شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه با افزايش بودجه تبليغاتي امكان جلوگيري از مرگ برندمان را داريم؟
شنبه، 17 آذر 1397 - 18:14 کد خبر:35977
همانطور كه دشواري هاي مديريت و توسعه يك كسب وكار بيشتر از هر زماني شده، هزينه هاي امور تبليغاتي نيز افزايش چشمگيري يافته است. متاسفانه براساس تحليل وضع موجود روند افزايش هزينه هاي تبليغات در سال هاي آينده ادامه خواهد يافت. افزايش هزينه تبليغات شايد گامي به سوي بررسي استراتژي هاي طبيعي (ارگانيك) در حوزه تبليغات به منظور استفاده بيشتر از بودجه مان باشد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- همانطور كه دشواري هاي مديريت و توسعه يك كسب وكار بيشتر از هر زماني شده، هزينه هاي امور تبليغاتي نيز افزايش چشمگيري يافته است. متاسفانه براساس تحليل وضع موجود روند افزايش هزينه هاي تبليغات در سال هاي آينده ادامه خواهد يافت. افزايش هزينه تبليغات شايد گامي به سوي بررسي استراتژي هاي طبيعي (ارگانيك) در حوزه تبليغات به منظور استفاده بيشتر از بودجه مان باشد.

درست در اينجا بازاريابي محتوايي و استراتژي شبكه هاي اجتماعي پا به عرصه نمايش مي گذارند. من در گوشي هاي هوشمند بسياري از افراد محتواي هاي مختلف بازاريابي داراي كيفيت بالا را مشاهده كرده ام. در صورت طراحي يك محتواي باورپذير در شبكه هاي اجتماعي شانس برندتان براي جذب مشتري تا حد زيادي افزايش خواهد يافت. در حقيقت مردم نگاه مثبتي به مفهوم بازاريابي محتوايي دارند. همين امر برگ برنده برندهاي كوچك و بزرگ در بازار برند محسوب مي شود. به اين نكته توجه داشته باشيد كه در صورت شكست در انطباق با الزام هاي بنيادي بازاريابي محتوايي محبوبيت و شهرت برندتان روز به روز كاهش خواهد يافت.

بودجه تبليغاتي مرگ برند
شركت هاي بزرگ چند سالي است كه شروع به استفاده از مزيت بارگذاري آگهي در شبكه هاي اجتماعي كرده اند. پيش بيني ها حاكي از پرداخت هزينه هاي بيشتر از سوي شركت هاي بزرگ براي تبليغات در پلتفرم هاي اجتماعي است. چنين عملي موجب افزايش قيمت تبليغات در شبكه هاي اجتماعي خواهد شد. اكنون زمان شروع نقش آفريني شما و شركت تان در عرصه شبكه هاي اجتماعي است. در حقيقت پيش از اشغال همه جايگاه هاي ممكن از سوي برندهاي بزرگ بايد براي خودمان جايگاه مناسبي دست و پا كنيم. در غير اين صورت با افزايش مداوم هزينه تبليغات آنلاين عملا برند ما بودجه كافي براي اين بخش مهم از تبليغات نخواهد داشت.

من به خوبي از دشواري صرف نظر از سود شركت به منظور سرمايه گذاري بيشتر آگاه هستم. به ويژه وقتي كه به تازگي برندمان را تاسيس كرده و دنبال استفاده از منافع فعاليت سخت و بي وقفه مان هستيم. با اين حال اگر به دنبال اجراي يك بازي بلندمدت در عرصه كسب وكار هستيد، به سرمايه گذاري بر روي بازاريابي محتوايي و تبليغات در شبكه هاي اجتماعي به عنوان ضرورت نگاه كنيد. فقط در اين صورت برند شما در درازمدت توان رقابت با ديگر شركت ها را خواهد داشت. به علاوه در اين صورت شما كسب وكار خود را از افزايش هزينه تبليغات در سال هاي آتي حفظ مي كنيد.

اگر شما روي بازاريابي محتوايي و تبليغات سرمايه گذاري نكنيد، پول زيادي را بر روي ميز بازي بر جاي خواهيد گذاشت. هدف من در اينجا نمايش شيوه هاي جلوگيري از هدررفت بودجه شركت تان و تضمين رشد و آينده باشكوه كسب وكارتان است.

3 توصيه براي بازاريابي كسب وكارتان به سوي توسعه
با توجه به گزارش Hubspot.com، 47درصد از مشتريان پيش از صحبت با فروشنده يك محصول بين سه تا پنج محتواي بازاريابي را مشاهده مي كنند. همچنين پس از مشاهده يك ويدئوي آنلاين بازاريابي 64درصد از مشتريان علاقه بيشتر به خريد آنلاين دارند. به طور مشابه، موسسه بازاريابي محتوايي (Content Marketing Institute) براساس مطالعات خود ادعاي ثمربخشي سه برابري بازاريابي محتوايي در مقايسه با تبليغات پولي مبتني بر جست وجو را دارد.

مشتري امروز بيش از هر زمان ديگري مورد بمباران اطلاعاتي از سوي كانال هاي مختلف قرار دارد. به همين دليل براي جلب نظر آنها بايد دست به توليد محتوايي شاخص، جذاب، بيانگر مزيت هاي شركت و محصول شما نسبت به رقبا و همچنين نمايشگر خواسته هاي مورد نياز آنها زد. پس از اين مرحله بايد محتواي توليدي را به شيوه اي درست در دستان مخاطب قرار دهيم.

كسب وكار شما به تبليغات اجتماعي به عنوان وسيله اي براي رساندن ارزش محتواي تان به مخاطب نيازمند است. چنين كاري نه تنها اعتبار شما در ميان مشتريان را به طور جالبي افزايش مي دهد، بلكه هزينه هاي تبليغاتي تان را نيز كاهش خواهد داد. همچنين سود شما در مقياسي قابل تامل افزايش محسوسي مي يابد.

پرسش اصلي و مهم در اينجا معطوف به كارهايي است كه شما در ماه هاي آتي به منظور بهبود وضعيت برندتان مي توانيد انجام دهيد. هدف اصلي شما در ماه هاي آينده بايد افزايش شهرت برندتان در كنار كسب اعتبار باشد. با چنين توضيحاتي اجازه دهيد به سراغ بررسي سه توصيه مقاله مان برويم.

 

حتما بخوانيد: تبليغات چيست؟

1. خلق آمار محتوايي ارزشمند و تشكيل تيم
در ابتدا چهار مقاله نوشته، هشت عكس و تعدادي متن تفصيلي براي تصاوير تهيه كنيد. سپس هر ماه به سراغ يك شركت براي به اشتراك گذاري محتواي تان برويد. يكي از راهكارهاي جالب و تاثيرگذاري كه من براي موفقيت برندم از آن استفاده كردم، همكاري با برندهاي تازه تاسيس ديگر بود. در زمينه انتخاب اين برندها هماهنگي حوزه فعاليت شان با برند من در اولويت نخست قرار داشت. به اين ترتيب من پست هاي آنها و آنها پست هاي من را به اشتراك مي گذاشتيم. در اين زمينه من حواس خود را به طور دقيق براي انتخاب محتواي مرتبط با فعاليت برندم جمع مي كردم. به اين ترتيب علاوه بر تبليغ ديگران به فكر شهرت و اعتبار برند خود نيز بودم. حدس بزنيد اين شيوه تبليغاتي چقدر هزينه روي دست من گذاشت؟ درست است، صفر دلار. اين شيوه يكي از بهترين راهكارهاي تبليغاتي رايگان قلمداد مي شود.

2. ايجاد محتواي ويدئويي براي كسب وكارتان
ايجاد مرحله اي است كه امكان صرف نظر از آن وجود ندارد. به اين ترتيب دو گزينه پيش روي ما خواهد بود. نخست تهيه ويدئو با استفاده از امكانات موجود و مهارت خودمان و دوم همكاري با آژانس هاي تبليغاتي و آتليه هاي حرفه اي. در اين زمينه برند Red Wolf Entertainment (برند من) توانايي ارائه كمك هاي بسياري به شما را خواهد داشت. اكنون نوبت بيان داستان برندمان در قالب شار بالايي از ويدئوهاي 60 ثانيه اي است. در هر كدام از اين ويدئوها ما بايد داستان منحصر به فرد برند خود را شرح دهيم. به اين ترتيب مخاطب علاقه مند به دريافت اطلاعات بيشتر در مورد برند و محصولات ما خواهد شد. اگر به فكر توليد شخصي چنين ويدئوهايي هستيد، استفاده از دوربين اينستاگرام گزينه منطقي خواهد بود. اين دوربين به شما فرصت ضبط ويدئوهاي مناسب با پلتفرم اينستاگرام را خواهد داد. به اين ترتيب ديگر نيازي به ويرايش ويدئوها پيش از بارگذاري در اينستاگرام نخواهد بود. در حقيقت بسياري از برندها با استفاده از دوربين هاي ديگر عملا به هنگام بارگذاري ويدئوي خود در اينستاگرام مجبور به ويرايش كلي محتواي شان مي شوند. بي ترديد اين فرآيند زمان زيادي را به خود اختصاص خواهد داد. به موازات سرگم سازي مخاطب با ويدئوي تان فرآيند جذب آنها به برند شما ادامه خواهد يافت. توصيه منطقي من به شما ضبط ويدئوهاي شش ماه آينده برندتان به صورت يكجاست. به اين ترتيب در فواصل زماني معين هر كدام از ويدئوها را در اكانت هاي رسمي تان در شبكه هاي اجتماعي بارگذاري خواهيد كرد.

براساس تجربه شخصي من هنگامي ويدئوها بهترين عملكرد را دارند كه به سه پرسش ذيل پاسخ دقيق دهند:
- بيننده من چه مشكلي دارد؟
- برند من چه اطلاعات كاربردي دارد كه امكان حل مشكل مخاطب را فراهم مي كند؟
- مخاطب با چه اقدام يا مجموعه اقداماتي موفق به حل مشكل خود (خريد محصول ما) خواهد شد؟

ويدئوها بايد پاسخ هاي ارزشمندي را در مورد سرويس هاي مختلف برند ما فراهم سازد. همچنين نحوه سفارش محصولات و مشاهده ويژگي هاي جزئي ترشان در سايت رسمي برندمان بايد هميشه به طور كاملا شفاف و ساده معرفي شود. در اينجا طراحي يك سايت رسمي زيبا در كانون توجه قرار دارد. به هر حال وقتي قصد اطلاع بيشتر پيرامون يك برند را داريم، سايت رسمي اش نخستين منبع معتبر به شمار مي آيد.

علاوه بر توليد و بارگذاري محتواي ويدئويي در سايت رسمي شركت، ما امكان همكاري با 15 الي 20 شركت و فرد تاثيرگذار ديگر در شبكه هاي اجتماعي را داريم. به اين ترتيب در اين شرايط با انتشار متقابل محتواي يكديگر بدون پرداخت هرگونه هزينه اضافي مشتريان تازه جلب خواهيم كرد. در غير اين صورت بايد براي انتشار مطالب مان در صفحه ديگر افراد مقدار مشخصي هزينه پرداخت كنيم.

3. ايجاد اجتماع تعاملي
با ايجاد يك اجتماع تعاملي در مورد موضوع يا محصولي خاص شما فعال ترين و بهترين شيوه تبليغاتي را به كار خواهيد گرفت. اين شيوه مي تواند با ساخت يك برند شخصي به منظور توسعه هرچه بيشتر برند اصلي تان به اوج بازدهي برسد. به اين ترتيب شما فرصت تعامل و گفت وگوي مستقيم با مشتريان تان در پلتفرم هاي آنلاين را خواهيد داشت. در مورد اين استراتژي پايداري رمز اصلي موفقيت به حساب مي آيد.

ايجاد يك برند شخصي فرصت تعامل بيشتر با مخاطب ها را به طور چشمگيري افزايش مي دهد. در حقيقت افراد در شبكه هاي اجتماعي تشنه شناخت برندها براساس شخصيت هاي كليدي شان هستند. با ايجاد يك برند شخصي پيرامون خود به طور مناسب اين خواسته مخاطب پاسخ داده مي شود. درست است كه بسياري از افراد مشاهده صورت هاي انساني در همه جاي كسب وكار را دوست ندارند، اما اغلب افراد علاقه زيادي به شناخت برندها براساس افراد كليدي شان دارند. به اين ترتيب هميشه استراتژي فوق را به عنوان راهبردي اساسي در نظر داشته باشيد.

در طول سال هاي اخير، من روي صفحه اينستاگرام خود تمركز زيادي كرده ام. صادقانه بگويم، بيشتر مشتريان من در اين صفحه حضور دارند. همچنين مشتريان تازه اغلب از طريق اينستاگرام با من ارتباط برقرار مي كنند. براي نمونه همكاري اصلي من با برندهاي رولز رويس، Jacoby & Meyers و NBCUniversal از طريق اينستاگرام رقم خورد. نكته جالب در مورد استفاده از اينستاگرام به عنوان پايگاه تبليغاتي و ارتباطي با ديگران عدم نياز به پرداخت هرگونه هزينه است. مگر آنكه قصد توسعه مطلب تان از طريق تيم فني اين پلتفرم را داشته باشيد كه هزينه هاي خاص خود را دارد. اكانت من در اينستاگرام فالوورهاي بسيار زيادي مانند برندهاي مشهور ندارد. با اين حال مطالب من در طول 24 ساعت به دست تقريبا 500 نفر از مشتريان ثابت ام مي رسد. اين آمار براي من بسيار مطلوب است. بي ترديد شما نيز با فعاليت مناسب در اين شبكه اجتماعي و ساير پلتفرم ها نتيجه مناسبي كسب خواهيد كرد.

حرف زدن كافيه، بياييد عمل كنيم
هرچه زودتر شما توصيه هاي مقاله حاضر را وارد فاز اجرايي كنيد، مقدار پول بيشتري را براي برندتان ذخيره خواهيد كرد. همچنين مقدار سود بلندمدت شما نيز افزايش چشمگيري مي يابد. اگرچه در ابتدا هزينه هاي بازاريابي شما افزايش مي يابد، اما به موازات آن در بلندمدت مقدار سود و فرصت هاي تبليغاتي و بازاريابي شما وضع بهتري خواهد يافت.

در مورد پلتفرم فيس بوك اخيرا بسياري از كارشناس ها از افزايش بي رويه هزينه تبليغات در كنار كاهش بازدهي محتواي تبليغاتي خبر داده اند. در پاسخ فيس بوك دليل اين اتفاق را تكميل ظرفيت اين پلتفرم و ناتواني در مكان يابي براي تبليغاتي جديد عنوان كرده است. به اين ترتيب براي بهبود وضعيت تبليغاتي و بازاريابي برندمان بايد فعلا دور فيس بوك را خط بكشيم.

اگر امروز به سراغ سرمايه گذاري روي بخش بازاريابي و تبليغات برويم، در آينده اي نزديك هزينه هاي برندمان كاهش و سود آن افزايش چشمگيري خواهد يافت.

مترجم: علي آل علي, لوئيس گارسيا
منبع: entrepreneur- فرصت امروز