شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي و معضلي به‌نام لوكس‌گرايي
دوشنبه، 17 دی 1397 - 23:01 کد خبر:36452
با توجه به تحولات ذكر شده، فعالان حوزه روابط‌عمومي با ايجاد رقابت به دنبال افزايش سهم خود در استفاده از ابزارها و تكنولوژي‌هاي نوظهور هستند و در اين بين متاسفانه شاهد آن هستيم كه پديده‌اي با عنوان لوكس‌گرايي در روابط‌عمومي در حال گسترس است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| با توجه به تغييرات رخ داده در حوزه تكنولوژي و بكارگيري بيش از اندازه آن در برخي از امور، متاسفانه امروزه شاهد آن هستيم كه روابط عمومي‌‌ها در برخي از سازمان‌‌ها به دنبال استفاده بيش از اندازه و غيراصولي از اين ابزارها هستند.

سعيد معادي مشاور مديرعامل و مدير امور روابط‌عمومي و حوزه مديريت بانك توسعه تعاون در گفت‌وگو با ستاد خبري چهاردهمين همايش روابط‌عمومي الكترونيك با بيان اين مطلب افزود: با توجه به تحولات ذكر شده، فعالان حوزه روابط‌عمومي با ايجاد رقابت به دنبال افزايش سهم خود در استفاده از ابزارها و تكنولوژي‌هاي نوظهور هستند و در اين بين متاسفانه شاهد آن هستيم كه پديده‌اي با عنوان لوكس‌گرايي در روابط‌عمومي در حال گسترس است.


معادي در ادامه با بيان اينكه در اين فضا روابط‌عمومي‌ها‌ نيازمند بهره‌مندي از ديد و محتواي عميق در طراحي نقشه راه خود هستند، ادامه داد: در روابط‌عمومي امروزي سرعت تغيير در سخت افزارها و ابزارها بسيار بيشتر از سرعت تغيير در ديدگاه‌ها و نقطه‌نظرات بوده و اين امر موجب آن شده تا روابط‌عمومي‌ها علاوه بر اينكه اسير سرعت فضاي مجازي شوند، دقت و قدرت فكر كردن صحيح در برخي از امور را از دست بدهند.


مدير امور روابط‌عمومي و حوزه مديريت بانك توسعه تعاون ادامه داد: روابط‌عمومي‌ها نياز دارند تا اين سرعت را با هدف خود همسو و در يك راستا قرار دهند تا اين موضوع منجر به توليد پيام بدون محتوا نشود.

وي در ادامه با اشاره به اصل تناسب و سنخيت در رويكرد و كاركرد روابط‌عمومي كه مي‌تواند با بهره‌گيري از مولفه كارآيي و اثربخشي منتج به بهره‌وري شود گفت: رويكرد روابط‌عمومي به ابزار نوين و نسل جديد رسانه‌هاي اجتماعي اگر تلفيقي از كارايي و اثربخشي نباشد نمي‌تواند بهره‌وري را به دنبال داشته باشد و در اين بين رفتار و اقبال مردم و مشتريان به بازار رسانه، ميزان اعتماد و ياعدم اعتماد، رشد كمي و كيفي اين موضوع و يا مواردي از اين دست مي‌توانند به عنوان يك شاخص براي اندازه‌گيري اين مهم و معيار موفقيت و عدم موفقيت تلقي شوند.


معادي در ادامه به رعايت اصل فاعليت و قابليت توسط روابط‌عمومي اشاره كرد و افزود: انجام هر فكر، تصميم، هر عمل و اجرا، مستلزم ايجاد ظرفيت و قابليت مرتبط با آن مي‌باشد و روابط‌عمومي به عنوان يك نهاد مدني جريان‌ساز و يك رسانه اثرگذار مي‌بايستي با استفاده از قدرت ارتباطات، اطلاعات و سواد رسانه‌اي عهده‌دار انجام اين امر خطير باشد.


وي ادامه داد: اين موضوع به معناي ايجاد قابليت هم‌زمان و ظرفيت‌سازي تواماني در مجموعه روابط‌عمومي و مخاطبان است تا از اين طريق رشد و توسعه به صورت منطقي و هدفمند صورت بگيرد، چرا كه در عصر رقابت در شبكه‌هاي اجتماعي و ظهور و بروز رسانه‌هاي مختلف، ماندگاري و مانايي روابط‌عمومي به تلاش براي ارتقاء و رشد هر دو گروه روابط‌عمومي و مخاطب وابسته است و دليل آن نيز در اين موضوع نهفته است كه در صفحه ارتباط و بازار تبادل اطلاعات جايگاه بازيگران و نقش آفرينان بطور دائم در حال جا‌به‌جايي و تغيير است.


معادي در ادامه با اشاره به موضوع اخلاق عمومي و حرفه‌اي در روابط‌عمومي گفت: فعالان روابط‌‌عمومي مي‌بايست علاوه بر آشنايي با علومي همچون فلسفه، جامعه‌شناسي، روانشناسي و ادبيات، ضمن ايفاي نقش راهبري خود نسبت به فرهنگ‌سازي در جامعه و سازمان اهتمام بورزند.

وي در پايان و در خصوص لزوم آموزش مداوم و مستمر كاركنان و فعالان روابط‌عمومي در بخش‌هاي مختلف گفت: تغييرات مداوم جوامع، انسان‌ها و تكنولوژي‌هاي نوين لزوم آموزش فعالان بخش‌هاي مختلف كشور را به امري اجتناب‌ناپذير تبديل كرده و در اين بين مديران روابط‌عمومي نيز مي‌بايست اين موضوع مهم و اثرگذار را به عنوان يكي از امور كليدي همواره مدنظر قرار دهند.

 

منبع: http://prconference.ir