شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي، مطالبه گر يا توجيه گر
دوشنبه، 14 آبان 1397 - 13:16 کد خبر:35450
نگاه بسياري از مسئولان به روابط عمومي ها مصرفي، ابزاري و تبليغاتي است كه شايد همين امر يكي از دلايلي است كه با يك نگاه سطحي به سايت روابط عمومي ادارات مشخص مي شود مطالب چندان به روز نيست و محتواي تحليلي و تفسيري در سايت وجود ندارد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)- در دنياي پرتلاطم امروزي كه انسان روزانه در محاصره صدها خبر ضد و نقيض است اهميت اطلاع رساني درست، منطقي و به هنگام صد چندان مي شود.

به گزارش شارا،
روابط عمومي ادارات و سازمان ها بخش مهمي از فرايند اطلاع رساني جامعه محسوب مي شوند كه ذاتا ارتباط تنگاتنگي با رسانه ها دارند، پيوندي كه هرچه قوي تر باشد افكار عمومي بيشتري را با خود همراه خواهد كرد.


امروزه اهميت اطلاع رساني بركسي پوشيده نيست حتي افرادي كه تنها روزنامه ها را ورق مي زنند و اطلاعات حرفه اي از چند و چون فرايند اطلاع رساني ندارند.


با كنكاش در سايت هاي ادارات به نظر مي رسد اين مهم نزد روابط عمومي بسياري از دستگاه هاي اجرايي و سازمان هاي لرستان به واقعيتي فراموش شده تبديل شده است.


يكي از چالش هاي اصلي دولت به ويژه در انتخابات سال گذشته، انتقاد به عملكرد رسانه هاي تيم دولت در برخي حوزه ها بود كه همين امر موجب بروز مشكلاتي نيز شد.


رسانه هايي كه نبايد تنها آنها را در حوزه خبرگزاري ها و روزنامه ها نقد كرد چرا كه روابط عمومي دستگاههاي دولتي و فرمانداري ها نقش مهمي در فرايند اطلاع رساني خدمات دولتمردان دارند.


روابط عمومي ها به عنوان پل ارتباطي مدير، مردم و رسانه ها بايد فعاليت موثري داشته باشند تا جامعه از چند و چون روند كاري دولت در ادارات تا حدودي آگاه شود اما به نظر مي رسد مساله روابط عمومي در برخي ادارات و فرمانداري هاي لرستان همچنان جدي گرفته نمي شود.


روابط عمومي ها به عنوان سردمدار اطلاع رساني دولت در هر منطقه محسوب مي شوند كه متاسفانه در بسياري از شهرهاي استان، كار آنها به نصب و تعويض بنر و تشريفات مراسم خلاصه شده و اگر هم خبري مخابره مي شود با جمله كليشه اي ' برگزار شد' است.


مطالبي بدون بهره گيري از عناصر خبري كه حتي نمي توان نام آن مطلب را خبر گذاشت، چراكه در جمله هاي كوتاهي با عنوان موضوع و افراد حاضر در جلسه خلاصه شده و هيچگونه اطلاعاتي به خواننده نمي دهد.


در شرايطي كه لرستان بيش از هر زمان ديگري نيازمند اطلاع رساني و آگاهي مردم است، تارنماي بسياري از روابط عمومي ها همچنان در بي خبري آنلاين است و برخي مواقع تبريك و تسليت مناسبت هاي خاص را بارگذاري مي كنند و چنانچه اخباري نيز درج مي شود فاقد ارزش هاي خبري و كم اهميت است و البته فعاليت مداوم و مستمر چند روابط عمومي انگشت شمار كه از جنس رسانه هستند و ارتباط مطلوبي با جامعه خبري دارند را نبايد ناديده گرفته شود.


شايد بسياري از مديران روابط عمومي همچوم ساير مردم با ايجاد فضاي مجازي تا حدودي تنبل شده باشند و نشر اخبار كوتاه اما فوري را در اين فضا به تهيه و انتشار مطالب جامع، كامل و هدفمند ترجيح مي دهند كه اين خود مجال ديگري براي پردازش نياز دارد.


در بسياري از استان ها هر ساله ارزيابي عملكرد كمي و كيفي روابط عمومي هابه صورت حرفه اي انجام مي شود كه همين امر موجب انگيزه و فعاليت هرچه بهتر مديران روابط عمومي شده اما در لرستان اين امر انجام نمي شود و اگر هم صورت گرفته در فضاي رسانه اي بازتابي نداشته است.


بدون شك فرمانده اطلاع رساني دولت در استان ها روابط عمومي ادارات، سازمان ها و فرمانداري ها هستند كه بايد مردم را از چند و چون كارها آشنا كنند اما به نظر مي رسد اين فرماندهان جنگ نرم در جاي ديگري مشغول به فعاليت هستند و روابط عمومي را تنها يك عنوان نمادين و تشريفاتي قلمداد مي كنند، شايد هم افرادي كه در اين حوزه بكار گرفته شده اند همچنان غيركارشناس هستند كه آشنايي چنداني با مقوله خبر و ضرورت اطلاع رساني ندارند.


بايد ديد مديران روابط عمومي ها چرا به روز رساني اخبار و اطلاعات را تا اين اندازه بي اهميت مي دانند كه رويدادها را ولو در چند سطر غيرحرفه اي انتشار نمي دهند و مهمتر اينكه مديران چگونه از اين مهم بي خبر هستند و يا اگر اطلاع دارند چرا اقدامي انجام نمي شود.


ارتباط دوسويه مدير و روابط عمومي در نهايت منجر به پويايي اطلاع رساني هر دستگاهي مي شود كه بايد ديد عدم به روزرساني تارنماها و فقدان اطلاع رساني مناسب و حرفه اي توسط بسياري از روابط عمومي هاي استان به دليل نبود روابط عمومي خبره است يا مسئولاني كه اعتقادي به اطلاع رساني ندارد.


بدون شك رسالت يك روابط عمومي پويا انتشار چند عكس در فضاي مجازي با يك زيرنويس كوتاه و بي فايده نيست، هرچند فضاي مجازي بر سرعت انتشار مطالب افزوده اما نبايد محتوا را فداي سرعت كرد.


به هر حال به نظر مي رسد رسالت تعداد بسياري از روابط عمومي دستگاه هاي استان نا تمام مانده و كار انها به فعاليت هاي تبليغاتي، برگزاري همايش ها و انتشار تكذبيه ها محدود شده است.


بزرگان علم ارتباطات معتقدند يكي از بزرگترين تفاوت‌هاي روابط عمومي و تبليغات در برنامه‌ريزي است به‌طوري ‌كه روابط عمومي براي بلندمدت برنامه‌ريزي مي‌كند اما تبليغات در كوتاه‌ترين زمان ممكن به دنبال نتيجه است و البته تبليغات با پرداخت هزينه همراه بوده اما كار مطلوب روابط عمومي موجب كسب اعتبار سازماني مي شود.


تعاريف مختلفي از روابط عمومي ها وجود دارد كه در ساده ترين تعريف در مفهوم مديريت كردن جريان ارتباط ميان افكار عمومي و سازمان خلاصه مي شود كه با توجه به اين مهم به نظر مي رسد رسالت تعداد بسياري از روابط عمومي دستگاه هاي استان نا تمام مانده و كار انها به فعاليت هاي تبليغاتي و ارائه عملكردهاي ناقص، برگزاري جلسات و انتشار تكذبيه ها محدود شده است.

**روابط عمومي، مطالبه گر يا توجيه گر
كيانوش رستمي دكتري روزنامه نگاري و استاد دانشگاه معتقد است روابط عمومي ها بايد مطالبه گر باشند اما به دليل خوشايند مديران بالادست خود توجيه گر مي شوند.


وي با تاكيد بر اينكه روابط عمومي از روزنامه نگاري جدا نيست گفت: روابط عمومي در دانشگاه هاي معتبر از زيرمجموعه هاي علم روزنامه نگاري است كه اين مهم بيانگر ارتباط تنگاتنگ اين 2 حوزه مي باشد.


وي ادامه داد: چنانچه مطلبي در يك رسانه با موضوع انتقادي منتشرشود روابط عمومي ها به جاي ارسال جوابيه منطقي و مستدل براي قانع كردن افكار عمومي، از در تهديد و سرپوشي در موضوع وارد مي شوند.


اين استاد دانشگاه با بيان اينكه توجه به روابط عمومي و رسانه در دولت هاي مختلف چندان قوي نبوده گفت: انتظار مي رود اين مهم در دولت دكتر روحاني مورد اهميت بيشتري قرار گيرد.

**نداشتن سواد رسانه اي مشكل بسياري از روابط عمومي ها
رستمي گفت: سواد رسانه اي يك موضوع بسيار مهم است كه متاسفانه بسياري از روابط عمومي ها از اين مهم بي بهره هستند و رسانه شناس نيستند.


وي افزود: روابط عمومي بايد رسانه هاي سنتي همچون مجله و كتاب، رسانه هاي امروزي و در مجموع رسانه هاي جمعي و اجتماعي را بشناسند و خود را به علم روز در حوزه ارتباطات مجهز كنند.


وي تاكيد كرد: با توجه به رسانه هاي متنوع و مجازي كه امروز متولد شده يك مدير يا كارشناس روابط عمومي بايد آنقدر قوي و توانمند باشد كه بتواند نسبت به افكار عمومي و رسانه ها به صورت منطقي و كارشناسي پاسخگو باشد.


اين استاد دانشگاه اظهار داشت: بسياري از فعالان روابط عمومي جايگاه خود را نمي شناسند و ارتباط خوبي با رسانه ها به ويژه رسانه هاي مكتوب ندارند.


رستمي ادامه داد: با توجه به فراگيري فضاي مجازي و سرعت انتشار اخبار، رسانه هاي مكتوب چندان به سمت توليد اخبار نمي روند بلكه بايد در شماره هاي جديد خود به تحليل و تفسير اخبار بپردازند كه لازمه ي اين امر ارتباط قوي با روابط عمومي ها است اما متاسفانه اين مهم محقق نشده چراكه روابط عمومي ها انتظار دارند رسانه هاي مكتوب به يك بولتن تبليغي براي آنها تبديل شوند.

**كار روابط عمومي نصب پوستر و گزارش عملكرد نيست
رستمي ادامه داد: هر فردي كه به عنوان روابط عمومي انتخاب مي شود بايد روزنامه نگاري بلد باشد و علاوه بر دانش، در زمينه علم ارتباطات نيز با تجربه باشد چراكه كار گذشته ي روابط عمومي ها براي نصب پوستر و پلاكارهاي مناسبتي پايان يافته و امروز روابط عمومي ها رسالت بسيار بزرگتري دارند.


وي اظهار داشت: روابط عمومي چشم، گوش و زبان يك سازمان است كه اين شعار بايد به واقع لمس شود اما متاسفانه به دلايل مختلف نگاه خوبي نسبت به روابط عمومي ها وجود ندارد و عملكرد آنها منحصرا در گزارش عملكرد خلاصه مي شود.


اين فعال رسانه اي تصريح كرد: با توجه به اهميت روابط عمومي در دنياي توسعه يافته امروزي، داشتن تحصيلات دانشگاهي مرتبط براي مديران و كارشناسان روابط عمومي بسيار مهم است چرا كه اين افراد به عنوان مشاوران مدير قلمداد مي شوند و بايد بتوانند با استفاده از دانش خود مدير را ياري دهد.

**نگاه ابزاري و تبليغاتي مديران به روابط عمومي
رستمي ادامه داد: نگاه بسياري از مسئولان به روابط عمومي ها مصرفي، ابزاري و تبليغاتي است كه شايد همين امر يكي از دلايلي است كه با يك نگاه سطحي به سايت روابط عمومي ادارات مشخص مي شود مطالب چندان به روز نيست و محتواي تحليلي و تفسيري در سايت وجود ندارد.


وي با تاكيد بر تغيير ديدگاه مديران ملي و استاني به جايگاه و عملكرد روابط عمومي ها گفت: مسئولان بايد روابط عمومي را بازوي توانمند و مشاور خود بدانند نه اينكه انتظار داشته باشند فرمانبرداراني باشند كه كار آنها به نصب پوستر محدود شود.


اين استاد دانشگاه افزود: مديران بايد نخستين مولفه در انتخاب روابط عمومي ها را داشتن سواد رسانه اي قلمداد كرده كه براي اين مهم بهره بردن مدير از سواد رسانه اي نيز يك امتياز بزرگ محسوب مي شود به نحوي كه اين مهم در بسياري از كشورهاي دنيا از سنين مهدكودك آموزش داده مي شود چراكه تشخيص سره از ناسره در انبوه پيام هاي رسانه اي نوعي درك متكي بر مهارت است.


رستمي آموزش را راهكار مهم ديگر براي تقويت روابط عمومي ها دانست و گفت: در عصر شتاب فناوري اطلاعات و تولد روزانه رسانه هاي نو بايد بتوان همزمان با اين تحولات نوين دانش خود را به روز كرد كه روابط عمومي ها بايد براي اين مهم در دوره هاي آموزشي كاربردي شركت كنند.


وي همچنين تصريح كرد: در دنياي كنوني، احترام به افكار عمومي يك قدرت بسيار قوي است كه گاهي اوقات روابط عمومي توجه چنداني به ان ندارند.

**تنزل جايگاه روابط عمومي و استفاده از نيروهاي ضعيف در اين بخش
مديركل روابط عمومي استانداري لرستان نيز روابط عمومي را علم گفت و گو و مفاهمه دانست و گفت: براي رسيدن به اهداف عاليه زندگي بشر بايد علم ارتباطات با تكيه بر توانايي هاي فردي پا به پاي علوم تجربي و فني رشد كند.


بهرام رشيدي نيا اظهار داشت: مسئول روابط عمومي بايد واجد توانمندي ذاتي براي غلبه بر بحران هاي ارتباطي باشد، بتواند از تهديدهاي رسانه اي فرصت بسازد و موج خبري در يد قدرت او باشد نه اينكه قدرت موج رسانه اي او را به مسيري هدايت كند.


مديركل روابط عمومي استانداري لرستان با بيان اينكه مسئول روابط عمومي صبورترين فرد سازمان است، ادامه داد: صبر و شكيبايي و در عين حال جديت و پيگيري مجدانه لازمه پيشرفت و ارتقاء روابط عمومي است.


رشيدي نيا ، روابط عمومي را پر استرس ترين واحد هر سازمان برشمرد و گفت: مسئول روابط عمومي بايد تجربه و تخصص لازم براي بكارگيري درست تمامي امكانات سخت افزاري، نرم افزاري و منابع انساني را داشته باشد.


وي اضافه كرد: متاسفانه بدلايل متعددي روابط عمومي در سيستم اداري ما كم اعتبار شده و عليرغم اينكه مهندسي افكار عمومي براي ما اهميت ويژه اي دارد اما واحد سازماني كه اين وظيفه را بر عهده دارد را روز به روز تنزل مي دهيم و گاه از ضعيف ترين نيروها براي اين بخش استفاده مي كنيم.


وي بيان كرد: جايگاه سازماني روابط عمومي بايد بالاترين پست سازماني پس از رييس دستگاه باشد چرا كه مادامي در شعارهايمان مدعي مي شويم كه روابط عمومي قلب هر دستگاه است بنابراين بايد پست سازماني همتراز قلب براي وظايف خطير آن قائل باشيم.


رشيدي نيا تصريح كرد: مهمترين مساله روابط عمومي ها نيروي متخصص و مجرب است كه براي حل اين مشكل بايد در روند استخدامي دستگاه ها براي اين حوزه بازتعريف متفاوت و جامعي صورت پذيرد.

**فعاليت روابط عمومي ها در حد ايده ال نبوده است
معاون سياسي اجتماعي و امنيتي استانداري لرستان نيز گفت: توقع و انتظار از روابط عمومي هاي استان بيش از وضعيت موجود است.


حبيب الله خجسته پور افزود: يك روابط عمومي موفق صرف پوشش اخبار نمي تواند وظيفه اصلي خود را انجام دهد چراكه همانطور كه از نام اين واحد مشخص است مدير روابط عمومي بايد در زمينه تصميم سازي در كنار مدير باشد.


وي اظهار داشت: روابط عمومي بايد خواسته مخاطبان هر دستگاه را به مدير انتقال داده، در راستاي شفاف سازي گام بردارد و گستره كاري خود را بهبود ببخشد.


وي با بيان اينكه روابط عمومي دستگاه هاي استان در حد ايده آل كار نكرده اند، تصريح كرد: در اين راستا اقداماتي براي احيا شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي استان صورت گرفته و اميد مي رود اين شورا فعاليت خود را از سر گيرد.


به گزارش ايرنا، خجسته پور گفت: با احيا اين شورا مي توان سياست هاي كلان دولت را از طريق روابط عمومي ها به مردم انتقال داد كه عليرغم اقدامات صورت گرفته نمي توان تاريخ دقيقي براي فعاليت مجدد آن عنوان كرد.