شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : برندگان جايزه‌ اتحاديه‌ ناشران سوئد اعلام شد
جمعه، 9 آذر 1397 - 14:54 کد خبر:35810
جايزه‌ آگوست كه هرسال ازسوي اتحاديه‌ ناشران سوئد در سه زمينه‌ ادبيات داستاني، كودكان و غيرداستاني اهدا مي‌شود، امسال به لي‌نِآ اكسِلسوُن، اِمما اَدبُگِه و ماگنوس وِستِربرو رسيد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جايزه‌ آگوست كه هرسال ازسوي اتحاديه‌ ناشران سوئد در سه زمينه‌ ادبيات داستاني، كودكان و غيرداستاني اهدا مي‌شود، امسال به لي‌نِآ اكسِلسوُن، اِمما اَدبُگِه و ماگنوس وِستِربرو رسيد.

كتاب "اِدنان" نوشته‌ لي‌نِآ اكسِلسوُن كه جايزه‌ ادبيات داستاني را به دست آورد، در بيش از ۷۰۰ صفحه به تاريخ سامي‌ها از ۱۹۰۰ تا كنون مي‌پردازد. او خود از مادر سامي ست و گفته است براي نوشتن كتابش در طول چند سال با سامي‌هاي زيادي گفتگو كرده است. او در مراسم اهداي جوايز از سامي‌‌هايي كه حاضرشدند از زندگيشان با او حرف بزنند و در اين راه به او كمك كنند، تشكر كرد.

جايزه‌ ادبيات كودكان را اِمما اَدبُگِه براي كتاب «چاله» و ادبيات غيرداستاني را ماگنوس وِستِربرو براي كتاب «قحطي» كه به بحران اقليمي در سوئد در فاصله‌ي سال‌هاي ۱۸۶۸ تا ۱۹۶۹ مي‌پردازد به دست آورند. ارزش اين جايزه ۱۰۰ هزار كرون است و به هريك از برندگان يك اسب برنزي نيز اهدا مي‌شود.

اتحاديه‌ ناشران سوئد از سال ۱۹۹۴، هر سال به يك نويسنده كودك و نوجوان نيز جايزه‌اي به نام آگوستِ كوچك اهدا مي‌كند كه امسال به لين اسپيوت براي داستان «چه كسي از خدايان مراقبت مي‌كند» داده شد. جايزه‌ افتخاري اين اتحاديه نيز به اي‌يوُن ويك‌لَند، تصويرپرداز ازجمله برخي از كتاب‌هاي استريد ليندگِرِن اهدا شد.