شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رشد روحيۀ انتقادي در فرانسه و كاهش اعتماد فرانسويان به رسانه ها
شنبه، 6 بهمن 1397 - 22:32 کد خبر:36798
نتيجه نظرسنجي مؤسسۀ "كانتار" اين است كه تلويزيون همچنان منبع اصلي دسترسي فرانسويان به اخبار و اطلاعات است، هر چند اعتماد عمومي نسبت به آن رو به كاهش بوده است. در فرانسه تلويزيون از ۴۶ درصد استقبال عمومي برخوردار است، در حالي كه اين اقبال نسبت به اينترنت به ۲٩ درصد، نسبت به راديو به ١۸ درصد و نسبت به جرايد تنها به ٦ درصد مي رسد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| افول اعتماد به رسانه‌ها در فرانسه با جنبش جليقه زردها به طرز بي سابقه‌اي نمودار شد.

نظرسنجي سالانه اي كه مؤسسۀ معتبر "كانتار" براي روزنامۀ كاتوليك هاي فرانسه، لاكروآ، تهيه كرده، مي گويد: به همان نسبت كه افكار عمومي فرانسه بيش از گذشته به مسائل روز توجه و علاقه از خود نشان مي دهد، اعتماد فرانسويان نسبت به رسانه هاي عمومي كاهش يافته است.

مدير روزنامۀ لاكروآ، گييوم گُبر، معتقد است كه فرانسويان بيش از پيش روحيه اي انتقادي نسبت به مسائل كسب كرده اند به طوري كه ٦٧ درصد كساني كه در نظرسنجي مؤسسه "كانتار" شركت جسته اند، گفته اند كه مسائل روز جامعه را با دقت دنبال مي كنند، هر چند براي نمونه تنها يك سوم فرانسويان معتقدند كه رسانه هاي اين كشور چنانكه شايسته است رويدادهاي مربوط به جنبش جليقه زردها را منعكس ساختند.

مدير روزنامۀ لاكروآ مي گويد: آنچه بيش از همه بايد به آن توجه كرد رشد خارق العادۀ توجه و علاقۀ عمومي به اخبار و اطلاعات است كه در سال جديد به طرز خاصي پراهميت بوده اند. اين اهميت به جنبش جليقه زردها برمي گردد. آنچه كه در عين حال بايد مد نظر داشت - به ويژه در سال جاري - اين است كه اعتماد عمومي به رسانه ها تناسبي با افزايش علاقۀ عمومي به اخبار ندارد و اين اعتماد در سال جديد تا حدودي نيز كاهش يافته است.

 

اين كاهش اعتماد به رسانه ها را طي هفته ها و ماههاي اخير در جريان جنبش جليقه زردها ملاحظه كرديم. افكار عمومي معتقد است كه رسانه ها اخبار و اطلاعات مربوط به اين جنبش را آنطور كه آنان احساس مي كنند، منعكس نكرده اند. آنچه ما خبرنگاران بايد به مردم بگوييم اين است كه ما رسانه يا در واقع ميانجي انتقال اخبار هستيم و به همين خاطر در انجام حرفه مان از فنون مشخصي استفاده مي كنيم.

 

به همين خاطر ما داده هاي خام را منتقل نمي كنيم و برخي اوقات ناگزير از گزينش هستيم و اين گزينش بر اساس يك ايدئولوژي خاص صورت نمي پذيرد. براي نمونه، هنگامي كه با دو نظر روبرو هستيم نظري را برمي گزينيم كه روشن تر است و بهتر بيان شده و اين موجب مي شود نظري را كنار بگذاريم كه از روشني و صراحت كمتري بهره مند است.

نظرسنجي مؤسسۀ "كانتار" حكايت از آن دارد كه اعتبار عمومي رسانه هاي فرانسه اعم از راديو و تلويزيون و روزنامه ها و ساير جرايد اين كشور به طرز خيركننده اي در سال ۲۰١۹ رو به افول بوده است. تنها ۵۰ درصد فرانسويان معتقدند كه راديو – كه سنتاً از اعتبار بالايي در نزد افكار عمومي برخوردار است – رويدادهاي كشور را آنطور كه هست منعكس مي كند. با اين حال، اين شاخص نسبت به سال گذشته به ميزان ٦ درجه كاهش يافته است.

 

 اين نسبت اعتماد به روزنامه ها و ساير جرايد فرانسه با ۸ درجه كاهش به ۴۴ درصد رسيده است. بيشترين آسيب را از منظر شاخص اعتماد تلويزيون متحمل شده كه با ۱۰ درجه كاهش، ميزان اعتماد عمومي نسبت به آن به ٣۸ درصد رسيده است. در اين حال، درجۀ اعتماد عمومي به اينترنت تغيير نيافته است. شاخص اعتماد به اينترنت به عنوان رسانه همچنان به ۲۵ درصد مي رسد.

در واقع، نتايج نظرسنجي مؤسسۀ "كانتار" انزجار عمومي از خبرنگاران را تصديق مي كنند كه بعضاً از خلال برخي خشونت هاي جنبش جليقه زردها در قبال خبرنگاران نمودار شد. بر اساس اين نظرسنجي ۲٣ درصد فرانسويان خصومت هاي جنبش جليقه زردها را عليه خبرنگاران "كاملاً يا تقريباً موجه" مي دانند و ٣٩ درصد ديگر خيلي اين خصومت ها را موجه ندانسته اند. به بيان ديگر، اين دسته نيز دست كم تا حدودي اين خشونت ها را موجه خوانده اند. تنها يك سوم فرانسويان اين خصومت ها و خشونت ها را در قبال خبرنگاران محكوم كرده اند.

افكار عمومي فرانسه روي هم رفته ارزيابي مثبتي در قبال خبرنگاران ندارد. در نظر عموم، خبرنگاران افراد مطيعي هستند كه در مقابل فشارهاي سياسي و اقتصادي مقاومتي از خود نشان نمي دهند.

نتيجه نظرسنجي مؤسسۀ "كانتار" اين است كه تلويزيون همچنان منبع اصلي دسترسي فرانسويان به اخبار و اطلاعات است، هر چند اعتماد عمومي نسبت به آن رو به كاهش بوده است. در فرانسه تلويزيون از ۴۶ درصد استقبال عمومي برخوردار است، در حالي كه اين اقبال نسبت به اينترنت به ۲٩ درصد، نسبت به راديو به ١۸ درصد و نسبت به جرايد تنها به ٦ درصد مي رسد.

در اينترنت پايگاه ها و نرم افزارهاي جرايد با برخورداري از ۲٨ درصد استقبال، مهمترين وسايل دسترسي به اخبار و اطلاعات به شمار مي روند. اين استقبال در مورد شبكه هاي اجتماعي به ۱۸ درصد مي رسد.

با اين حال، در خصوص جنبش جليقه زردها فيسبوك با برخورداري از ۲۶ درصد اقبال عمومي، چهارمين منبع اخبار و اطلاعات بوده، در حالي كه همين رقم در مورد اخبار تلويزيوني ٦٤ درصد، اخبار راديويي ٣۸ درصد، شبكه هاي خبررساني ٣٧ درصد، و روزنامه ها ۱۷ درصد بوده است.

برغم اين داده ها، شاخص استقبال از اخبار و اطلاعات مربوط به مسائل روز و جامعه در فرانسه در سال جديد ميلادي پنج درجه رشد يافته است. دو عامل، اما، اين پيشروي را تعديل مي كند. اولين عامل عبارت از اين است جوانترهايي كه از آموزش عالي بي بهره اند كمتر به مسائل روز حسّاس هستند. افزون بر اين، افكار عمومي برغم انتقادهايش همچنان معتقد است كه خبرنگاران بهتر از همه مي توانند مانع از نشر اخبار دروغ بشوند.

 

منبع: http://fa.rfi.fr