شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : رباتي كه مي‌خندد البته اگر بخواهيد گريه مي‌كند
یکشنبه، 4 آذر 1397 - 12:33 کد خبر:35746
يكي از مواردي كه ربات‌ها را مي‌تواند براي انسان‌ها دلنشين‌تر كند تقليد از احساسات انساني است. حالا در ژاپن مهندسان توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعي و يك سري از كدهاي عددي خاص، رباتي را طراحي كنند كه مي‌تواند احساسات انساني را تا حدودي تقليد كند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- يكي از مواردي كه ربات‌ها را مي‌تواند براي انسان‌ها دلنشين‌تر كند تقليد از احساسات انساني است. حالا در ژاپن مهندسان توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعي و يك سري از كدهاي عددي خاص، رباتي را طراحي كنند كه مي‌تواند احساسات انساني را تا حدودي تقليد كند.
 
 يك تيم تحقيقاتي در دانشگاه اوزاكا در حال كار روي اين پروژه هستند و توانسته‌اند برخي احساسات انساني را در سر يك ربات انسان‌نما شبيه‌سازي كنند. نام اين ربات «آفـتـو» است. چند سال پيش در نمونه اوليه سعي شده بود حالت‌هاي احساسي در اين ربات ايجاد شود اما چندان موفقيت‌آميز نبود.
 
 البته اين كار بسيار پر چالش است چرا كه حركت پوست مصنوعي روي صورت اين ربات و تنظيم عملكرد آن بسيار كار سختي است. براي حل اين مشكل نقاط حركتي زيادي روي صورت قرار گرفته‌اند تا بر اساس هوش مصنوعي و تحليل‌هاي عددي حركت پوست را طبيعي‌تر جلوه دهد و با حركت و تغيير حالت‌هاي لب و چشم، شبيه احساسات انساني را تقليد كند.
 
 با اينكه محققان اين ربات را گامي رو به جلو مي‌دانند اما همچنان حركات صورت اين ربات بسيار مصنوعي به‌نظر مي‌رسد.