شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهنماي روابط عمومي 1398
سه شنبه، 13 فروردین 1398 - 16:30 کد خبر:36579
پيش از اينكه توپ تحويل، سال 1398 را بنوازد، به پيشنهادها و تصميم هاي زير بيانديشيد:



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پيش از اينكه توپ تحويل، سال 1398 را بنوازد، به پيشنهادها و تصميم هاي زير بيانديشيد:
 
 به كارتان عشق بورزيد
 لذت، كليد موفقيت است. يكي از مشهورترين رموز موفقيت هر فرد موفق اين است كه او به كاري كه مي كند عشق مي ورزد و از هر لحظه آن لذت مي برد. حتي اگر شركت يا سازمان محل كار خود، رئيس يا همكارانش را دوست نداشته باشد، ولي كارش را دوست دارد و به آن عشق مي ورزد. بعلاوه زندگي برايش ساده تر و روان تر خواهد شد.
 
 از قوانين پا فراتر گذاريد
 شكستن قواعد، كار آساني نيست اما نتايج خوبي در بر دارد، مخصوصاً زماني كه شكستن قواعد براي به دست آوردن فوايد بيشتر براي شركت يا سازمان محل كارتان باشد. دنبال موقعيت هايي براي شكستن قوانين باشيد. قوانين جديد خود را بنويسيد و هدف خود را هر از گاهي تغيير دهيد، در نتيجه موقعيت هاي تازه اي براي شكستن قوانين مي يابيد و از طرفي هم يك روابط عمومي از قواعد رها به وجود مي آوريد.
 
 هر روز يك نكته تازه بياموزيد
 كتابي بخوانيد، فيلمي ببينيد يا حتي ده جور امضا را تمرين كنيد. يك واژه تازه بياموزيد. فرد كاملي خواهيد شد. قادر خواهيد شد كه از مغز خود درست استفاده كنيد و خلاق شويد.
 
 تعادل زندگي كاري را حفظ كنيد
 اين دشوارترين بخش كار است اما دست كم مي توانيد امتحان كنيد. تازه، براي زندگي به يك دليل نياز داريم.
 
 تغيير بد نيست
 تغييرات را بپذيريد. تغييرات را ايجاد كنيد. تغييرات را دوست داشته باشيد و ... بله، از خودتان شروع كنيد.
 
 به ديگري كمك كنيد تا رشد كند
 رضايت حاصل از اين كار بي اندازه است. به همكار خود كمك كنيد تا مقاله هاي قوي بنويسد، كمكش كنيد تا هنر و مهارت ارتباط را بياموزد، به كارمندان خود چيزي بيش از كپي و الصاق كردن فايل را بياموزيد. كمك كنيد تا سازمانتان بهترين باشد. به مشتريانتان كمك كنيد كه كارهاي بيشتري ياد بگيرند. اينطوري دنيا خودبخود گلستان خواهد شد.
 
 تواضع را تمرين كنيد/ خاضع باشيد تا سقوط نكنيد
 مهمترين تصميمي كه در جلسه روسا گرفته مي شود پيش از اينكه به خاطرات بپيوندد به آگاهي شما مي رسد، البته اگر شما نام كسي را كه در بوفه كار مي كرد يا پسري كه جارو مي كرد را به خاطر بياوريد. پيشرفت خوب است و شما حق داريد كه رئيس شدن را هدف خود قرار دهيد اما هميشه بهتر است افراد را مودب و محترمانه صدا كنيد.
 
 شكيبايي يك فضيلت است
 اين خصيصه مهم را در خود رشد دهيد. در اين صورت تحت هر شرايطي كه باشيد صبوري را به راحتي پيشه مي كنيد. صبوري مزاياي بسيار ديگري نيز دارد.
 
 هرچند كوچك، ولي بزرگ
 هر فردي با يك كارت شناسايي رسمي در جاي خود از اهميت برخوردار است. اطلاعات توسط مهمترين افراد كشف مي شوند. نظرات افراد را حتي رئيس هم نمي تواند ناديده بگيرد. يك منشي ساده مي تواند با كشيدن يك خط سبز يا يك خط قرمز، آينده ما را تعيين كند. به همه احترام بگذاريد، هيچ كس را دست كم نگيريد.
 
 پرورش شخصيت
 انسان بودن به فرد ظرفيتي نامحدود براي تركيب ايده ها و موقعيت ها در زمان كوتاه مي دهد. بنابراين، مهم است كه شخصيت هايي را براي داستان خود بپرورانيد. انتخاب شخصيت هايي كه بينندگان و خوانندگان مي توانند با چيزي آن را شبيه بدانند و بتوانند آن نقش را به طور مطلوب بازي كنند. بايد جنبه هاي جهاني در آنها وجود داشته باشد. افرادي كه نمونه هستند، انتظاري ندارند. از داستان هاي كوتاه براي بيان عنوان هاي كوتاه استفاده كنيد. (ديويد برييانيان، خوزه كارلوس كاستانو، سرژيو كارو و ارنستو ويلالبا)
 
 ريسك‌پذير باشيد
 وظايف سخت و ماموريت‌هاي ريسك‌دار، به شما كمك مي‌كند خودتان را بيشتر بشناسيد و باور كنيد. با قبول يك كار سخت شما به خودتان نشان مي‌دهيد كه شجاع هستيد و توانايي و دانش انجام يك كار را در خودتان اثبات مي‌كنيد. اگر با يك نگرش بهتر به اين مورد نگاه كنيد، به راحتي مي‌فهميد كه ارزشش را دارد.
 شايد با شكست در كاري كه مقداري از حد و اندازه‌هاي شما بزرگتر است، كمي بيشتر از آنچه كه از انجام آن عايدتان مي‌شود، از دست بدهيد؛ ولي در مقابل سرمايه‌هايي به دست مي‌آوريد كه در طولاني‌مدت مي‌تواند لذت موفقيت و پيشرفت را براي شما به ارمغان بياورد. (لري سنكال)
 
 قرمز مي خواهم
 خيلي از مردم از رنگ قرمز خوششان نمي آيد اما من توصيه مي كنم اين رنگ را دوست داشته باشيد. نوار قرمز يا همان كاغذ بازي اداري، واژه اي است كه هميشه مورد سوء استفاده قرار گرفته است. بايد ياد بگيريم كه از تاكتيك هاي فرش قرمز (تشريفات مجلل) براي يافتن سر نخ كلاف استفاده كنيم.
 
 دروغ نگوييم
 ما دروغ نمي گوييم و به نادرست راهنمايي نمي كنيم. ما عادلانه بازي مي كنيم. اساسا ما كاري نمي كنيم كه از گزارش شدن آن توسط رسانه ابايي داشته باشيم. اين گونه كار كردن راه درست است و باعث به وجود آمدن اعتماد بين روابط عمومي ها، مديران و مردم مي شود كه براي تجارت هم خوب است. (دانجلود)
 
 تحقيق، كليد موفقيت است
 تحقيقات زيادي انجام دهيد. هيچ كاري بدون تحقيق انجام ندهيد. براي تمام سوالات احتمالي پاسخي بيابيد. ارزش خود را به عنوان يك متخصص روابط عمومي اهل منطق اثبات كنيد، هر چند كه چنين شخصي هم نباشيد.
 
 خبر، دانش است
 مديريت استراتژيك رسانه در امور
روابط عمومي نقش پررنگي ايفا مي كند. از اخبار براي منفعت و سود خود و سازمان خود بهره ببريد.
 
 در آغوش گرفتن فرصت هاي داستانسرايي
 امسال، فرصت هاي داستانسرايي طبيعي را در آغوش بگيريد و آنها را در راس امور خود قرار دهيد. برنامه ريزي كنيد كه ماه به ماه در سال 1398چه مي كنيد، اهداف كسب و كار خود را در نظر بگيريد، روزهاي تعطيلي، فصل ها، مناسبت ها و تقويم هاي ملي و رسانه اي را مورد توجه قرار دهيد. با قرار دادن رويدادهاي غالب و نقاط عطف شروع كنيد، آنگاه در اشكال جديدي كه به شما اجازه داده شده است براي تبليغ و گسترش رويكرد روابط عمومي خود منتشر كنيد.
 
 از "نه" گفتن خجالت نكشيد
 در سال جديد، برنامه اي براي نه گفتن به چيزهايي داشته باشيد كه انرژي شما را با اختلال مواجه مي كنند اما جواني را به شما بر نمي گردانند.
 اگر از شما چيزي خواسته شد كه شما نمي توانيد آن را انجام دهيد، فقط اين را بگوييد: "من قدرداني مي كنم از فكر شما درباره خودم و من مفتخرم كه چنين پيشنهادي را دريافت كردم. اما من زمان كافي را براي اينكه بيشترين توجه را به اين مساله داشته باشم، ندارم. من فكر مي كنم كه شما بايد از يافتن كسي كه مي تواند زمان و انرژي بيشتري را صرف پروژه كند نفع ببريد."
 
 راست كردار و درست گفتار باشيم
 جاي مشتري و مخاطب بنشينيم؛ كار سختي نيست، ولي مرد راه مي خواهد.
 بايد بپذيريم كه سختي، همراه هميشگي اين مسير هيجان انگيز و پرخطر است. اگر كسي نمي خواهد خطر كند اساسا نبايد پاي در حوزه روابط عمومي بگذارد و اگر خطر كرد بايد ريسك هاي آن را هم بپذيرد و با درايت و هوشمندي، حاصل و ميوه شيرين ارتباط با مردم را بچشد.
 
 برنامه‌ عمل‌
 يكي‌ از اركان‌ روابط عمومي‌ (افزون‌ بر تحقيق‌ و برقراري‌ ارتباط) برنامه‌ريزي‌ است‌ و در روابط عمومي‌ كارآمد به‌ عنوان‌ يك‌ اصل‌ بنيادي‌ مورد توجه‌ قرار مي‌گيرد. بر عكس‌ در روابط عمومي‌ ناكارآمد، روزمره‌گي‌، نمود بيشتري‌ مي‌يابد.
 
 شفاف سازي
 هرگز با اطلاعاتي كه منتشر مي كنيد افكار عمومي را فريب ندهيد. دروغ كشف خواهد شد و فساد حاصل از فريب مي تواند بدتر از موضوعي باشد كه شما در تلاش براي پوشش آن هستيد. واقعيت ها را به طريقي ارائه دهيد كه در آن سازمان شما را تا حد امكان مثبت نشان دهد.
 
 عذرخواهي
 اكثر كارشناسان روابط عمومي معتقدند كه قوانين عذرخواهي نسبتا ساده هستند. آن را به سرعت انجام دهيد. مسئوليت كامل را بپذيريد و مشكل را برطرف كنيد.
 اما اگر عذرخواهي خيلي ساده است، چرا بسياري از مديران اجرايي عذرخواهي نمي كنند؟ اكثر رهبران نياز به كمك براي يادگيري هنر بيان ابراز تاسف و عذرخواهي دارند. يك عذرخواهي خوب مي تواند در يك سازمان به يك مزيت تبديل شود.
 
 نوآوري و تمايز
 سي دقيقه زمان براي ارزيابي يك خلاقيت يا نوآوري كه زمان شما را در مورد بعدي كاهش مي دهد صرف كنيد؛ همچنين اين امر باعث مي شود كه شما را براي موفقيت هاي بعدي آماده كند. زماني را هماهنگ كنيد كه با همكاران خود براي مرور سال 1398 گردهم آييد: كه كدام راهكارهاي تان عملياتي بوده و چه چيزهايي پاسخ نداده است و چه چيزهايي بايد بهبود پيدا كند؟
 
  منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)