شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روح انسان قرباني اصلي سرعت فناوري
سه شنبه، 29 آبان 1397 - 15:52 کد خبر:35681
جاستين كاسلين مدير محصولات شركت Jigsaw و از مديران ارشد مجموعه گوگل كه پيش‌ازاين روي پروژه‌هاي گوگل نيوز، گوگل پلاس و ... كاركرده بود اعتقاد دارد سرعت فناوري از ريتم زندگي انسان پيشي گرفته و بايد آن را تعديل كرد.

 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- جاستين كاسلين مدير محصولات شركت Jigsaw و از مديران ارشد مجموعه گوگل كه پيش‌ازاين روي پروژه‌هاي گوگل نيوز، گوگل پلاس و ... كاركرده بود اعتقاد دارد سرعت فناوري از ريتم زندگي انسان پيشي گرفته و بايد آن را تعديل كرد.

جاستين كاسلين (Justin Kosslyn) مدير مشهور گوگل در مقاله‌اي كه توسط وي در وب‌سايت مادربرد منتشرشده، سرعت فناوري را موجب تباهي روح آدمي و از هم پاشيدن جوامع دانسته و هدف مستقيم خود را براي كاهش اين تأثير و سرعت و نفوذ اينترنت بر افراد نه‌فقط بر اساس فرضيه پايه‌گذاري سيليكون، بلكه بر اساس يكي از استراتژي‌هاي اصلي كسب‌وكار شركت اصلي خود قرار مي‌دهد.

جاستين كاسلين در اين رابطه مي‌نويسد: «فلسفه
اينترنت بر اين عقيده است كه حساسيت و اختلاف‌ها همواره بخشي از مشكل است؛ اما در حال حاضر اين حساسيت بيش‌ازحد نبوده و حتي خيلي كم است وقت آن است كه كمي به عقب بازگرديم.»

به اعتقاد اين كارشناس برجسته دنياي اينترنت، زندگي ما ديجيتالي و متفاوت شده و كاملاً با اينترنت در اصطكاك است. ما پاسخ‌هاي همه سؤالات خود را بلافاصله دريافت مي‌كنيم، در هرلحظه با دوستانمان در تماسيم و با آن‌ها صحبت مي‌كنيم، ما اخبار را همان‌طور كه اتفاق مي‌افتند، مي‌بينيم. حلقه‌هايي از فيلم‌ها را تماشا مي‌كنيم كه يك الگوريتم براي ما انتخاب كرده است، ما تنها روي هر چيزي يك‌بار كليك مي‌كنيم و هر محصولي را كه در جهان توليد مي‌شود طي مدت‌زماني بسيار كوتاه و حتي كمتر از دو روزبه ما تحويل داده مي‌شود.

اصطكاك بيشتر و درگيري با اينترنت به معني سپري كردن مدت‌زمان بيشتري در دنياي مجازي بوده و شركت‌هاي فناوري به دليل زمان اندكي كه براي ورود به سيستم و تأييد امنيتي موردنياز است و حتي براثر زمان بارگيري آهسته، مشتريان خود را از دست مي‌دهند. كارشناسان و بالاترين و برجسته‌ترين متخصصين علم كامپيوتر در هر كشور، ميلياردها دلار براي كم كردن اين ميلي‌ثانيه‌ها و به تأخير انداختن تمايلات و اجراي آن‌ها، هزينه مي‌كنند.

به نظر نمي‌رسد كه اين شگفتي‌هاي نوآورانه زندگي انسان و جوامع را شگفت‌انگيزتر كرده باشد. افسردگي، اضطراب، تنهايي، مصرف بيش‌ازحد دارو و مواد مخدر و خودكشي در سراسر جهان در حال افزايش است. رشد بهره‌وري در ساير زمينه‌ها كاهش‌يافته است. نابرابري درآمدها بيشتر شده و دنياي سياست نيز تلخ‌تر و مبتني بر قبيله و مليت شده است. براي اثبات اين موضوع و اين مسئله كه دريابيم واقعاً چيزي در اين ميان اشتباه است، كافي است تصور كنيد كه فردي مانند دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات‌متحده آمريكا است.

 

حتما بخوانيد:  خطر اينترنت از ديد يك فيلسوف

جاستين كاسلين تمركز خود را بر تهديدهاي ديجيتالي از قبيل بدافزارها، فيشينگ ها و سرقت‌هاي اينترنتي، تخليه اطلاعاتي و ... كرده است. او مي‌گويد، همه اين‌ها از شبكه‌هايي با سرعت‌بالا از رايانه‌ها و افراد استفاده مي‌كنند؛ اما من در مورد تمامي اين موارد تعجب مي‌كنم. اين‌كه همه‌چيز خيلي سريع و راحت و بدون اصطكاك پيش مي‌رود و در حقيقت ما با دستان خود در حال ضربه زدن به خودمان هستيم كه درنتيجه سخت‌تر، عصباني‌تر، سريع‌تر و غريب‌تر خواهيم شد.

وي در ادامه توضيحات خود مي‌گويد: من با رسانه‌ها شروع مي‌كنم چون اين فضايي است كه من به‌خوبي با آن آشنا هستم. من از روز اول طرفدار پيشرفت‌هاي ديجيتال بوده‌ام، قبل از اينكه يك روزنامه‌نگار شوم، يك وبلاگ نويس بودم و من هميشه انتشار آنلاين را به چاپ در رسانه‌هاي مكتوب ترجيح مي‌دادم منتقل كنم. به نظرم اين خيلي خوب بود كه شما چيزي نوشته و تنها با فشردن يك دكمه، آن را منتشر كنيد.

اما همان‌طور كه امروز در دنياي اطرافم مي‌بينم، من خودم را براي اين سرعت و حجم از فناوري پير مي‌بينم. توييتر تقريباً كاملاً اصطكاكي شده است و هيچ ويرايشگري و قالب‌بندي براي مطالب آن و واكنش‌هاي سريع و تشويق‌هاي آن وجود نداشته و ترامپ نمونه بارز اين فاجعه است.

يوتيوب، با الگوريتم توصيه‌شده خود، به‌طور خودكار ما را به محتواي افراطي هدايت كرده و يك نيروي قدرتمند براي افراطي‌گري است. اخبار از طريق كابل‌ها و خطوط انتقال اطلاعات بسيار سريع منتقل‌شده و درنتيجه اختلافات نژادي و قبيله‌اي به‌شدت افزايش پيداكرده است. من نمي‌خواهم ساختار رسانه‌ها به حالتي كه در دهه پنجاه ميلادي بود، بازگردند اما اين روند انفجاري و سريع انتقال اطلاعات نيز موجب شده تا سرعت فناوري بشر از قدرت تفكر و تحليل وي بيشتر شده و درنتيجه ما اسير فناوري شويم كه خودمان آن را ابداع كرده‌ايم.

بياييد سياست و دنياي رسانه‌ها را با پويايي منحصربه‌فرد خود كنار بگذاريم. انسان امروزي در شبكه‌هاي اجتماعي حل‌شده وزندگي عادي خود را ازدست‌داده است. گفتگو در فيس بوك خيلي راحت‌تر از پياده‌روي با يك دوست است. ارتباطات اجتماعي ما با دوستان و اقواممان محدود به شبكه‌هاي اجتماعي شده و از حقيقت بازمانده‌ايم. نتايج يك مطالعه نشان مي‌دهد كه ما دچار معضلي جدي شده‌ايم زيرا استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي خود زمينه‌ساز افسردگي است و درعين‌حال در يك تجربه آزمايشي مشخص شد كه كاهش ده‌دقيقه‌اي استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي در طول شبانه‌روز نيز موجب افسرده شدن قابل‌توجه مشاركت‌كنندگان شد.

ترجمه: احسان محمدحسيني
منبع: vox- سيناپرس