شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گوگل طراحي جستجوگر سانسور‌شده براي چين را تكذيب كرد
پنجشنبه، 22 آذر 1397 - 01:06 کد خبر:36067
ساندرا پيچاي، مدير عامل گوگل طراحي جستجوگري ويژه چين را رد كرد. ساندار پيچاي به درخواست نمايندگان جمهوري‌خواه در جلسه پرسش و پاسخ كنگره آمريكا حاضر شده بود.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-ساندرا پيچاي، مدير عامل گوگل طراحي جستجوگري ويژه چين را رد كرد. ساندار پيچاي به درخواست نمايندگان جمهوري‌خواه در جلسه پرسش و پاسخ كنگره آمريكا حاضر شده بود.

موضع‌گيري ساندار پيچاي در مورد طراحي جستجوگري سانسور شده براي چين در جلسه‌ پرسش و پاسخ نمايندگان كنگره برخلاف انتظار كاملأ روشن بود. او گفت: «ما در حال حاضر برنامه‌اي براي طراحي جستجوگري در چين نداريم.»

پيچاي دسترسي به اطلاعات را يكي از بندهاي اساسي حقوق بشر خواند و گفت :«به همين دليل ما تلاش مي‌كنيم در سراسر جهان امكان دسترسي به اطلاعات را فراهم كنيم.»

پيش از اين موضع‌گيري گزارش‌هاي جسته‌ و گريخته‌اي از آغاز فعاليت پروژ‌ه‌اي به نام ""پرواز اژدها" در كنسرن گوگل منتشر شده بود كه از قرار هدف آن طراحي جستجوگري براي چين بود كه اطلاعات مشخصي را سانسور كرده و امكان پيگرد منتقدان حكومت چين را ممكن كند.

مدير عامل گوگل در پاسخ به پرسش‌هاي نمايندگان كنگره در مورد اين پروژه اذعان كرد: «ما براي مدتي روي پروژه‌اي كار مي‌كرديم كه در بخشي از آن بيش از ۱۰۰ كارمند گوگل فعاليت داشتند.»

‌گوگل از قرار اين پروژه را در واكنش به اعتراض گسترده كاربران خود كنار گذاشته است. ساندار پيچاي پيشتر در واكنش به اعتراض آنها گفته بود كه بزرگترين وظيفه و هدف گوگل "اطلاع‌رساني براي تمام مردم جهان است و اين شركت به دلايل سياسي نمي‌خواهد هدف خود را فراموش كند".

ارتباط واژه "احمق" و "ترامپ"
مدير عامل گوگل با حضور در گنگره آمريكا در مجموع سه ساعت و نيم به پرسش‌هاي نمايندگان كنگره پاسخ داد. نمايندگان جمهوري‌خواه به ارتباط واژه‌‌هاي "احمق" و "ترامپ" در موتور جستجوگر گوگل معترض بودند.

يكي از آنها لامارت اسميت، نماينده جمهوري‌خواهان از شهر سن آنتونيو در ايالت تگزاس بود كه در جلسه پرسش‌ و پاسخ خطاب به مديرعامل گوگل گفت: «اين اتفاقي نيست بلكه بخشي از الگوريتم است. كساني كه اين الگوريتم‌ها را مي‌نويسند، نتيجه‌اي كه دلخواه‌شان است كسب مي‌كنند آن هم با اجازه مديريت گوگل.»

مديرعامل گوگل در پاسخ گفت: «ما كليدواژه جستجو را دريافت مي‌كنيم، آن را با صفحه‌هاي اينترنتي تطبيق مي‌دهيم و بر مبناي 200 عامل براي آن رتبه‌اي تعيين مي‌كنيم. عواملي چون مرتبط بودن، جديد بودن، محبوبيت، چگونگي استفاده ديگران از آن واژه و... و در هر لحظه و بر مبناي اين عوامل سعي مي‌كنيم رتبه‌بندي مناسبي داشته باشيم و بهترين نتايج را براي آن كليدواژه پيدا كنيم.» او تأكيد كرد كه در اين جستجو دخالت انساني وجود ندارد.

نمايندگان جمهوري‌‌خواه تأكيد داشتند كه وقتي كارمندان گوگل عليه دونالد ترامپ هستند، مخالفت خود را در محصولاتشان نشان مي‌دهند. آنها گوگل را متهم كردند كه سياست‌هاي محافظه‌كاران را سركوب مي‌كند.

مدير عامل گوگل در پاسخ به آنها گفت كه كنسرن او موضع‌سياسي ندارد و افزود: «حق آزادي بيان براي۹۰ هزار كارمند گوگل محفوظ است. »

او در ادامه تأكيد كرد: «براي ما مهم است كه نشان دهيم محصولات‌‌مان بدون وابستگي سياسي عمل مي‌كنند. ما اين محصولات را مستقل توليد مي‌كنيم.»