شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش هداياي تبليغاتي در برندينگ
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 22:59 کد خبر:36485
در اين مقاله به 3 هديه تبليغاتي پركاربرد و برخي هداياي خاص خواهيم پرداخت تا هم بيشتر با آنها آشنا شويد و هم تاثير عجيب و باورنكردني آنها را در برندسازي دريابيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مي‌دانيد چرا با شنيدن اسم بنز بلافاصله ياد ماشين‌هاي لوكس و باكيفيت و قدرتمند مي‌افتيم؟


با دو پرسش شروع مي‌كنيم: برند به چه معناست و چرا كسب و كارها انقدر با تب و تاب دنبال برندسازي هستند؟ اگر بخواهيم خيلي ساده و در عين حال دقيق به اين پرسش‌ها پاسخ دهيم جواب به اين صورت است: برند شما تعهد شما به مشتريان است. برند شما به مشتريان مي‌گويد كه آن‌ها تا چه حد مي‌توانند به شما اعتماد كنند و چه چيزي مهم‌تر از اعتماد مشتري؟


در دنياي كسب و كار، برندسازي يا همان برندينگ يك المان بسيار مهم در ميزان فروش و درآمد است. شما با برندسازي خود را از رقبا جدا مي‌كنيد يك هويت مستقل به خود مي‌بخشيد. برند شما همان هويت شماست.


حالا دوباره سراغ بنز برويم، مي‌دانستيد شركت بنز در جريان جنگ جهاني دوم براي نازي‌ها كاميون و وسايل حمل نقل جنگي مي‌ساخت؟ مي‌دانستيد در همان دوران از اسيران و زندانيان براي كار اجباري در كارخانه استفاده مي‌كردند؟ عموم مردم اين‌ها را نمي‌دانند. دليلش يك چيز است. كمپاني بنز انقدر اعتماد مشتريان را جلب كرده ‌است كه اشتباهات‌شان ناديده گرفته مي‌شود. و آنقدر هويت آن‌ها به عنوان يك سازنده‌ي برتر خودروهاي لوكس و باكيفيت بين مردم شناخته و تبليغ شده است كه اين نكات منفي چندان تاثيري روي ذهن مردم ندارد. حالا فهميديد چرا با شنيدن اسم بنز بلافاصله ياد ماشين‌هاي لوكس و با كيفيت و قدرتمند مي‌افتيم؟ چون آن‌ها يك قرن است كه برندسازي مي‌كنند.


برندسازي اصول ساده‌اي دارد اما اين اصول ساده نمي‌توانند به تنهايي راهگشا باشند و ما در اين مقاله به جنبه‌‌هاي ديگري از برندينگ پرداخته‌ايم.


اگر در نمايشگاه‌ها شركت كرده‌ باشيد و يا مشتري دائم يكي از كسب و كارها باشيد احتمالا هدايايي نظير خودكار، فلش، كيف مدارك و كيف كارت و مواردي از اين دست گرفته باشيد. اين‌ها همان هداياي تبليغاتي هستند. صاحبان كسب و كارها معمولا از اين هدايا براي جلب اعتماد مشتريان خود و جذب مشتريان وفادار استفاده مي‌كنند. صحبت از اعتماد شد. رابطه‌ي برندينگ با اعتماد را كه يادتان هست؟


در اين مقاله به 3 هديه تبليغاتي پركاربرد و برخي هداياي خاص خواهيم پرداخت تا هم بيشتر با آنها آشنا شويد و هم تاثير عجيب و باورنكردني آنها را در برندسازي دريابيد.


نقش فلش تبليغاتي در برندينگ
فلش تبليغاتي دقيقا مثل فلش‌هايي است كه همه داريم و از آن‌ها استفاده مي‌كنيم. يك سوال اساسي: يك نفر به شما يك فلش مموري هديه بدهد خوشحال نمي‌شويد؟ مكانيزم تاثير هداياي تبليغاتي دقيقا مشابه برندينگ است. هر كسب و كار با دادن هداياي تبليغاتي در حقيقت يك كاريزما يا شخصيت در ذهن مشتريان خود مي‌سازد. هدف برندينگ نيز همين است.


وقتي شما بتوانيد با مخاطب خود چنين رابطه‌ي عاطفي (هديه دادن و خوشحال شدن طرف مقابل) را برقرار كنيد يعني كار خود را با موفقيت و درستي انجام داده‌ايد بسياري از كسب و كارها خودشان را به در و ديوار مي‌زنند تا با مخاطبان خود چنين تعاملي داشته باشند. يكي از نكات مهم برندسازي اين است كه مشتريان امروزي بيشتر به دنبال جنبه‌هاي شخصي يك برند يا كسب و كار هستند و هر كس بتواند تعامل و ارتباطي اثرگذار با مخاطبان داشته باشد برنده است. با اين حال ابزاري نظير فلش مموري مي‌تواند تا حد زيادي اين فرايند را تسريع ببخشد و يا حتي شروع كننده و يا بهبود‌دهنده‌ي اين ارتباطات باشد.


نقش كوچك و مهم ماگ تبليغاتي در برندسازي
بعضي وقت‌ها شما در دنياي برندينگ نياز داريد تا بازارهاي جديدي را كشف و قبضه كنيد. منظور از بازار همان افراد است. شما به چه نحوي مي‌خواهيد خود را به اين افراد تازه شناسايي كنيد؟ اين يك استراتژي در برندينگ است كه به Branding Extension معروف است. ماگ تبليغاتي مي‌تواند يك محرك خوب در اين زمينه باشد.


ليوان يا ماگ معمولا براي آب يا چاي يا آب ميوه خوردن به كار مي‌رود و معمولا وقتي با دوستان يا خانواده‌ي خود نشسته‌ايم اين كار را انجام مي‌دهيم. در اينجا ماگ تبليغاتي مي‌تواند نمايانگر نام برند در اينگونه جمع‌ها باشد. در جمع‌هاي خودماني معمولا هر سوال كوچكي پرسيده مي‌شود مثلا: «ماگت رو از كجا گرفتي؟» و اين سوال و جواب دادن به آن‌ در اين جمع‌ها همان گسترش نام برند است.


البته بايد در اين زمينه خلاق باشيد. هر چه خلاقيت شما بيشتر باشد امكان ايجاد چنين گفتگو‌هايي بيشتر است. بايد طرح روي ماگ، نوشته‌ها، فرم ماگ و… را به گونه انتخاب كنيد و به مشتري خود هديه بدهيد تا بتواند چشم مخاطب را در كسري از ثانيه بگيرد و توجهش را جلب كند. با اين حال برندهايي نظير LEGO يا پپسي، اين ترفند كوچك اما هدفمند و پرقدرت را سالهاست كه جزو برنامه‌ي ثابت تبليغات و برندينگ خود قرار داده‌اند.

معرفي برند شما بر روي ديوار خانه ها با ساعت ديواري تبليغاتي
اگر نگاهي به خانه يا وسايل شخصي‌تان بيندازيد احتمالا متوجه نكات برندينگ عجيبي مي‌شويد، معمولا جاسوئيچي‌ها آرم بنز يا بي‌ام‌و دارند، روي لباس‌هاي ورزشي شخصي شما معمولا Adidas يا Siemens خود نمايي مي‌كنند، دستبند‌هايي كه آرم اپل دارند و هزاران مورد ديگر كه در نوع خودشان جالبند. اما واقعا هدف چيست و چرا؟


مطمئنا بخشي از كار براي تبليغات است اما يك نكته نبايد فراموش شود يك برند هر چه بيشتر ديده شود بيشتر شناخته مي‌شود و برندسازي آن بهتر و سريع‌تر انجام مي‌گيرد. حالا در مورد ساعت ديواري هم مي‌توان چنين ايده‌اي را مطرح كرد.

 

 ساعت ديواري تبليغاتي مي‌تواند چنين نقش مهمي را در خانه‌ها ايفا كند. برند شما مانند يك بيلبورد روي ديوار خانه‌هاست. اما اين بيلبورد ديگر مانند بيلبوردهاي تبليغاتي آزاردهنده نيست، بلكه ارزشمند است و مهم‌تر از آن ارزش‌افرين است، چرا كه زيبايي آن خيره‌كننده است و در ثانيه اي از آن استفاده مي‌كنيم.


ارزش آفريني در برندينگ يك مقوله‌ي بسيار مهم است. هر چه بيشتر ارزش بيافرينيد و يا به عبارت ساده‌، سودمند‌تر باشيد بيشتر ديده مي‌شويد و هويتي كه از برند شما در ذهن مخاطب شكل مي‌گيرد پوياتر و متعهد‌تر است. يك مثال جالب از يك برندسازي شخصي و ارزش‌آفريني، اديسون است، درصد نسبتا زيادي از مردم، او را مخترع برق مي‌دانند در حالي كه او اصلا چنين كاري نكرده است. اما فعاليت‌ها و اختراعات و ارزش‌آفريني‌هاي او باعث شده‌اند تا ما حتي اختراع برق را هم از او انتظار داشته‌باشيم. حالا اين جنس از ارزش آفريني را كنار ساعت ديواري قرار دهيد.

هداياي خاص و برند خاص
بهتر است اول با هداياي تبليغاتي خاص آشنا شويم. اين هدايا بيشتر به دليل فرم استفاده، شكل ظاهري آن‌ها و مواردي از اين دست، خاص محسوب مي‌شوند. هداياي نظير، ساعت LED، گلدان، مچ‌بند و دوربين چرخان و صدها هديه‌ي ديگر جزو اين دسته از هدايا تبليغاتي هستند. در كل هر چيزي كه به نظر براي مشتري شما جذاب و خاص است جزو هداياي تبليغاتي خاص محسوب مي‌شود.


تاثير اين خاص بودن در برندسازي كاملا مشهود است. در حقيقت هر برندي دوست دارد خاص باشد و با اين كار خود را از بقيه متمايز كند. اين يك استراتژي نيست، بلكه يك اصل است. همه‌ي كسب و كارها در طراحي لوگو، طراحي سايت، بسته‌بندي و تمام موارد مربوط به برندينگ، دوست دارند خاص باشند و تا زماني كه خاص نباشند ديده نمي‌شوند. با ارائه هداياي خاص بخش بزرگي از اين اصل اساسي را مي‌توانيد پياده كنيد و جالب‌تر اين است كه اين كار اصلا براي مشتري و مخاطبان شما آزاردهنده نيست بلكه از اين سبك برندينگ شما لذت خواهند برد.

جمع بندي
حالا همه ‌چيز با شماست. اگر صاحب كسب و كار هستيد و فكر مي‌كنيد روش‌هاي برندينگ شما چندان جوابگو نيستند مي‌توانيد اين مسير ميانبر را هم امتحان كنيد. در ضمن نيازي نيست كه حتما يك هديه مشخص را تهيه كنيد، مي‌توانيد هدايا تبليغاتي متنوع را انتخاب كنيد و از تاثيرات هر يك استفاده كنيد. مي‌توانيد همزمان هم ساعت و هم فلش و ماگ و يا هداياي تبليغاتي ديگري را تهيه‌ كنيد و هم ارزش‌ بيافرينيد، هم با مشتري‌ها و مخاطبان خود يك رابطه‌ي ماندگار بسازيد و هم دامنه‌ي ديده شدن خود را افزايش دهيد و اگر بتوانيد در راهي درست و منطقي خلاقانه آن‌ها را به كار بگيرد نتيجه مطمئنا باور نكردني خواهد بود. ارزش يك بار امتحان كردن را دارد. نه؟

 

منبع: www.ibazaryabi.com