شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نزديك به دوسوم جمعيت بزرگسال در فيس بوك حضور دارند و 77 درصد آنها يك پروفايل در شبكههاي اجتماعي دارند، به همين دليل كاربران رسانههاي اجتماعي به يكي از موضوعات مهم زمان ما تبديلشدهاند.
پيش از اينكه بخواهيد از رسانههاي اجتماعي استفاده كنيد، بسيار مهم است كه طرحي را ايجاد كنيد؛ اما هرگز ارزيابي مجدد كارهايي را كه امروز انجام مي دهيد، به تاخير نياندازيد. از اينكه بگوييد: حضور در اين رسانه اجتماعي براي كسب و كار من بي معناست، احساس پشيماني نكنيد. اين بهتر از اين است كه وقت خود را براي رويكردي بگذاريد كه جواب نمي دهد.
ايجاد شبكه هاي اجتماعي سازماني
ايجاد شبكه هاي اجتماعي ويژه در هر سازمان باعث ارتباط بهتر كارمندان در بخشهاي مختلف سازمان با يكديگر مي شود. متصل بودن كارمندان يك مجموعه در يك شركت فاصله سني و مقامي ايشان را كمتر كرده و بازده كاري را بالا مي برد؛ البته با اين شرط كه فقط مسايل مربوط به آن شركت مطرح باشد. در غير اين صورت خطر درگير شدن كارمندان با يك سرگرمي جديد را بايد بپذيريم.
با استفاده از اين شبكه ها مي توان كاربران را به فوريت از خبر يا امكان جديدي كه سازمان به ايشان ارايه مي دهد آگاهي داد، از تغييرات داخلي شركت كه بين كارمندان ايجاد مي گردد آگاه شد و نظرات مستقيم و غيرمستقيم ايشان را در مورد شرايط كاري دريافت نمود. ايجاد شبكه هاي اجتماعي با رويكرد تجاري و ارتباط كاربران متخصص با يك ديگر كمك بسياري به معرفي كالاها و پيشگيري از دوباره كاري مي نمايد.
به شبكه هاي اجتماعي به مثابه كانال تبليغاتي نگاه نكنيد
وقتي برندها به شبكه هاي اجتماعي به چشم كانال و ميزبان تبليغات متعددشان نگاه مي كنند، يكي از بزرگترين اشتباهات ممكن را صورت مي دهند.
بي ترديد هر كانالي براي فعاليت داراي عرف و آداب خاص خود است. اگر به دنبال موفقيت در عرصه روابط عمومي و شبكه هاي اجتماعي هستيم، بايد نگاه سطحي به آن را فراموش كنيم. در غير اين صورت فقط وقت و بودجه برندمان را هدر خواهيم داد.
تأثير واقعي بر تعداد فالوورها پيروز خواهد شد
نام هاي تجاري و مديران شركتها مقادير قابل توجهي سرمايه را براي بدست آوردن توجه تأثيرگذاران صنعتي بزرگ با صدها هزار فالوور شبكه هاي اجتماعي صرف كرده اند تا به شبكه آنها دسترسي پيدا كنند و تعداد فالوور خودشان را زياد كرده و پيامشان را ترويج دهند و در حالي كه اين تنها به معني تعداد بيشتري از افراد در بخش فالوور پروفايل شماست و تضمين كننده اينكه اين افراد مناسب شما يا برند شما باشند نيست.
سنجش تأثيرات رسانه هاي اجتماعي
گسترش يك كلمه در سايت خيلي راحت است. در واقع بسياري از اين رسانه ها به يكديگر متصل هستند و پيامي كه در يكي ديده شود در بقيه هم ديده خواهد شد. چيزي كه سخت است، سنجش تأثير استفاده از رسانه هاي اجتماعي است.
براي مثال، كاربران فيسبوك اغلب هدف تبليغات و پيام هاي روابط عمومي در صفحه هاي شخصي خودشان هستند. پيام هاي روابط عمومي ممكن است رد شوند يا ناديده گرفته شوند. به عنوان صاحب يك تجارت كوچك، شما با چالش ساخت هنرمندانه پيام هاي روابط عمومي تان به روشي كه كاربران رسانه اجتماعي از آن استقبال كنند، روبرو هستيد. بعلاوه، صاحب يك تجارت كوچك بايد از مشتريان پرس و جو كند تا ببيند آيا آنها اطلاعات تجارت را از شبكه اجتماعي كسب مي كنند يا ابزار ديگر.
1. ارزيابي كنيد كه چه محتوايي عمل و خواست مخاطبان شما را تامين كرده اند و كدام ها منجر به خريد شده اند، احساسات مثبت را بر انگيخته اند، و بازديد به وبسايت را افزايش داده اند.
2. استراتژي خود را براي محتواي رسانه اجتماعي قرار دهيد، اما به خاطر داشته باشيد كه برند شما در حباب وجود ندارد. مطمئن شويد كه صنعت، جامعه و رويدادهاي جهاني را تعقيب مي كنيد. در طول اين كار حتما فعاليتهاي اثرگذاران را نيز دنبال كنيد. با اين كار به توضيح نتايج كمك مي كنيد.
3. نيازي نيست كه همه چيز ارزيابي شود، بنابراين مجموعه اي از مقاصد شفاف و اهداف واقع گرايانه بايد تحليل و ارزيابي شوند. اگر شما اينها را بسنجيد، آنگاه مي دانيد كه تلاشهايتان كار مي كنند، و اگر اين كار را انجام ندهيد، نياز داريد كه دلايل سقوط و شكست خود را كه ناشي از كوتاهي هايتان بوده است را ارزيابي كنيد. مطمئن شويد كه از بسترهاي نرم افزاري صحيح استفاده مي كنيد، با مخاطبان صحيح تعامل مي كنيد و از ابزارهاي درست ارزيابي استفاده مي كنيد.
منابع
www.shara.ir
www.ibazaryabi.com
www.forsatonline.com
www.chetor.com
www.hawzah.net