته باشيد.

توصيه هاي مناسب تيم رهبري در مورد نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدها به شما كمك مي كند تا:
در نهايت يك آناليز SWOT موثر براي استفاده در فرايند برنامه بازاريابي داشته باشيد.

نمونه اي از آناليز SWOT:
براي ملموس شدن آناليز SWOT يك الگو وجود دارد.
(مثال هاي زير براي يك سازمان مالي خاص انجام شده است. اما آناليز SWOT براي همه ي كسب وكارها قابل استفاده است.)

من در يك مثال فرضي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدها را بر اساس كارت امتيازبندي متوازن تقسيم كرده ام.
(البته شما مجبور نيستيد از كارت امتيازي متوازن براي موفقيت در اين آناليز استفاده كنيد. با اين حال اين روش يك چارچوب قدرتمند براي شما فراهم مي كند.)


نقاط قوت:
مي توانيد با پرسيدن اين سوال شروع كنيد:
ما در چه كاري موفق هستيم؟

قبول دارم كه اين يك سوال كلي است، اما در مراحل اوليه بحث بايد همه پاسخ ها را بپذيريد.
خب حالا مي توان كمي سوالات را دقيق تر كرد.

1. نقاط قوت مالي:
مهم ترين منبع رشد مالي شما چيست؟
مشتريان فعلي شما كدامند؟ محصول خاص شما چيست؟
ساختار هزينه – خدمات چگونه است؟

2. نقاط قوت مشتري:
علت افزايش مشتري چيست؟
آيا اين افزايش از روش ارجاع (Refferal) و يا از طريق بخش خاصي از صنعت مانند خدمات درماني يا خرده فروشي است؟
آيا آنها بيشتر خرده فروش يا عمده هستند.
چرا مشتريان، شما را از بين رقبا انتخاب مي كنند؟

3. نقاط قوت داخلي:
شما به عنوان يك سازمان چه كاري را خيلي خوب انجام مي دهيد؟
آيا شما در صنعت خود نوآوري داريد؟
آيا ارتياط مشتري و يا شراكاي قدرتمندي داريد؟

4. نقاط قوت آموزش و رشد:
با توجه به نيروي كارتان در كجا شما وجه تمايزي دارين؟
آيا اين مدل جبران خسارت (غرامت) است؟
آيا مي تواند برنامه توسعه نيروي كار شما نقطه قوت شما باشد؟
فرهنگ شما چطور؟

نقاط ضعف:
بس از آن بايد از از خودتان بپرسيد:
- آيا اصلا ما خوب هستيم؟
- در كجاها فرصت هايي براي بهبود داريم؟


1. نقاط ضعف مالي:
بزرگ ترين ضعف مالي شما چيست؟
به عنوان مثال، شايد

- بيشتر مشتريان شما در يك صنعت چرخه اي قرار دارند؟
- ممكن است بهترين محصول شما پايين ترين سود را داشته باشد.

2. نقاط ضعف مشتري:
از نظرمشتريان، شما در كجا نياز به پيشرفت داريد؟
(اين مي تواند در محصولات سرمايه گذاري شما، مكان شما، قيمتهاي رقابتي براي نرخ بهره و يا وام دادن باشد.)

3. نقاط ضعف داخلي:
-
شما در چه كاري ضعيف هستيد؟
- آيا شما فرصت هايي براي بهبود مديريت پروژه براي ايجاد نمايندگي هاي جديد داريد؟
- راه تماس جديدي براي خدمات مشتري چطور؟

4. نقاط ضعف آموزش و رشد:
- بزرگ ترين چالش شما با كاركنان چيست؟
- آيا شما درك منفي ازفرهنگ سازماني در بخش هاي خاصي از سازمان داريد؟

فرصت ها:
بعد از بحث در مورد تهديدها، حالا به آينده نگاه كنيد.
چه فرصت هايي را براي سازمان خود مي بينيد؟

1. فرصت هاي مالي:
بزرگ ترين فرصت براي بهبود مالي تان چيست؟
اين ممكن است شروع يك خط توليد جديد، افزايش نگهداري مشتري و يا رفتن به يك منطقه جغرافيايي جديد باشد.

2. فرصت هاي مشتري:
-
در كجا مي توانيد به طور چشمگيري مشتريان بهتري داشته باشيد؟
- آيا مي توانيد ارتباط آنلاين خود را بهبود دهيد؟
- چه مواردي در مورد محصول (مرتبط با فروش) را مي توان بهتر كرد؟
- آيا امكان درك بهتر عادات خريد مشتري را داريد؟

3. فرصت هاي دروني:
-
با بهبود چه فرايندهايي آينده بهتري خواهيد داشت؟
(اين امر مي تواند شامل شراكت هم باشد.)

4. فرصت هاي يادگيري و رشد:
-
چه فرصت هايي براي بهره وري بهتر كاركنان داريد؟
- آيا موقعيت هاي آموزش متقابل كاركنان را داريد؟
- آيا مي توانيد ترفندي براي بهبود فرهنگ خود و در نتيجه بقايتان ايجاد كنيد؟

تهديدها:
بعد از شناسايي فرصت ها، به سراغ بزرگ ترين تهديد ها مي رويم.

چه چيزي مي بينيد كه بطور بالقوه براي سازمان شما مضر است؟
1. تهديد هاي مالي:
-
چه تهديد هايي ممكن است به طور جدي بر شرايط مالي شما تاثير بگذارد؟
(اين مي تواند قيمت پايين رقبا، مسايل مالي مربوط به شريك باشد.)

2. تهديدهاي مشتري:
بزرگ ترين نگرانيتان در حيطه مشتري چيست؟
آيا يكي از رقباي شما چك ليست هزينه اي را پيشنهاد مي كند و مي تواند برخي از سهم بازار شما را بگيرد.
نگه داشتن مشتري برايتان چه قدر سخت است؟ آيا به راحتي مي توانيد مشترياتان را از دست بدهيد؟

3. تهديدهاي داخلي:
چه حوزه هاي فعلي كسب وكارتان ممكن است بعدا به شما آسيب برساند؟ آيا به زودي محصولي را پخش مي كنيد كه ممكن است به طور بالقوه با شكست مواجه شويد؟ آيا با ادغام و يا تغييراتي در كش مكش هستيد؟

4. تهديدهاي يادگيري و رشد:
چه چيزي كاركنان شما را تهديد مي كند؟
(اين مي تواند شامل بي ثباتي در بخش پشتيباني مشتري، خروج كاركنان از سازمان شما و يا مقاومت يك بخش خاص در مقابل تكنولوژي جديد باشد.)

پس از اتمام جلسه طوفان ذهني SWOT، گام هاي زير را برداريد:

 




1. آناليز خود را به يك ماتريس SWOT چهار بخشي تقسيم كنيد.
همانطور كه گفته شد آناليز SWOT به شما كمك مي كند نقاط قوت و ضعف را شناسايي كنيد .
اين نقاط كليدي براي كسب وكارتان مفيد و يا مضر هستد.

با توجه به مثال ماتريس بالا:
نقاط قوت و ضعف درون سازماني هستند.
در حالي كه فرصت ها وتهديدها منشا خارجي دارند.

پس ازتكميل فرايند طوفان ذهني (brain storming)، بر روي نتايج زمان بگذاريد و آنها را تقويت و يكپارچه كنيد.اين مساله به شما كمك مي كند تا:
- تمام فرصت هاي مثبت را ببينيد.
- هر گرايش منفي كه مي تواند بر استراتژي شما تاثير بگذارد را شناسايي كنيد.
- روشي براي كار كردن بر روي كل آنها بيابيد.

2. شروع به توسعه برنامه استراتژي خود كنيد.
پيش از توسعه، بايد به طور كامل همه ي موارد را در نظر بگيريرد.
از سوالات مطرح شده در نمونه آناليز SWOT مي توانيد به ديدگاه هايي برسيد. سپس ديدگاه ها را ساده و فيلتر كنيد تا اهداف كليدي در آن حوزه را به دست آوريد.

به طور مثال:
آيا به نظر مي رسد كه شما بايد فورا تنظيمات استراتژيك را در يك منطقه خاص انجام دهيد.
آيا قبل از پرداختن به فرصت هاي توسعه بازار بايد يك راه اندازي محصول جديد را مد نظر داشت؟

3. براي تغييرات در برنامه استراتژي خود با همه ي سازمانتان ارتباط داشته باشيد.
در اين مرحله به شما پيشنهاد مي كنم تا تكنيك كاغذ قهوه اي را براي آناليز SWOT با شراكت همه ي افراد سازمان خود اجرا كنيد.

از ماتريس SWOT يك نسخه بزرگ آماده كنيد.
از كاركنان بخواهيد تا نكاتي كه فكر مي كنند از چشم تيم رهبري پوشيده مانده است را در هر قسمت از ماتريس بچسبانند.(مي توانيد از كاركنان بخواهيد اين كار را با اضافه كردن نامشان انجام دهند تا بتوان در صورت نياز پيگيري كرد.)
اين روش نه تنها روشي مناسب براي بحث درون سازماني است، بلكه به رهبران فرصت مناسبي مي دهد تا از نظرات كاركنان در اين زمينه هم مطلع شوند.

پيشنهاد مي كنم براي انجام دادن روال بهتر ماتريس SWOT نكات نوشته ي چگونه تحليل SWOT را عملي كنيم؟ را ببينيد.

4. هنگامي كه شروع به اجراي يك استراتژي مي كنيد، برنامه هايي براي غلبه بر ضعف ها و دنبال كردن فرصت ها را تعيين و دنبال كنيد.
به خاطر داشته باشيد كه كار با آناليز SWOT تمام نمي شود. اين اولين قدم براي داشتن يك استراتژي مناسب با توجه به شناسايي نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهديدها است. به طور خاص، مي بايست اقداماتي براي اصلاح ضعف ها و استفاده از فرصت ها انجام داد.

نقاط ضعف: به عنوان مثال، اگر يكي از نقاط ضعف شما تعداد شعبه هاي ناكافي است. مي توانيد با يك ابتكار، شروع به پياده سازي دستگاه خودپرداز بيشتر يا باز كردن شعبه هاي جديد در فروشگاه هاي مواد غذايي كرد.

فرصت ها: اگر شما فرصتي براي خط توليد جديد شناسايي كرده ايد، شايد تصميم بگيريد با يكي از نزديك ترين مشتريانتان صحبت كنيد تا نيازهاي آنها را به طور كامل درك كنيد. يا شايد تصميم بگيريد نسخه اوليه محصول را فقط در يك ناحيه بفروشيد.


آماده باشيد بعد از كامل كردن اقدام كنيد!
از آناليز SWOT به عنوان ورودي براي اصلاح و توسعه بيشتر برنامه استراتژي خود استفاده كنيد.
 

منبع: www.ibazaryabi.com