شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بدانيد آنچه را كه ديگران نمي دانند
یکشنبه، 23 آبان 1400 - 08:16 کد خبر:35595
زماني با يك نفر كار مي كردم كه زبان فرانسه را خوب صحبت مي كرد البته همه ما به زبان فرانسه صحبت مي كرديم اما او از دانسته هاي خود به عنوان فرصتي براي رسيدن به اهداف خود استفاده كرد يعني همان چيزي كه من و ديگران نسبت به آن بي اعتنا بوديم.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- زماني با يك نفر كار مي كردم كه زبان فرانسه را خوب صحبت مي كرد البته همه ما به زبان فرانسه صحبت مي كرديم اما او از دانسته هاي خود به عنوان فرصتي براي رسيدن به اهداف خود استفاده كرد يعني همان چيزي كه من و ديگران نسبت به آن بي اعتنا بوديم.


او به كلاس هاي شبانه آموزش زبان فرانسه مي رفت ، هر سال تعطيلات را به فرانسه مي رفت ، مرتبا نوارهايي به زبان فرانسه گوش مي داد و رمان هاي فرانسوي مي خواند.


زياد طول نكشيد كه او فرانسه را خيلي سليس و روان صحبت مي كرد.


او با هوش بود و با همين هوش و ذكاوت پيش بيني كرده بود كه در آينده نزديك يك سفر كاري به فرانسه در پيش است .


حدس او كاملا درست بود ، ما به اروپا رفتيم و آن جا بود كه زبان فرانسه مانند يك سرمايه ارزشمند موجب رشد و ترقي او شد.


دانستن آنچه كه ديگران نمي دانند براي شما يك امتياز و برتري به شمار مي آيد اين همان امتيازي است كه شما بايد به دنبال آن باشيد.


همكار من اين امتياز را از طريق زبان فرانسه به دست آورد.


در واقع او توانست با اين ابزار جايي براي خود دست و پا كند. شما نيز مي توانيد كافي است با دقت ، استعدادها ، مهارت ها ، تخصص ، شايستگي و لياقت هاي خود را شناسايي كنيد و جايگاه مناسب خود را خود تعيين كنيد.


قبل از هر چيز بايد نقاط ضعف و قوت خود را پيدا كنيد و ببينيد دانش و تخصص شما كجا به كار مي آيد. شايد شما مخ كامپيوتر يا اعجوبه تكنولوژي هاي ديگر باشيد.


شايد شما آدم خلاق و مبتكري باشيد و بتوانيد طبق قوانين كار به آنچه ديگران نميدانند به راحتي دست يابيد. دوستي داشتم كه در كار چاپ مهارت كافي داشت و وقتي كار چاپ داشتيم هميشه اين مديران بودند كه به دنبال او بودند. در واقع تخصص او در امر چاپ امتياز و برتري او نسبت به ديگران محسوب مي شد.


خوب ، حالا با دقت به تمام كارهايي كه در يك اداره انجام مي شود فكر كنيد ، به امور اجرايي يعني مكاتبات ، بايگاني ، آرشيو ، امور مالي ، خدمات و غيره فكر كنيد ، در كداميك از اين حوزه ها مي توانيد مانور دهيد.


به امور فرهنگي يعني پژوهش و تحقيق ، ترجمه ، تحليل و بررسي نگاه كنيد، خوب فكر كنيد در كدام حوزه جرات و جسارت مانور داريد.


آيا از كامپيوتر ، نصب و برنامه نويسي چيزي مي دانيد.


شايد هم شما فردي هستيد با روابط عمومي بالا كه مي توانيد به راحتي جلسات را مديريت كنيد.


نمي دانم در چه كاري مهارت داريد فقط اين را مي دانم كه بايد تخصصي داشته باشيد كه همين تخصص به شما اعتماد به نفس مي دهد ، موجب پيشرفت شما در زندگي مي شود و از همه مهمتر به شما كمك مي كند تا با آرامش خيال به امور معيشتي زندگي خود بپردازيد.


بهترين ايده هاي كاري از آن شماست.

 

هر تصميمي كه مي گيريد و هر تخصصي را كه انتخاب مي كنيد بايد مطمئن شويد كه:
1- با شغل شما مرتبط است
2- با تواناييهاي شما تناسب دارد
3- و براي شما جذابيت كافي دارد
اگر شغل شما جاذبه نداشته باشد خيلي زود خسته مي شويد و هيچ چيز بدتر از اين نيست كه از سر اجبار و با كسالت سركار برويد.


يادتان باشد اگر شما بيشتر از ديگران بدانيد نه تنها يك كارمند صرف اداري نيستيد بلكه نقش يك مشاور دلسوز و مطمئن را به خصوص براي مديران بازي مي كنيد.


كارمندي داشتيم كه اطلاعات زيادي درباره مكان هاي عمومي و تفريحي خارج از شهر داشت و پارك ها ، موزه ها ، رستوران ها و مكان هاي تاريخي و توريستي را به خوبي مي شناخت .


يك روز ارباب رجوع هاي خارجي داشتيم كه براي گردش در شهر و خارج از آن نياز به راهنما داشتند.


اولين كسي كه مدير انتخاب كرد همان همكارمان بود كه اطلاعاتي داشت كه ديگران نداشتند.


كلام آخر اينكه هميشه دانش شما مزيت شماست ، حالا اگر ديگران فاقد آن باشند دانش شما امتياز شما نيز محسوب مي شود.
 

منبع: صد قانون كار