شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مراسم تكريم و معارفه مديرعامل موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي برگزار شد
یکشنبه، 18 آذر 1397 - 14:53 کد خبر:35994
مراسم تكريم اميرمسعود شهرام نيا مديرعامل سابق موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي و معارفه قادر آشنا به عنوان مديرعامل جديد اين موسسه صبح امروز در محل اين موسسه برگزار شد.

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- مراسم تكريم اميرمسعود شهرام نيا مديرعامل سابق موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي و معارفه قادر آشنا به عنوان مديرعامل جديد اين موسسه صبح امروز در محل اين موسسه برگزار شد.

به گزارش شارا به نقل از مهر، در اين مراسم رضواني مشاور توسعه منابع انساني معاونت فرهنگي وزارت ارشاد در سخناني ضمن خسته نباشيد به مديرعامل سابقه موسسه عنوان كرد: ما در معاونت شاهد بوديم كه ايشان دانش، كارآمدي را به خدمت گرفت تا بتواند بار سنگين كاري اين موسسه را كه عمده آن بر پايه نمايشگاه هاي مختلف است به نتيجه برساند. ما مي دانيم كه كار برپايي نمايشگاه هاي كتاب در عرصه داخلي و بين المللي با منابع فعلي بسيار سخت و دشوار است به ويژه در حوزه بين المللي كه تلاش ايشان منجر به برگزاري ۲۰ نمايشگاه بين المللي كتاب در اين دوره شد.

وي همچنين از قادر آشنا به عنوان يك مدير كارآزموده كه عرصه هاي ترقي را به صورت پلكاني طي كرده ياد كرد و گفت: او مديري نيست كه بخواهد از صفر شروع كند و براي كار كردن نياز به طي كردن زمان داشته باشد.

در ادامه همايون اميرزاده مديركل روابط عمومي وزارت ارشاد و عضو هيئت مديره موسسه نمايشگاه فرهنگي نيز در سخناني عنوان كرد: در زمان معاونت جناب آقاي صالحي در حوزه نشرو كتاب يك بسته سياستگذاري به صورت موثر و كارا اعمال شد و آقاي دكتر شهرام نيا در همواركردن مسير اجراي اين سياستگذاري ها تاثير بسزايي داشت و بسيار موفق بود.

اميرزاده ادامه داد: اقتضائات كاري آقاي شهرام نيا در موسسه اي با ۲۶ سال عمر در مواردي موانع جدي پيش روي او ايجاد كرد و به نقطه اي رساند كه امروز مي بينيم. البته ما بايد هر آنچه كه رخ مي دهد را بر اساس شرايط موجود بسنجيم. مي دانيم كه چالاك كردن اين موسسه امروزه كار دشواري است و مديرعامل آن بايد بتواند خط شكني كند. برخي مقتضيات موجود در وزارت ارشاد را نبايد به پاي مديرعامل نوشت. آقاي شهرام نيا فردي كار بلد بود و معتقديم كه مديري با كاربلدي او در وزارت ارشاد كم داشته ايم. او مسير كاري اش را خوب طي كرده و مقتضيات را درست سنجيده است.

اميرزاده افزود: وضعيتي كه نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به ويژه با دو جابجايي اش داشت، مرد ميدان مي خواست تا بتواند به سرانجامش برساند. ما با آقاي شهرام نيا جلسات كاري و حتي جدال هاي كاري بسياري داشتيم اما ايشان آدم متعامل و دوست بسيار خوبي براي ما بودند و اين حرف اكثريت هيئت مديره است. ايشان بدون تعارف بر سر مسائل مربوط به پرسنلش كوتاه نيامد و حرفهايش را به كرسي نشاند.

مدير كل
روابط عمومي وزارت ارشاد همچنين با اشاره به موضوع نمايشگاه هاي بين المللي كتاب گفت: حضور ايران در اين نمايشگاه ها همانند يك جزيره پراكنده از هم بود و البته جمعيتي از معاندان كه مانع از فعاليت ايران مي شدند. اقدام آقاي شهرام نيا در ايجاد غرفه ملي و استمرار آن امري نهادينه را در برگزاري اين نمايشگاهها به وجود آورد كه امسال به ويژه در فرانكفورت نتايج آن را ديديم.

وي همچنين با اشاره به اقدام خوب موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي در ايجاد ضوابط و قوانين براي برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب گفت: من تاكنون ۵ بار براي بحث هاي نظارتي نمايشگاه كتاب به دادگاه رفتم و هر بار كه از آنجا بيرون آمدم، شكر خدا را به جاي آوردم و سپاسگزاري كردم از همكاران اين موسسه كه قوانين و مقرراتي را دقيق براي نمايشگاه تدوين كردند كه به واسطه آن توانستيم از دادگاه تبرئه شويم.

در بخش ديگري از اين مراسم نيك نام حسيني پور مديرعامل موسسه خانه كتاب نيز در سخناني با اشاره به اينكه اخلاق مداري بحث كليدي در معاونت فرهنگي وزارت ارشاد است، از تلاش هاي شهرام نيا در حوزه ديپلماسي فرهنگي تشكر كرد و گفت: در اين زمينه اقتضائات امروز ما به شكلي است كه بخش عمده اي از كار از مسير كتاب مي گذرد و اتفاقاً همين بخش نيز در اين سالها مايه قوت ما شده است. با وجود بي مهري هايي كه در سالهاي اخير شاهد بوديم، در حوزه نمايشگاه هاي بين المللي كتاب در اين سالها خوب درخشيده ايم. ميهمان شدن ما در نمايشگاه هاي بين المللي نمونه اي و شاهدي بر اين مدعا است.

وي با اشاره به اينكه بخش زيادي از دوره فعاليت آقاي شهرام نيا در زمان انتقال مديريت نمايشگاه كتاب از دولت به صنف نشر سپري شد عنوان كرد آقاي شهرام نيا به صنف اعتقاد داشت و البته اقتضائات موسسه را نيز در نظر مي گرفت. هدايت در مسيري كه هر دوي اينها را تدايي كند از عهده ايشان برآمد و در همين زمينه نيز برگزاري نمايشگاه هاي استاني كتاب را با مشاركت اصناف و كتاب فروشي هاي استاني به شكلي به پيش برد كه بسياري از نقطه نظرات آنها تامين شود.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد تا موسسه خانه كتاب و موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي در ادامه مسير با هم افزايي برنامه هاي خود را به پيش ببرد.

در ادامه مراسم، مهدي فيروزان به نمايندگي از هيئت امناي موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي نيز در سخناني عنوان كرد: موضوع آقاي شهرام نيا براي من يادآور دردي كهنه است و آن اينكه واقعاً ديگر نمي دانم مرز ميان انتقاد سالم و حسادت و رقابت و تخريب كجاست. ديگر نمي دانم اگر حرفي به ايشان زدند از سر انتقاد سالم بوده يا از سر قدرت ورزي و فشارهايي كه بر ارشاد آمده است تا ايشان تغيير كند براي حذف ايشان بوده يا براي اصلاح رويكرد موسسه. بايد مرز ميان حسادت و رقابت را مشخص كنيم. مرز ميان انتقاد و اتهام بايد روشن باشد. من خيلي اوقات احساس مي كنم اين جو ها و صداهايي كه مي شنويم صادقانه نيست و اهداف ديگري دارد.

فيروزان ادامه داد: در موضوع استعفاي آقاي شهرام نيا كه اگر من هم جاي ايشان بودم چنين مي كردم، بزرگ مردي معاون فرهنگي و پذيرش آن را نبايد از ياد برد. احساسم اين است وقتي هزينه زيادي مي شود تا مديري تربيت شود و به دنبال آن هزينه زيادي مي شود كه مديران خوب كار را رها كنند و بروند، در حال يك پوست اندازي هستيم. خواهش من از معاونت و صنف اين است كه حواسشان به اين دست از اتفاقات باشد و به سادگي تسليم نشوند. به خاطر پوست اندازي يك دولت به دولت ديگر، شاهديم كه چه فشارهايي به مديران خوب مي شود تا جا را خالي كنند. بايد حواسمان به اين دست از اتفاقات باشد.

وي همچنين از دو صف اميرمسعود شهرام نيا در دوران مديريتش بر موسسه تجليل كرد و گفت: يكي از اين دو صفت قدرت او در جمع كردن انديشه هاي مختلف و تبديل آنها به يك پديده همه پسند بود و دومي دلسوزي اش براي اينكه هر كاري به بهترين نحو انجام شود و بر همين اساس بود كه كار انتقال مديريت نمايشگاه كتاب از دولت به صنف نشر را با دلسوزي هدايت كرد. من هرگز نديدم كه او شمشير كين براي حذف كسي ببندد. من مي دانم كه انتخاب جانشين ايشان نيز همانند ساير انتخاب هاي آقاي محسن جوادي هوشمندانه است.

در ادامه مراسم اميرمسعود شهرام نيا مديرعامل سابق نمايشگاه هاي فرهنگي نيز در سخناني با اشاره به اينكه موسسه در ۵ سال گذشته و به دليل شرايط خاص حاكم بر دولت و وزارت ارشاد در شرايط دشواري اداره مي شد، گفت: خدا را شاكرم كه به ضعم دوستان حاضر در اين جمع اين مديريت و تصميم گيري ها با كمترين آسيب شكل گرفت و عملياتي شد. من از مديران سابق موسسه نيز سپاسگزارم چون كاري كه من انجام دادم ادامه مسيري بود كه آنها شروع كردند.

شهرام نيا در ادامه با تشكر از پرسنل موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي گفت: در دوره حضورم در اينجا كمترين تغيير در تركيب مديريتي و كاركنان شكل گرفت و اميدوارم كه اين كاركنان با كيفيت و تلاششان در موسسه باقي مانده و از حضور آنها استفاده شود.

وي خطاب به مديرعامل جديد اين موسسه نيز گفت: آقاي آشنا كار در اينجا فقط زحمت است، صبح و ظهر و شب ندارد. حجم آن بالا است و سهم عمده آن نيز بر عهده پرسنل و مديران است. مثلاً از اوايل اسفندماه تا پايان خردادماه كاركنان اينجا شب و روز ندارند تا نمايشگاه كتاب را به نتيجه برسانند و به همين خاطر جا دارد كه از آنها تشكر ويژه بشود.

وي در ادامه با بيان اينكه حفظ موسسه و فعاليت آن و مشاركت با صنف نشر در اين راه چالش برانگيز و دشوار بود، گفت: خيلي سخت بود كه در اين مسير طوري عمل كنيم كه حق صنف رعايت شود. مي دانم كه مسير سختي بوده اما اميدوارم به راهش درست ادامه دهد. امروز خوشحاليم كه از برگزاري نمايشگاه كتابي به شكل ۱۰۰ درصد دولتي و برگزاري نمايشگاه كتابي كه ۷۰ درصد مديريت آن با بخش خصوصي است رسيده ايم.

وي همچنين اشاره اي به فعاليت هاي بين المللي اين موسسه كرد و گفت: سعي كرديم در حوزه بين الملل فعاليت ايران در حوزه نشر را تقويت كنيم. حضور متقابل به عنوان ميهمان و شهر ميهمان در ده ها كشور از اتفاقات خوبي بود كه در اين زمينه به نتيجه رسيد. ما در اين مدت در ۱۸ نمايشگاه بين المللي حضور پيدا كرديم و سعي كرديم از نظر كمي و كيفي اتفاق خوبي بيفتد. همچنين ۱۸ تفاهمنامه بين المللي نيز براي تبادل غرفه در نمايشگاه امضا كرديم. وضعيت امروز به گونه اي است كه مهمانان ويژه براي حضور در نمايشگاه تهران در صف هستند.

وي همچنين با اشاره به برگزاري نمايشگاه هاي كتاب استان گفت: يك سوم از كل نمايشگاه هاي استاني از زمان تاسيس تاكنون در اين دوره ۵ ساله برپاشد. سعي كرديم در برگزاري آنها برخي از اشكالات موجود در مسير برگزاري آنها را رفع كنيم و قبول دارم كه هنوز نيز اصلاحاتي در اين زمينه وجود دارد.

وي همچنين گفت: ما سعي كرديم در دوره مديريت موسسه در ۵ سال گذشته بخش قابل توجهي از منابع مالي را از روشي غير از بودجه دولتي جذب كنيم. به عنوان مثال در برپايي نمايشگاه در ماجراي حضورمان در نمايشگاه كتاب مسكو به عنوان مهمان ويژه ۴۰۰ ميليون تومان جذب سرمايه داشتيم. در حالي كه كل هزينه ما براي حضور در اين نمايشگاه ۷۰۰ ميليون تومان بود.

وي در پايان گفت: به من بسيار گفته شده كه كارهايي كه در زمينه تامين معيشت پرسنل انجام داده ام، درست نبوده است اما از اين اقدامم دفاع كرده و همواره از آن به عنوان يك تصميم درست ياد خواهم كرد.

در ادامه قادر آشنا مديرعامل جديد اين موسسه نيز در سخناني عنوان كرد: من مديري هستم كه نه براي گرفتن پست تلاش مي كنم، نه براي رفتن از جايي. مديري پاي كار هستم و معتقدم وقتي به مسئوليتي گماشته مي شوي قبل از هر چيز بايد به شرح وظيفه و ا ساسنامه آن مركز توجه كني و مطابق آن عمل كني البته اگر نيازي به بازنگري دارد و يا اصلاحي در آن لازم است بايد اين اتفاق بيفتد.

وي ادامه داد: به عنوان يك مدير فرهنگي با فضاي برگزاري نمايشگاه هاي استاني و خارجي، كاملاً آشنا هستم. آدم شفاف و ركي هم هستم. هر كسي از من سوالي كرده به او پاسخگو بودم. حضورم در اين موسسه نيز اتفاق ويژه اين بود. حاصل يك ربع صحبت من با آقاي جوادي بود اما با قدرت كامل كارم را انجام مي دهم و از آن شانه خالي نمي كنم. انتظار دارم اگر ايرادي و مشكلي در اين زمينه وجود دارد قبل از هر كسي به خود من منتقل شود نه به معاون يا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي. ما بايد ياد بگيريم كه ادب گفتگو و تعامل را رعايت كنيم چرا كه ريشه بسياري از مشكلات ما در آن است.

آخرين سخنران اين مراسم نيز محسن جوادي معاون فرهنگي وزير ارشاد بود.

وي در سخنان خود از اميرمسعود شهرام نيا به عنوان فردي صاحبنظر در حوزه ديپلماسي فرهنگي و مديريت ياد كرد و گفت: خوش خلقي و حسن سلوك او براي من همواره ارزشمند بوده و خداوند پاداش مردماني پاك كردار مانند او را خواهد داد.

وي همچنين از قادر آشنا براي پذيرش اين مسئوليت تشكر كرد و گفت: پيشنهادهاي زيادي براي اين سمت وجود داشت. من چند هفته پيش براي كاري ايشان را ديدم و پس از آن به بررسي سوابق كاري ايشان پرداختم و مشورت هايي هم انجام دادم. اميدوارم مسير موسسه در زمان مديريت ايشان با شتاب بيشتري ادامه پيدا كند.

در اين مراسم همچنين برخي از تشكل هاي نشر از جمله اتحاديه تعاوني ناشران قم، سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس بسيج و سپاه، تعاوني ناشران اصفهان، انتشارات بين المللي حافظ، شوراي مديران معاونت فرهنگي و هيئت مديره موسسه نمايشگاه هاي فرهنگي با اهداي لوحي از فعاليت هاي شهرام نيا تشكر كردند.